Skoda Kodiaq: nu alle details

Na een gevoelsmatige lange communicatiecampagne heeft Skoda eindelijk officieel het doek getrokken van haar eerste écht grote SUV, de Kodiaq. En dit is wat je erover moet weten volgens de Tsjechen.

De Kodiaq is natuurlijk niet Skoda's allereerste SUV. Dat is de Yeti, immers. Maar de Kodiaq markeert – mede dankzij zijn grootte – wel de start van een heuse SUV-familie van de Tsjechen. Kortom, je kunt in de toekomst nog meer hoge modellen van Skoda verwachten. Stuk voor stuk nauw verwant aan hun Duitse dan wel Spaanse broeders.

Over het design van de Kodiaq gaan we het niet meer hebben. Dikke kans dat je daaraan al volledig bent gewend vanwege de meerdere lekkages. Het enige wat we er nog over kwijt willen is dat de Kodiaq visueel keurig in het plaatje van de jongste generaties Skoda's past, en dan met name de net even wat scherper gelijnde Superb (Combi).

Gezellig met z'n zevenen
Elke Skoda moet per se ruimer zijn dan de directe concurrentie en bij de Kodiaq is dat niet van de criterialijst geschrapt. Sterker, het stond waarschijnlijk pal bovenaan. Met een totale lengte van bijna 4,7 meter scheelt de Kodiaq niet eens zoveel met de Volkswagen Touareg (die toch echt een paar klasses hoger opereert). Ten opzichte van de Tiguan en Ateca is de grote Tsjech respectievelijk maar liefst twee en drie decimeter langer. Die forse lengte moest ook, want Skoda stelde zichzelf ook de eis dat er 7 volwaardige stoelen in de Kodiaq passen als de klant daarom vraagt. Of het op de optionele derde zitrij ook nog een beetje fatsoenlijk zitten is, gaan we tijdens de test uitmaken.

Pakezel

Aan bagageruimte in elk geval geen gebrek (wanneer de achterste twee stoelen niet in gebruik zijn). Met vijf bezette zetels past er nog eens 720 liter achterin de Kodiaq, waarmee de al belachelijk ruime Superb Combi wordt overtroffen. Toch kan het nóg indrukwekkender, en wel wanneer ook de tweede zitrij neergeklapt wordt. Dan ontstaat er maximaal 2.065 liter aan stouwvolume. Wanneer ook de optionele neerklapbare passagiersstoel wordt aangevinkt, kan de auto objecten tot een lengte van 2,80 meter herbergen. Een elektrisch bediende achterklep is als optie leverbaar en kan – als aanvullende optie – ook via een voetbeweging of een knop in het interieur worden geopend en gesloten.

Vier infotainmentsystemen

Het interieur van de Kodiaq was eerder al uit de doeken gedaan. Tikkeltje sober allicht, maar zonder meer keurig en typisch Skoda. Letterlijk de spil van elke Kodiaq is het centrale infotainmentsysteem waaronder de meeste functies van de auto zijn ondergebracht. Evenwel heeft de klant nog altijd keuze uit vier verschillende systemen: Swing (6,5 inch), Bolero (8 inch), Amundsen (een luxere variant van Bolero) en het topsysteem Columbus. Die laatste biedt onder meer ook een 65 Gb groot flashgeheugen en een DVD-speler. Liever online een video kijken op je smartphone? Daarvoor is er de optionele LTE-module in combinatie met de WLAN-hotspot, terwijl je ondertussen naar je favoriete muziek luistert via de hifi-installatie van het Duitse Canton.

(Simply Clever) features

Zoals het een echte Skoda betaamt is ook de Kodiaq ook uitgerust met tal van handige, zogeheten Simply Clever-features. Zeven hiervan werden nooit eerder op een Skoda toegepast. Om een paar voorbeelden te noemen: portierrandbescherming (slim afgekeken bij Ford?) en hoofdsteunen met slaapstanden.

Ook nieuw is Tow Assist en Manoeuvre Assist, twee systemen die (achteruit) inparkeren vergemakkelijken. Geen overbodige luxe als je weet dat de Kodiaq een hoge 2.500 kilogram mag trekken. Verder beschikt de Kodiaq zoal over rijstrookassistentie, dodehoekwaarschuwing en Area View, de welbekende groothoeklenscamera's waarmee een 360-graden view kan worden verkregen. Ook in de folder prijken adaptieve cruise control, een voetgangersdetectiesysteem en City Emergency Brake (dat werkt tot een snelheid van 34 km/h).

Motorpalet

Het motorpalet bestaat uit vijf motoren: twee TDI's en drie TSI's. Ze hebben een inhoud van 1.4 en 2.0 liter en vermogens die uiteenlopen van 125 pk tot 190 pk. De motor waarvan Skoda het meest verwacht te verkopen is de 1.4 TSI met 150 pk en 250 Nm, een krachtbron waarbij cilinderuitschakeling (Active Cylinder Technology bij Skoda) is ingebouwd. Bij deellast en lage toerentallen doen de tweede en derde cilinder dan voor spek en bonen mee. Scheelt weer brandstof.

Qua transmissies is er keuze uit een manuele 6-bak en twee DSG's, eentje met 6 en eentje met 7 verzetten (op de krachtigste motoren). Overigens is elke Kodiaq niet altijd vierwielaangedreven mocht je dat veronderstellen. De basis-TSI (met 125 pk) stuurt zijn krachten louter naar de voorwielen.

Rijmodi

Zonder allerhande rijmodi hoor je er als moderne auto niet meer bij, dus ook dat is verkrijgbaar. Driving Mode Select laat de bestuurder kiezen tussen de Normal-, Eco-, Sport- en Individual-stand en elke modus geeft een bepaald karakter aan de motor, de DSG-transmissie, de stuurbekrachtiging en de airconditioning. De vierwielaangedreven versies hebben daarnaast ook een speciale Snow-stand.

Wil je ook het onderstel naar eigen smaak instellen, dan moet je Adaptive Dynamic Chassis Control aanvinken. Bij de DCC kan de bestuurder kiezen uit drie opties: Comfort, Normal of Sport. De Offroad-stand kan handig zijn voor wie zich regelmatig op het onverhard begeeft, al dan niet met afdalingen en klimmetjes.

De Skoda Kodiaq beleeft zijn werelddebuut voor het grote publiek op de Autosalon van Parijs. Wanneer de showroomintroductie is, is nog niet bekend.
Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties