Nieuws

​Bijtelling voor een occasion, hoe zit dat in 2019?

​Bijtelling voor een occasion, hoe zit dat in 2019?

Een online specialist op het gebied van tweedehands auto's als Gaspedaal.nl telt ruim 400.000 occasions. Een aanzienlijk deel daarvan zijn jong gebruikte exemplaren met nog een lang en fijn autoleven voor zich. Niet zo gek dus dat de aandacht van de autokoper steeds vaker uitgaat naar een frisse tweedehands auto om ook zakelijk mee te rijden. Zelfs youngtimers raken al meer in trek. Maar hoe zit het eigenlijk met de bijtelling rond die occasions? Een uitleg.

Om kort te gaan. De bijtellingsregels rond een tweedehands auto wijken niet af van die rond een auto met nul kilometer op de teller. En dat betekent dat een zakelijke rijder die als een blok valt voor een occasion, vanaf 2019 te maken krijgt met een van de twee bijtellingsklassen. Precies zoals dat ook in 2018 was.

4 of 22 procent bijtelling bij occasions

Ook voor 2019 zijn twee bijtellingstarieven vastgesteld: 4 of 22 procent. Wil je als zakelijke rijder de fiscus zo min mogelijk verschuldigd zijn, bekijk dan eens het aanbod aan tweedehands elektrische auto's (hier enkele aantrekkelijke opties). Het bijtellingspercentage van 4% is namelijk enkel van toepassing op auto's waarvan de CO2-uitstoot nihil is. Voor alle auto's die meer dan 1 gram CO2 per kilometer uitstoten geldt 22% bijtelling. Over de nieuwwaarde, ook bij een gebruikte auto.

Voordeel van tweedehands

Waarom voor een tweedehandse auto opteren als bij zakelijk gebruik de bijtelling toch verschuldigd is over de (hogere) nieuwwaarde? Dat is een logische vraag en de eerlijkheid gebiedt te melden dat deze optie inderdaad niet altijd de meest aantrekkelijke is. Anderzijds, de aanschafwaarde van een occasion ligt in 99% van de gevallen aanzienlijk lager dan die van een nieuwe auto. Alleen al daarmee wordt geld bespaard (waarmee je vervolgens weer (deels) de bijtelling kan bekostigen of simpelweg andere leuke dingen kan doen).

Een derde pre: sneller rijden en genieten. Op een occasion zit immers hooguit een week (of twee) levertijd, terwijl die wachttijd bij een nieuw bestelde auto al gauw enkele maanden bedraagt. Zelfs een jaar geduld op moeten brengen voor een nieuwe auto is niet langer een uitzondering.

Leasen kan ook

Een fenomeen dat ook in populariteit toeneemt is het leasen van een tweedehands auto om deze vervolgens zakelijk te gebruiken. Je betaalt dan nog steeds bijtelling over de nieuwwaarde, maar het (maandelijkse) leasetarief ligt meestal lager dan bij de oorspronkelijke leaseprijs.

Bijtelling voor youngtimers

Nog een reden om voor een occasion te vallen voor zakelijk gebruik: soms zijn automodellen van een oudere generatie gewoonweg fraaier gelijnd, leuker, fijner en/of betrouwbaarder. Karakter komt met de jaren nietwaar? Sommigen beamen dat predicaat en negeren daarom per definitie alle auto's jonger dan 15 jaar. Niet geheel onterecht, want voor deze zogenoemde 'youngtimers' geldt een speciale bijtellingsregeling: 35% over de dagwaarde. En die laatste ligt, zeker bij grote, luxe auto's die oorspronkelijk tot de duurdere klasse behoren, veelal aantrekkelijk laag. Betreft het een minimaal 15 jaar oude elektrische auto (hoewel het aanbod daarvan nu nog nihil is), dan is zelfs maar 17% bijtelling verschuldigd over de dagwaarde.

Geen bijtelling betalen

Tel uit je winst, al liggen de onderhoudskosten bij een oudere auto doorgaans wel weer hoger. Of vertik het gewoon om bijtelling te betalen. Want inderdaad, dat is ook mogelijk. Hoe? Door met je gebruikte zakenauto simpelweg jaarlijks niet meer dan 500 kilometer privé af te leggen. Al verwacht de Belastingdienst wel dat dit aantoonbaar is, mocht erom gevraagd worden.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken