Nieuws

Waarom zijn de Fiesta Hybrid en Focus Hybrid geen normale hybrides?

Waarom zijn de Fiesta en Focus Hybrid geen normale hybrides?

Op 2 april onthult Ford de eerste hybride versies van de Fiesta en de Focus. De moderne aandrijflijn heet ‘EcoBoost Hybrid’. Maar laat je niet foppen door de naam: de Fiesta en Focus EcoBoost Hybrid modellen zijn géén concurrent voor de Toyota Prius.

Volledig hybride of mild hybride

Een normale hybride-auto kan zowel op de elektromotor als op de verbrandingsmotor rijden. Dat vereist een elektromotor met de nodige spierballen en een accupakket waarin genoeg energie past om een paar kilometer uitstootvrij te rijden. De Fiesta Hybrid en Focus Hybrid zijn 'half hybride' of 'mild hybride': een piepklein elektrisch hulpmotortje ondersteunt de verbrandingsmotor.

Hoe werkt mild hybride?

Bij de Fiesta Hybrid en Focus Hybrid wordt de standaard dynamo verruild voor een elektromotortje dat fungeert als startmotor en generator. Als je de auto laat uitrollen, wint hij remenergie terug. Dat is energie die anders verloren was gegaan. Die energie wordt in een klein accupakket gestopt. Hiermee ondersteunt het hulpmotortje de verbrandingsmotor tijdens accelereren en cruisen. Elektrische systemen van de auto kunnen daar ook stroom uit putten. Het resultaat is een krachtiger en zuiniger Fiesta en Focus.

Ford Mondeo Hybrid Wagon

Ford zou de EcoBoost Hybrid modellen dus eigenlijk EcoBoost Mild Hybrid moeten noemen. De een vindt het muggenziften, de ander vindt het nepperij. Wij vallen in het tweede kamp, want Ford weet het verschil tussen volledig hybride en half hybride donders goed. Want de nieuwe Ford Mondeo Hybrid Wagon is wél een normale hybride.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Waarom zijn de Fiesta en Focus Hybrid geen normale hybrides?
Waarom zijn de Fiesta en Focus Hybrid geen normale hybrides?
Waarom zijn de Fiesta en Focus Hybrid geen normale hybrides?
Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot.

Zoeken