Seat Altea XL: Sportieve ruimteauto

De Seat Altea XL combineert de ruimte van een MPV met de rij-eigenschappen van een hatchback. Seat heeft met de Altea XL dan ook een sportieve ruimteauto in het gamma opgenomen.

Met de introductie van de Altea lanceerde Seat een nieuwe soortnaam; MSV. Die term staat vrij vertaald voor een auto die de ruimtelijke eigenschappen van een MPV combineert met het sportieve tintje dat een Seat-hatchback kenmerkt. Seat sloeg de spijker op z’n kop en de Altea kon rekenen op een groot succes. Het enige nadeel; de Altea bood niet zoveel ruimte als een MPV. Maar daar is met de Altea XL Stationwagon nu verandering in gekomen.

20 cm langer dan de Altea
Het grootste verschil tussen de Altea en de Altea XL zien we na de B-stijl. De daklijn loopt verder door, de achterste zijruiten hebben een iets andere vorm en de achterzijde wordt gesierd door andere lichtunits. In Nederland heeft Seat-importeur PON besloten dat de 20 cm langere Altea XL hierdoor een stationwagon is. Marketingtechnisch heel handig, want het is daarmee ook de enige stationwagon die Seat levert. Maar hoe we de auto ook noemen, uiteindelijk maakt het niet uit of het nu een MPV of een stationwagon is. Wij kiezen voor de middenweg en houden het dan ook maar op een crossover. En wel een hele ruime.

Ruimte is zijn sterke punt
En dan slaan we meteen de spijker op z’n kop. Ruimte is namelijk één van de sterkste punten van de Altea XL. Seat had hierbij kunnen kiezen voor een zevenpersoons interieur met een matige kofferbak, maar de Spanjaarden gooiden het over een andere boeg. Het concept van de Altea werd verder versterkt door de bagageruimte met 123 liter te laten groeien naar 532 liter. Wie meer ruimte wenst kan de achterstoelen in ongelijke delen neer klappen om zodoende 1.604 liter bagageruimte te creëren. Bovendien is de achterbank voortaan 16 cm (Altea: 14 cm) in lengte te verschuiven. Hierdoor kan worden gekozen voor nog meer beenruimte voor de achterpassagiers of meer bagageruimte. Zowel voor- als achterin beschikken de inzittenden dan over een weldaad aan ruimte. Tel daarbij de vele opbergvakjes, de vliegtuigtafeltjes en de 12V-aansluitingen op en je hebt een ideale reisauto.

Prettige rij-eigenschappen
Maar niet alleen de ruimte maakt de Altea XL een sterk aanbod. Seat is er namelijk in geslaagd om de auto een sportief tintje mee te geven. Het onderstel is net als bij de ‘korte’ Altea zo ontwikkeld dat ook een sportief georiënteerde automobilist op z’n wenken wordt bediend. Wie z’n vrouw en kinderen heeft thuisgelaten kan met de Altea XL beslist een sportief ritje beleven. Denk daarbij niet meteen aan een sportauto, maar van een paar snelle bochten is de Altea XL niet vies. Het onderstel is stevig geveerd, de carrosserie helt nauwelijks over en de besturing is prettig direct. De voorstoelen bieden daarbij veel steun en houden de bestuurder goed op z’n plek.

Rumoerige dieselmotor
Motorisch is de Altea XL leverbaar met bijna hetzelfde motorengamma als de Altea. Dat betekent dat er de keuze is uit vier benzine- en drie dieselmotoren. Het gamma begint met de 86 pk sterke 1.4, gevolgd door de 102 pk sterke 1.6, een 160 pk sterke 1.8 TFSI en de 150 pk sterke 2.0 FSI. Op dieselgebied bestaat het gamma uit de 105 pk sterke 1.9 TDI, de 140 pk sterke 2.0 TDI en de 170 pk sterke 2.0 TDI. Voor onze test hadden wij de beschikking over de 105 pk sterke 1.9 liter TDI-motor zoals die inmiddels een bestseller is binnen het VAG-concern. De wat rumoerige motor heeft voldoende trekkracht om de 1.380 kg wegende auto in 12,3 seconden naar 100 km/h te doen accelereren. Echt vlot is de viercilinder dieselmotor daarmee niet, maar tekort komen doe je pas wanneer je echt sportief wilt rijden. Het verbruik ligt op een gemiddelde van 6,7 liter per 100 km. En dat is keurig. Wie echter meer sportiviteit wenst en toch wil dieselen kan kiezen voor de 140 of 170 pk sterke 2.0 TDI. Met een acceleratie van 0-100 km/h in respectievelijk 9,9 en 8,7 seconden past deze motor beter bij het karakter van de auto.

Raffinement
Waar Seat echter steken heeft laten vallen is het stukje raffinement. Zo zien de gebruikte materialen in het interieur er netjes uit, maar het is wel erg hard allemaal. Ook het dichtdoen van de deuren en het aanraken van de knoppen voelt minder verfijnd dan gehoopt. Bij het rijden op de snelweg valt bovendien op dat er relatief veel windgeruis doordringt en dat ook de banden van zich laten horen. Wie een dieselbrom niet echt kan waarderen heeft aan de 1.9 liter TDI geen goede vriend. Vooral bij een koude start en bij accelereren is de krachtbron duidelijk hoorbaar aan het werk.

Prijzen
De prijzen van de Altea XL beginnen bij € 20.995,- voor de 1.4 benzine. Dat is een meerprijs van € 1.000,- ten opzichte van de Altea. Vergelijken we de prijzen met de Toledo dan zien we bij een vergelijkbaar instapmodel (1.6 Reference) geen verschil. Dat roept meteen de vraag op of de Altea XL de moeilijk verkoopbare Toledo overbodig maakt. De tijd zal het uitwijzen.

Conclusie
Wie op zoek is naar ruimte in een wat sportievere verpakking dan gemiddeld kan niet om Seat heen. De Altea XL is namelijk een mooie combinatie van de ruimtelijke eigenschappen van een MPV met het rijgedrag van bijvoorbeeld een Leon. Het onderstel is stevig, een paar snelle bochten hoeven niet te worden gemeden en ondanks de relatief lichte besturing is het stuurgedrag prettig direct. Het interieur is voor alle vijf de inzittenden bijzonder ruim en de kofferbak is met ruim 500 liter zeker niet klein uitgevallen. De 1.9 liter dieselmotor is wat rumoerig, maar voor dagelijks gebruik voldoende vlot. Bovendien is het verbruik met 1 op 15 keurig te noemen. Wie echter meer sportiviteit wenst is aangewezen op een wat krachtiger motor. Helaas ontbreekt het stukje raffinement. De Altea XL is wat rumoerig en de gekozen materialen konden ons minder bekoren. Samengevat kan de Altea XL echter worden omschreven als een ruime, comfortabele en bovendien sportieve ruimteauto die het als vader (of moeder natuurlijk) mogelijk maakt om ruimte te combineren met een sportief tintje.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties