Land Rover Discovery 4
Eind jaren ’80 werd de Land Rover Discovery neergezet als een Range Rover voor de kleinere portemonnee. Maar gaandeweg zijn carrière heeft de “Disco” zich bewezen als een op zichzelf staande alleskunner. IJzersterke terreincapaciteiten, een flexibel interieur en een robuust karakter kenmerkt het model reeds drie generaties lang. Inmiddels is er een nieuwe lichting. Een rij-impressie met deze Discovery 4.
Herkenbaar Discovery
‘Stijlvol’ is het eerste woord dat in ons opkomt bij het aanschouwen van de Discovery 4. Geen saai werkpaard, maar een welgetrainde hengst. De Range Rover mag bij Land Rover dan de top-of-the-bill zijn, voorkomen bij een afspraak met een Discovery is ook geen issue. In eerste instantie lijkt het uiterlijk niet ingrijpend veranderd. Toen we eenmaal een derde generatie ontmoetten waren de wijzigingen daarentegen meteen aan te wijzen. Het meest in het oog springen de voortaan in kleur meegespoten bumpers. Ze geven het model meer allure. Ook de overige panelen, de grille en de hertekende koplampen dragen bij aan de chique ambiance van de Discovery die op deze manier meer in lijn staat met de Range Rover en de Range Rover Sport. De karakteristieke daklijn en de eigenzinnige achterkant zijn er om te zorgen dat de Discovery herkenbaar blijft. Het verlaagde gedeelte in de achterruit is overigens niet alleen een designelement, het zorgt er tegelijkertijd voor dat de bestuurder meer zicht naar achteren heeft. Handig.
Welgekozen interieur
De meest ingrijpende optische verandering vinden we binnenin. Het enigszins gedateerde dashboard maakte plaats voor een moderne variant met hoogwaardige materialen en een betere ergonomie. Dit is vooral te merken aan de middenconsole waar we naast een nieuw design een flink aantal kwalitatieve knoppen vinden. Ook het centrale display profiteert van de vernieuwingsgolf. Echt spannend oogt het interieur van de Discovery nog altijd niet. Eerder robuust en dat past uitstekend bij de ‘Disco’. Een goed voorbeeld hiervan is de eenvoudige, hoge versnellingpook die de moderniseringslag heeft gemist.
Ruimte
Een verademing zijn de heerlijke zetels waarmee de Britse fabrikant de 4x4 heeft uitgerust. Comfortabel dragen ze de inzittenden naar hun bestemming, waarbij de auto de passagiers alle ruimte geeft. Geen klachten op de eerste en tweede zitrij, en zelfs op de optionele derde zitrij is het nog best goed vertoeven. Hier kunnen twee volwassen tot 1,85 meter gerust hun ledematen kwijt. Plek voor de bagage van zeven personen is er vervolgens niet meer, maar dat is begrijpelijk. Toch biedt de overgebleven ruimte van 280 liter nog genoeg voor de dagelijkse boodschappen. Meer stallingruimte is te creëren door het neerklappen van de derde zitrij. Het compartiment bevat dan een volume van 1.192 liter. Pas echt veel spullen kan je kwijt wanneer de ruimte geheel gelijkvloer wordt gemaakt. Het resultaat? Maar liefst 2.558 liter!
Verharde wegen
Rijden met de Discovery 4 geeft een magisch gevoel. Heel tegenstrijdig bevliegt ons nog meer het gevoel de koning te rijk te zijn als met de Range Rover. Torenend boven alle andere auto’s uit zijn zelfs sommige SUV’s ‘onderdeurtjes’. Dit is volgens Land Rover te danken aan de hoge Command-zitpositie. Zowel de stoel als het stuurwiel zijn geheel naar wens in te stellen. Niet alleen de zitpositie valt in goede zin op, ook de besturing verrast ons positief. De “Disco” laat zich prettig sturen en heeft een bijzonder comfortabel karakter op de openbare weg. We betrappen het model zowaar lichtvoetiger te zijn dan de Range Rover. Was de Discovery nu niet juist bedoeld voor het zwaardere werk?
Onverhard
Meer dan drieduizend hectare bos strekt zich voor de motorkap van de Discovery uit. Tijd om ons te verdiepen in de terreincapaciteiten van de Land Rover. De basis hiervan wordt gevormd door het zelfdragende chassis, het zogenoemde Intergrated Body-frame, en de elektronisch gestuurde luchtvering met variabele rijhoogte. Daarnaast ondersteunen tal van andere elektronische hulpmiddelen de bestuurder om zonder moeite zelf paden te creëren. Alle geavanceerde systemen komen samen tot uiting in het Terrain Response System, uw persoonlijke off-road expert. Na het selecteren van het te berijden terrein stelt dit systeem automatisch de beste instellingen in voor alle hulpmiddelen. Met het oog op het vochtige bosrijke gebied om ons heen selecteren we de stand ‘modder en sporen’ en draaien rustig de verharde weg af. Gras, zand, modder of blubber? Het is de SUV allemaal om het even. Vrolijk ploegt hij zich er doorheen en geeft de bestuurder het gevoel een volleerd offroad-expert te zijn. Opvallend daarbij is hoe wendbaar de machine te allen tijde blijft en met welk gemak de Discovery over zowel hoge obstakels als door diepe plassen manoeuvreert. Land Rover bewijst hier nogmaals waarom het merk reeds 60 jaar bekend staat om haar 4x4-expertise.
Twee dieselkrachtbronnen
Het motorpallet van de Discovery 4 is beperkt tot twee krachtige zescilinder dieselmotoren, namelijk de 190 pk sterke TDV6 2.7 en de TDV6 3.0 met 245 pk. Ons testexemplaar is voorzien van de meest vermogende die dankzij het enorme koppel van 600 Nm bij 1.900 tpm altijd is voorzien van genoeg kracht. Dit komt ten goede aan het soepele en comfortabele karakter van de Discovery. De automatische transmissie met zes verzetten draagt haar steentje hier ook aan bij. Slechts af en toe konden wij de automaat betrappen op een lichte schok bij het terugschakelen, maar dat is te verwaarlozen. Tevens stemden de geluidsproductie en het verbruik ons tevreden. De fabrieksopgave van 9,4 liter per 100 kilometer werd weliswaar niet gehaald, maar gedurende onze testperiode bleven we onder de 10 liter per 100 kilometer. Niet onverdienstelijk gezien het leeggewicht van 2.483 kg.
Alles naar wens
Er zijn drie uitrustingsniveaus beschikbaar voor de vierde generatie Discovery. Het instapmodel ‘S’ is exclusief voor de TDV6 2.7 en de meeste luxe variant met de naam ‘HSE’ is alleen als TDV6 3.0 te bestellen. In zijn meest voordelige verpakking is de auto uitgerust met weelderigheid in de vorm van een radio/CD-speler, keyless start met Start/Stop-knop, Terrain Response en 17 inch lichtmetalen wielen. In combinatie met de handgeschakelde TDV6 2.7 krachtbron vraagt dit om een investering van € 69.900,-. De door ons bereden TDV6 3.0 is er vanaf € 81.900,-. Inclusief alle gadgets waarmee de testauto was uitgerust liep de prijs op tot net boven de euroton. De Discovery is dan ook werkelijk afgeladen met alles wat men zich kan wensen. We noemen het Harman/Kardon-audiosysteem, adaptieve bochtenverlichting, keyless entry, een verwarmbaar stuurwiel, 20 inch lichtmetalen wielen, Bluetooth-handsfreeset, lederen bekleding en een glazen panoramadak.
Resumé
Het idee om een ‘betaalbare’ Range Rover in de markt te zetten heeft Land Rover geen windeieren gelegd. Het model is qua terreinvaardigheden de meest ontwikkelde “LaRo” en weet ook op het gebied van veelzijdigheid zijn grote broers te evenaren of zelfs af te troeven. Toegegeven, het in- en exterieur zijn minder fraai en statig dan dat van beide Range Rover-modellen, maar het moderne, stijlvolle werkpaardkarakter misstaat de Discovery 4 absoluut niet. De combinatie van geweldige offroadcapaciteiten, een ruim, luxueus interieur en een soepele aandrijflijn maakt van de Discovery 4 een superieure alleskunner.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.