Eerste review Mitsubishi Space Star (2020)
Auto's in het goedkoopste segment dreigen schaars te worden. De Opel Karl en de Ford Ka+ zijn al verdwenen. PSA, Toyota en de Volkswagen Group twijfelen over de toekomst van de stadsauto met verbrandingsmotor. Maar bij Mitsubishi is het geloof in de traditionele A-segmenter onaangetast. Daarom is de inmiddels acht jaar oude Mitsubishi Space Star vernieuwd. De volledige rij-impressie is te lezen in Auto Review.
Wat valt op aan de Mitsubishi Space Star (2020)?
De nieuwe neus van de Mitsubishi Space Star is verreweg de belangrijkste uiterlijke wijziging. Het parallellogram-achtige design van de grille sluit nu beter aan bij de rest van het Mitsubishi-gamma. Aan de achterkant zien we een met 5 centimeter aangedikte bumper en led-achterlichten (vanaf de Active-uitvoering). Op veiligheidsgebied heeft de Space Star eveneens flinke stappen gezet. Tenminste, de duurste versie. Die is voorzien van een spoorassistent, een botsbeveiliging met remassistentie en grootlichtassistent.
Wat bevalt er aan de Mitsubishi Space Star (2020)?
We stappen met enige scepsis in, want in de basis is de Mitsubishi Space Star al acht jaar oud. Overigens is hij daarmee niet de enige senior in het A-segment. Ook de Volkswagen Up en consorten lopen al sinds 2011 mee en het debuut van de huidige Citroën C1, Peugeot 108 en Toyota Aygo is ook alweer zes jaar geleden. Onze sceptische blik maakt al snel plaats voor een bescheiden glimlach. Om te beginnen is de Mitsubishi een stuk ruimer dan je verwacht. Vooral achterpassagiers met wiebeltenen en knikkende knieën zullen met plezier constateren dat hun onderdanen niet snel klem zitten. Verder is alles netjes bekleed. Oké, het is alsof je in een plasticgroothandel zit, maar we zien in elk geval nergens koud, bloot metaal. We rijden de Space Star 1.2, die een 80 pk sterk driecilindertje achter de stoere grille heeft. De 1,2-liter doet het zonder turbo, maar is opvallend gemakkelijk in de omgang. Rotondes in de derde versnelling nemen en optrekken vanaf 50 km/h in vier, 130 km/h op de snelweg? Het motortje klaagt nooit.
Wat bevalt er niet aan de Mitsubishi Space Star (2020)?
Ondanks de flink opgestoerde neus is de Mitsubishi Space Star (2020) nog geen al te hippe verschijning. Het blijft een beetje een mollige kleuter die een boos gezicht opzet. Het basisontwerp mist nu eenmaal het tijdloze van de Volkswagen Up en het fris-brutale van de Toyota Aygo. Verder is het een gemiste kans dat Mitsubishi alleen de dure 1.2 Instyle (21.490 euro, gele auto op de foto's) met de moderne veiligheidssystemen levert. Ook als losse opties zijn de elektronische waakhonden niet leverbaar op de betaalbaardere versies.
Wanneer komt de Mitsubishi Space Star en wat is de prijs?
Vanaf 12.990 euro kun je eigenaar worden van een nieuwe Space Star 1.0 Entry met 71 pk. Toch word je waarschijnlijk teleurgesteld als je er nu eentje voor die prijs bij de dealer wilt ophalen. Begrijp ons goed, er zal heus een aantal nieuwe Space Stars in de showroom staan. Maar het instapmodel zit daar vast niet bij. Want wie wil er nu een nieuwe auto zonder airco en zonder afstandsbediening op de centrale vergrendeling? Om over het ontbreken van een radio en een hoedenplank nog maar te zwijgen. De Space Star 1.0 Cool+ is wat ons betreft het minimum dat je wilt hebben. Die heeft al die zaken wél, plus een usb-aansluiting en een verlichte bagageruimte. Als tegenprestatie zal de Mitsubishi-dealer je vragen om 14.490 euro over te maken. Wie meer luxe wil, kan nog kiezen uit de Active, de Nova en de zeer complete Instyle. Daar krijg je dan automatisch de sterkere 1.2-motor bij en in het geval van de Instyle bovendien een cvt-automaat. De complete Nova die wij reden, beschikt onder meer over 14-inch lichtmetaal, cruisecontrol, een navigatiesysteem, automatische airco, Apple CarPlay/Android Auto, keyless entry en start, bluetooth en verwarmbare buitenspiegels.
Wat vind ikzelf van de Mitsubishi Space Star (2020)?
Wat is de vernieuwde Mitsubishi Space Star een lekker, gemakkelijk te rijden autootje. Echt een instapper en wegwezer! En niet alleen in de stad. Het motorlawaai blijft bij constante snelheden redelijk binnen de perken en het onderstel biedt meer comfort dan ik had verwacht. Zo ontaarden ook langere ritten niet in strafexpedities. Alleen geeft de besturing bij hogere snelheden nogal weinig feedback. Zeker bij een van zichzelf niet zo spannende auto, vind ik het een gemiste kans dat Mitsubishi zo weinig personalisatiemogelijkheden biedt. Met een paar rode stripjes in de grille, voorspoiler en zijskirts houdt het wel op. Two-tone lak en andere trendy toestanden ontbreken op de optielijst. Verder loopt de prijs wel heel hard op als je de uitrusting een beetje op niveau brengt. Zo moet de 1.2 Nova waarin wij reden 17.250 euro opbrengen.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.