Sésame open u: Peugeot 1007
Met zijn schuifdeuren is de Peugeot 1007 een unieke auto. Maar dat is niet alles, want ook het Caméléo-interieur en de 2-Tronic versnellingsbak onderscheiden de 1007 van de massa.
In 2002 stond de Peugeot Sésame op de Autosalon van Parijs. De conceptcar Sésame viel op door zijn compacte buitenmaten, hoge en ruime interieur en de schuifdeuren. Op dat moment had niemand verwacht dat de auto drie jaar later in het straatbeeld te vinden zou zijn. Toch heeft Peugeot de stap genomen. De Sésame werd doorontwikkeld en tot 1007 gedoopt. Sinds dit jaar wordt de auto in Frankrijk geproduceerd.
Schuideuren
Meest opvallend aan de 1007 zijn de schuifdeuren. Praktisch aan deze deuren is dat ze openen met een druk op de knop. Je kunt gemakkelijk (en ruim) instappen en en vervolgend met een druk op de knop de deur weer sluiten. De instap is ruim en doordat de 1007 vrij hoog is kun je gemakkelijk gaan zitten. Vooral voor ouderen is de instap perfect. Maar hoe leuk het ook allemaal lijkt, de schuifdeuren hebben behoorlijk wat nadelen. Zo moest de deurbekleding heel dun gehouden worden en ontbreekt daardoor een armsteun. Verder kun je niet wegrijden en tegelijkertijd de deur dicht doen. Je moet dus altijd wachten tot de deur gesloten is. Laatste en meest gevoelige punt is het gewicht en de constructie. Door het gewicht is de auto een stuk zwaarder en dus duurder in de wegenbelasting. En wat te denken van de constructie, ook daar moet voor betaald worden en dat is te merken in de aanschafprijs. De 1007 is in prijs namelijk te vergelijken met diverse 5-deurs hatchbacks, die minstens zoveel ruimte te bieden hebben. Eén van de grootste voordelen is dat je op de parkeerplaats niet hoeft uit te kijken met het openzwaaien van de deur. Ook op krappe plaatsen kun je een stuk gemakkelijker in- en uitstappen en de instap is erg ruim. Een nadeel van praktische aard is dat de B-stijl heel ver naar achteren is geplaatst. Hierdoor moet je vrij lenig zijn om de gordel gemakkelijk te kunnen pakken.
Meest opvallend aan de 1007 zijn de schuifdeuren. Praktisch aan deze deuren is dat ze openen met een druk op de knop. Je kunt gemakkelijk (en ruim) instappen en en vervolgend met een druk op de knop de deur weer sluiten. De instap is ruim en doordat de 1007 vrij hoog is kun je gemakkelijk gaan zitten. Vooral voor ouderen is de instap perfect. Maar hoe leuk het ook allemaal lijkt, de schuifdeuren hebben behoorlijk wat nadelen. Zo moest de deurbekleding heel dun gehouden worden en ontbreekt daardoor een armsteun. Verder kun je niet wegrijden en tegelijkertijd de deur dicht doen. Je moet dus altijd wachten tot de deur gesloten is. Laatste en meest gevoelige punt is het gewicht en de constructie. Door het gewicht is de auto een stuk zwaarder en dus duurder in de wegenbelasting. En wat te denken van de constructie, ook daar moet voor betaald worden en dat is te merken in de aanschafprijs. De 1007 is in prijs namelijk te vergelijken met diverse 5-deurs hatchbacks, die minstens zoveel ruimte te bieden hebben. Eén van de grootste voordelen is dat je op de parkeerplaats niet hoeft uit te kijken met het openzwaaien van de deur. Ook op krappe plaatsen kun je een stuk gemakkelijker in- en uitstappen en de instap is erg ruim. Een nadeel van praktische aard is dat de B-stijl heel ver naar achteren is geplaatst. Hierdoor moet je vrij lenig zijn om de gordel gemakkelijk te kunnen pakken.
Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.4
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Compacte buitenmaten
Met een lengte van 3,73 m en een breedte van 1,69 m kan de 1007 worden geplaatst in het segment van de compacte stadsautootjes. Hij is daarmee maar 30 cm langer dan z’n broertje de 107. Ondanks deze compacte buitenmaten is het interieur opvallend ruim. Door de ver weg geplaatste voorruit en de hoge zit heb je nimmer het gevoel in een compacte auto te zitten. Ook de ruimte voorin is prima in orde. Achterin is ruimte voor twee personen. De twee achterstoelen zijn in lengte verschuifbaar (23 cm) waardoor er voor meer bagageruimte of voor meer beenruimte kan worden gekozen. Deze mogelijkheid is geen overbodige luxe. De bagageruimte (178 liter) is klein wanneer de achterstoelen in de achterste stand staan. Een kratje met boodschappen past er maar net in en de trildrempel is hoog. Bovendien scharniert de hoedenplank niet mee wat het gebruiksgemak niet ten goede komt.
Met een lengte van 3,73 m en een breedte van 1,69 m kan de 1007 worden geplaatst in het segment van de compacte stadsautootjes. Hij is daarmee maar 30 cm langer dan z’n broertje de 107. Ondanks deze compacte buitenmaten is het interieur opvallend ruim. Door de ver weg geplaatste voorruit en de hoge zit heb je nimmer het gevoel in een compacte auto te zitten. Ook de ruimte voorin is prima in orde. Achterin is ruimte voor twee personen. De twee achterstoelen zijn in lengte verschuifbaar (23 cm) waardoor er voor meer bagageruimte of voor meer beenruimte kan worden gekozen. Deze mogelijkheid is geen overbodige luxe. De bagageruimte (178 liter) is klein wanneer de achterstoelen in de achterste stand staan. Een kratje met boodschappen past er maar net in en de trildrempel is hoog. Bovendien scharniert de hoedenplank niet mee wat het gebruiksgemak niet ten goede komt.
2-Tronic
Peugeot levert de 1007 met drie verschillende motoren, te noemen een 1.4 en 1.6 benzine en een 1.4 HDi dieselmotor. Wij reden met de 109 pk sterke 1.6 16V. Deze motor is standaard gekoppeld aan een 2-Tronic automaat en dat had Peugeot beter niet kunnen doen. Niet alleen omdat er geen keuze is voor een handbak - en daardoor de prijs van de 1.6 onnodig hoog ligt - maar ook omdat de versnellingbak niet prettig is voor de wat sportievere rijder. Met de 1.4 heeft de 1007 bijna 16 seconden nodig om de 100 km/h te bereiken. Wie van een beetje opschieten houdt moet daardoor kiezen voor de 1.6. De 1.6 trekt de 1007 in 12,6 seconden naar 100 km/h. De versnellingsbak -genaamd 2-Tronic - is een gerobotiseerde handbak. Dit houdt in dat de koppeling elektrisch wordt bediend op het moment dat de computer dat nodig acht. Wil je zelf schakelen dan kan dat met de flippers achter het stuur of de versnellingspook. Wanneer je vanuit stilstand wegrijdt merk je goed dat de 2-Tronic geen conventionele automaat is. Geef je gas dan laat de 2-Tronic de koppeling opkomen. Overschakelen naar een volgend verzet gaat niet zo vloeiend als een automaat, maar je merkt goed dat er geschakeld wordt. Het is een mooie techniek maar het werkt veel te traag en onvoorspelbaar. Wil je een beetje pittig optrekken dan schakelt ‘ie heel laat door naar het volgende verzet. Rij je rustig dan schakelt de bak soms heel snel. Het gevolg is dat je de motor behoorlijk voelt inhouden en hierdoor niet vloeiend van verzet wisselt. Met een handbak zou dit een stuk beter worden, dus Peugeot…
Peugeot levert de 1007 met drie verschillende motoren, te noemen een 1.4 en 1.6 benzine en een 1.4 HDi dieselmotor. Wij reden met de 109 pk sterke 1.6 16V. Deze motor is standaard gekoppeld aan een 2-Tronic automaat en dat had Peugeot beter niet kunnen doen. Niet alleen omdat er geen keuze is voor een handbak - en daardoor de prijs van de 1.6 onnodig hoog ligt - maar ook omdat de versnellingbak niet prettig is voor de wat sportievere rijder. Met de 1.4 heeft de 1007 bijna 16 seconden nodig om de 100 km/h te bereiken. Wie van een beetje opschieten houdt moet daardoor kiezen voor de 1.6. De 1.6 trekt de 1007 in 12,6 seconden naar 100 km/h. De versnellingsbak -genaamd 2-Tronic - is een gerobotiseerde handbak. Dit houdt in dat de koppeling elektrisch wordt bediend op het moment dat de computer dat nodig acht. Wil je zelf schakelen dan kan dat met de flippers achter het stuur of de versnellingspook. Wanneer je vanuit stilstand wegrijdt merk je goed dat de 2-Tronic geen conventionele automaat is. Geef je gas dan laat de 2-Tronic de koppeling opkomen. Overschakelen naar een volgend verzet gaat niet zo vloeiend als een automaat, maar je merkt goed dat er geschakeld wordt. Het is een mooie techniek maar het werkt veel te traag en onvoorspelbaar. Wil je een beetje pittig optrekken dan schakelt ‘ie heel laat door naar het volgende verzet. Rij je rustig dan schakelt de bak soms heel snel. Het gevolg is dat je de motor behoorlijk voelt inhouden en hierdoor niet vloeiend van verzet wisselt. Met een handbak zou dit een stuk beter worden, dus Peugeot…
Sportief onderstel
Het tegenovergestelde van de versnellingsbak is het onderstel. De 1007 rijdt comfortabel en voor een dergelijke auto ook nog eens sportief. Je verwacht van een hoge auto dat deze behoorlijk overhelt, maar dat valt binnen de perken. Ook wat sneller genomen bochten resulteren niet in gevaarlijke situaties. De 1007 gedraagt zich prima en zelfs een tikje sportief. Ook de stoelen bieden redelijk wat steun waardoor je er niet zo snel uit zal schuiven. Oneffenheden in de weg worden door het onderstel goed opgevangen. Minder comfortabel is het geluidsniveau in het interieur. De motor is duidelijk aanwezig en banden- en windgeruis blijft niet op de achtergrond.
Het tegenovergestelde van de versnellingsbak is het onderstel. De 1007 rijdt comfortabel en voor een dergelijke auto ook nog eens sportief. Je verwacht van een hoge auto dat deze behoorlijk overhelt, maar dat valt binnen de perken. Ook wat sneller genomen bochten resulteren niet in gevaarlijke situaties. De 1007 gedraagt zich prima en zelfs een tikje sportief. Ook de stoelen bieden redelijk wat steun waardoor je er niet zo snel uit zal schuiven. Oneffenheden in de weg worden door het onderstel goed opgevangen. Minder comfortabel is het geluidsniveau in het interieur. De motor is duidelijk aanwezig en banden- en windgeruis blijft niet op de achtergrond.
Caméléo
Zijn opvallende uitstraling en elektrische schuifdeuren zijn niet het enige dat de 1007 onderscheidend maakt. Caméléo is het toverwoord in het interieur. Het woord is een afgeleide van een dierennaam; kameleon. Want Peugeot biedt de mogelijkheid om de bekledingspanelen van het dashboard, de portierpanelen, de stoelzittingen en rugleuningen en de ringen voor de ventilatieroosters te vervangen. Een setje kost € 250,- en je kunt kiezen voor bijvoorbeeld zilver, blauw en oranje.
Zijn opvallende uitstraling en elektrische schuifdeuren zijn niet het enige dat de 1007 onderscheidend maakt. Caméléo is het toverwoord in het interieur. Het woord is een afgeleide van een dierennaam; kameleon. Want Peugeot biedt de mogelijkheid om de bekledingspanelen van het dashboard, de portierpanelen, de stoelzittingen en rugleuningen en de ringen voor de ventilatieroosters te vervangen. Een setje kost € 250,- en je kunt kiezen voor bijvoorbeeld zilver, blauw en oranje.
Uitrusting
De 1007 wordt geleverd in drie uitvoeringen; Urban, Gentry en Sporty. De basisuitvoering Urban wordt standaard geleverd met elektrische schuifdeuren, centrale vergrendeling op afstandsbediening, elektrische ramen en spiegels, in hoogste verstelbare bestuurdersstoel en een boordcomputer. De Gentry voegt zaken als mistlampen vóór, airco, uitgebreide boordcomputer, en een radio/CD-speler toe. De Sporty is verder nog uitgerust met zijstrips is carrosseriekleur, 16 inch lichtmetalen velgen, sportstoelen en aluminium afwerking van de middenconsole. Op veiligheidsgebied levert Peugeot de 1007 alles behalve karig af. Al vanaf de basisuitvoering zijn zaken als ABS met remkrachtverdeling, ESP, ASR, twee frontairbags, zij-airbags vóór, windowbags vóór en achter en een knie-airbag.
Conclusie: Alles heeft z’n prijskaartje
Je wilt een praktische auto, met wat meer ruimte en een hoge zit. In het compacte segment is er dan heel weinig keuze. Peugeot heeft met de 1007 een auto met compacte buitenmaten maar een ruim interieur. Jammer genoeg is de kofferbak erg klein als de achterstoelen in de achterste stand staan. De schuifdeuren zijn praktisch op krappe parkeerplaatsen en bij het instappen maar hebben ook nogal wat nadelen. Het extra gewicht maakt de 1007 relatief zwaar en de deuren moeten zo dun mogelijk zijn waardoor er geen armsteun of portiervak in de deur zit. Door de grote deur zit de B-stijl heel ver weg en moet je ver rekken om de gordel te pakken. De gerobotiseerde versnellingsbak (2-Tronic) hoeft Peugeot wat ons betreft niet standaard aan de 1.6 te koppelen. Het gaat ten koste van de prestaties van de auto en hij schakelt heel onvoorspelbaar. Het comfort is dik in orde en ook de sportieve rij-eigenschappen vallen niets tegen.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.