Test Volvo V60
Volvo en de Nederlanders staan op goede voet met elkaar. En zodra de nieuwe V60 zijn kwaliteiten in de strijd werpt, wordt de vriendschap alleen maar hechter. De auto is ruim, praktisch, comfortabel en ziet er ook nog eens geslaagd uit. Precies zoals wij het graag willen.
Volvo heeft het tempo er flink in zitten. In korte tijd verschenen nieuwe edities van de XC90, de S90/V90 en de XC60. En zonder uitzondering zijn ze amper aan te slepen. Van de compacte XC40 rijden er momenteel nog niet zó veel rond, maar het effect van de Auto van het Jaar-titel zal spoedig merkbaar worden als alle inmiddels bestelde exemplaren zijn uitgeleverd. Maar daarmee is het modeloffensief nog niet ten einde: de nieuwe V60 is Volvo's volgende grootgrossier die bij ons Nederlanders op een warm onthaal kan rekenen. Prijzen beginnen bij 44.495 euro en lopen op tot net geen 60 mille voor de topmotorisering.
Succesnummer
In de middenklasse is Volvo bij ons altijd een grote speler geweest. De concurrentie met onder meer Audi, BMW en Mercedes is hevig, maar anders dan menig andere fabrikant die heeft gepoogd voet aan de grond te krijgen in de zogenaamde premium-middenklasse, is Volvo dat ogenschijnlijk moeiteloos gelukt. We zullen je niet vermoeien met allerlei verkoopcijfers en statistisch geneuzel ter bewijsvoering, je hoeft alleen maar onderweg te letten op de hoeveelheid V40's, XC60's en XC90's die je tegenkomt. Mede dankzij de aloude bijtellingskortingen voor auto's met een lage CO2-uitstoot – de versie met plug-in hybridetechniek viel in een gunstig tarief – verkocht Volvo van de laatste generatie V60 maar liefst 34.923 exemplaren. Tel daar alle vierdeurs S60's bij op die sinds 2010 zijn verkocht, en je komt al snel boven de 40.000 auto's.
“Zweedse auto's wekken altijd sympathie, en de nieuwe V60 is geen uitzondering op die regel.”
Fraaier dan vlaggenschip
Zweedse auto's wekken altijd sympathie, en de nieuwe V60 is geen uitzondering op die regel. Met zijn vriendelijke, weinig pretentieuze uitstraling roept hij bij niemand kwade sentimenten op. Het ontwerp van de auto volgt Volvo's inmiddels bekende vormtaal, waarbij subtiliteit in kapitalen wordt geschreven. Bij de eerste oogopslag lijkt de V60 een schaalmodel van de V90, maar als je beter kijkt, dan springen de geprononceerde bollingen en hollingen in het plaatwerk in het oog, waardoor de V60 zowaar nog fraaier oogt dan zijn grote broer.
Flink meer bagageruimte
Ook staat de achterruit van de V60 rechter op dan bij de V90: de praktische bruikbaarheid stond hoog op de agenda van de Volvo-ontwerpers. En in die opzet zijn ze beslist geslaagd. Dankzij de bijna 10 centimeter langere wielbasis zitten ook lange lijzen heel geriefelijk op de achterbank. Daarnaast ging de kofferruimte er met 99 liter op vooruit; er past nu 529 liter bagage achterin. Wanneer je de tweedelige rugleuning met skiluik via de handige knopjes bij de achterklep automatisch hebt laten omklappen, past er 1.441 liter achterin. Een toename ten opzichte van de vorige V60 van precies 200 liter.
Aandacht voor detail
De binnenhuisarchitectuur van de V60 is een mengeling van elementen die we inmiddels kennen uit de XC90, S90/V90 en XC60. Een hoge middentunnel, een diepe zitpositie, een strak gelijnd dashboard met mooie ventilatieroosters en een staand aanraakscherm van 9 inch. Al dan niet in combinatie met een digitaal instrumentarium van 12,3 inch. Het geheel is met zorg afgewerkt. De bediening van de centrale display is bij de eerste kennismaking niet meteen duidelijk, maar de structuur van het menu leer je gauw genoeg kennen.
Als een kluis
Volvo en veiligheid gaan hand in hand, en ook in dit opzicht stelt de nieuwe V60 niet teleur. Net als de 90-modellen en de XC60, is de nieuwe middenklasser standaard voorzien van een compleet arsenaal hulpsystemen en assistenten. De omgeving van de auto wordt door tal van sensoren en camera's nauwlettend in de gaten gehouden. Mocht plotseling een voetganger, wielrenner of een ontsnapte neushoorn voor de auto opdoemen, dan krijgt de bestuurder een waarschuwing en helpt de elektronica zo nodig bij het maken van de juiste beslissingen.
Als het niet meer anders kan, grijpt de techniek in en wordt met het straktrekken van de gordels een noodstop ingeleid. Zodat een aanrijding wordt voorkomen, of blikschade en/of lichamelijk letsel tot een minimum beperkt blijft. City Safety herkent niet alleen andere voertuigen, spelende kinderen, een demarrerend peloton e-bikers en vluchtende struisvogels. Het systeem behelst ook een actieve rijbaanassistent. Met een subtiele stuurcorrectie voorkomt dit systeem dat de auto als gevolg van onoplettendheid op de verkeerde weghelft terechtkomt. Ook wanneer de techniek sporen van vermoeidheid bij de bestuurder detecteert, wordt geadviseerd je cafeïnepeil weer op niveau te brengen.
“Over de rijkwaliteiten kunnen we kort zijn: die staan op Duits niveau.”
Handen aan het stuur
De veiligheidsuitrusting kan nog worden uitgebreid met IntelliSafe Surround (met onder meer dodehoekwaarschuwing) en IntelliSafe Assist, dat bestaat uit een adaptieve cruisecontrol met Pilot Assist. Hiermee wordt het stuurwerk deels uit handen van de bestuurder genomen, doordat sensoren voortdurend de positie van de auto ten opzichte van de wegbelijning meten en actief corrigeren. Een zeer comfortabele toevoeging, waarover de mensen van Volvo meteen in de verdediging schieten als de suggestie wordt gewekt dat dit een primitieve versie is van autonomie. Neen, dat is het beslist niet, het dient puur en alleen ter assistentie van de bestuurder. Na een seconde of 15 'met zonder' handen aan het stuur rijden, volgt het vriendelijke doch dwingende verzoek om beide handen toch maar gewoon weer terug om het stuur te klemmen.
Laatste diesel-Volvo
Volvo levert de nieuwe V60 met bekende motortechniek. Het gaat om twee viercilinders op benzine (250 en 310 pk), twee diesels (150 en 190 pk) en twee plug-in hybride-aandrijflijnen, die een viercilinder benzinemotor koppelen aan een elektrische hulpmotor met stekkerverbinding. Topmodel is de T8 Twin Engine met 390 pk, maar daar komt later ook nog de T6 Twin Engine met 340 pk bij.
Het accusysteem van beide Twin Engine-versies is in de middentunnel van de auto opgenomen. Zo gaat er geen kostbare interieurruimte verloren aan de stroomopslag. Volvo zegt dat de T8 Twin Engine tot 45 kilometer geheel elektrisch rijdt. Inmiddels heeft Volvo aangekondigd dat de S60 – de sedanversie van de V60 – zelfs helemaal niet meer geleverd wordt met dieselmotoren. Dat maakt van de V60 de laatste nieuwe Volvo die met diesels wordt aangeboden.
Duitse rijkwaliteiten
Over de rijkwaliteiten van de Volvo V60 kunnen we kort zijn: die staan op gelijk niveau met die van de Duitse premiummerken. Het onderstel van de V60 is comfortabel afgestemd en dankzij de informatieve, niet overmatig bekrachtigde besturing, stuurt de auto met veel gevoel. Wij reden met de T6 AWD (310 pk), die met behulp van twee turbo's een koppel van 400 Nm uit de twee liter cilinderinhoud perst. Standaard heeft deze versie een achttraps Geartronic-automaat. Ook reden we kort met de V60 D4, waarin een 190 pk sterke turbodiesel voor de aandrijving zorgt. Ook dit is een zeer koppelrijke motor: in het toerengebied waar hij het meeste werk levert, tussen de 1750 en 2500 tpm, genereert hij net als de T6 een trekkracht van 400 Nm.
Aantrekkelijk geprijsd
De nieuwe Volvo V60 staat inmiddels bij de dealer, voor prijzen tussen 44,5 en 60 mille. Neem je de uitgebreide standaarduitrusting in ogenschouw, dan is hij ten opzichte van zijn directe concurrenten uit Duitsland nog steeds scherp geprijsd. De T8 plug-in hybrideversie, goed voor 390 pk, en in de complete Inscription-uitvoering, staat nu voor 58.995 euro in de prijslijst. Daarvoor koop je bij de Duitsers hooguit zo'n 250 pk