Audi A3 Sportback
Een statussymbool in het leasesegment, dat is de Audi A3 Sportback in de loop der jaren toch wel geworden. Je koopt ermee net iets meer charisma dan bij een Golf en vanwege een goede restwaarde rijd je tegen een scherpe leaseprijs zowaar met vier ringen rond. De A3 Sportback is voor diverse andere fabrikanten een schoolvoorbeeld: dynamisch en strak gelijnd, maar ook representatief en comfortabel. In zijn jongste verschijning is de aantrekkelijkheid zelfs nog groter.
Geluk dwing je af
Audi toont eigenlijk meteen al aan dat de A3 geen doorsnee vijfdeurs hatchback is. Iets waar we bij de onthulling van de eerste generatie Sportback toch wel even aan moesten wennen. Het achterste rijruitje loopt veel verder door dan we normaliter gewend zijn, maar is juist weer veel te kort voor een stationwagon. Welbeschouwd creëerde Audi met de Sportback een nieuw segment. Iets dat men overigens pas deed bij de tweede generatie van de A3. De vijfdeurs A3 zoals die in 1999 op de markt kwam was niet meer dan een driedeurs waarin twee extra portieren gefrummeld werden. Niet zo gek ook, want aanvankelijk was het vijfdeurs model helemaal niet gepland en moest een soort van ‘noodgreep’ worden uitgehaald om die drie jaar later alsnog op de markt te brengen. Al vrij kort na de marktlancering vroeg Audi zich af waarom ze dit niet eerder hadden bedacht want de vijfdeurs A3 had een zeer positieve uitwerking op de verkopen. Bij de volgende generatie twijfelde het merk dan ook niet langer om er meer uit te halen. En zo ontstond het marketingtechnisch briljant uitgedachte ‘Sportback’-principe.
Zweedse uppercut
Hoe vernuftig en tegelijkertijd eenvoudig de uitvinding van de Sportback ook is, op zijn lauweren rusten kan Audi zeer zeker niet. Behalve dat er vanuit de Duitse hoek een sterke aanval is ingezet met de nog jonge 1-serie en nagelnieuwe A-klasse komt vanuit het hoge Noorden ook een sterke concurrent om de hoek kijken: de nieuwe V40. Een model waarbij Volvo heel goed naar Audi lijkt te hebben gekeken want de V40 houdt tevens het midden tussen een hatchback en een stationwagon. Weliswaar is de Zweedse Sportback niet zo ruim en scherp rijdend als de A3, in een land waar Volvo traditioneel veel sympathie opwekt komt de A3 zeker onder druk te staan. Voor Audi reden om het concept van de A3 Sportback verder uit te bouwen, maar vooral ook zijn positie te versterken.
Het premium-gevoel blijft daarbij een belangrijk kenmerk dat Audi op een onverwachte manier gestalte weet te geven. Daarbij duiden we niet op het geëvolueerde exterieurdesign maar het interieur. Wie zijn blik door het binnenste van de nieuwe A3 Sportback laat gaan zal net als bij de driedeurs A3 aangenaam verrast zijn door het minimalistische design. Het strakke lijnenspel wordt afgewisseld door ogenschijnlijk transparante sierstrips met 3D-achtige structuren. De materiaalkeuze behoort tot de maatstaf alsmede ook dat van de bouwkwaliteit. We schreven het bij de driedeurs ook al, maar Audi heeft zichzelf wederom weten te overklassen.
Als iedere andere Audi
Maar het is niet alleen de zichtbare kwaliteitsbeleving, ook de features staan op een hoog niveau. In vele opzichten doet de A3 niet langer onder voor zijn grotere, duurdere broers. Een audiosysteem van Bang & Olufsen, Adaptive Cruise Control, hulpsystemen om je dode hoek en rijbaan in de gaten houden alsook de laatste generatie MMI met Audi connect zijn stuk voor stuk over komen waaien uit de hoger geclassificeerde Audi’s. Tijdens een avondrit hebben we tevens de volledige LED-koplampen inclusief adaptieve ondersteuning kunnen ervaren. Samen met de informatie uit het navigatiesysteem en sensoren past de verlichting zich continu aan de omstandigheden aan. Dat klinkt niet alleen theoretisch ideaal, maar het werkt ook subliem. Op een kruising wordt de lichtbundel breder, wanneer je afslaat draait de bundel in de gewenste richting en wanneer er een auto tegemoetkomt schakelt het grootlicht uit en concerteert de lichtbundel zich op je eigen weghelft. Het zogeheten Adaptive Light kost samen kent weliswaar een meerprijs van € 1.986,-, eenmaal ervaren is dit het meer dan waard. Overigens komt er dan nog wel de prijs voor volledige LED-koplampen alsook de grootlichtassistent bij, maar van die combinatie is de prijs nog niet bekend.
Hete adem in nek van BMW
De A3 Sportback is gegroeid in formaat en qua technologie, maar de grootste stappen heeft Audi gemaakt als het op rijden aankomt. Bij de driedeurs A3 maakten we voor het eerst kennis met het nieuwe modulaire bouwsysteem van de Volkswagen Group genaamd MQB. Vanzelfsprekend is ook de Sportback uit deze bouwstenen vervaardigd en kunnen we opnieuw stellen erg enthousiast te zijn. Comfort en sportiviteit gaan hand in hand bij de A3. Op het ene moment kan je genieten van bochtige bergwegen, terwijl je het volgende moment comfortabel door de stad kunt rijden. Zeker in de omgeving van Monaco is dat contrast vrij groot en rijden we het ene moment op strak asfalt terwijl een kilometer verder de gaten in de weg zitten. De A3 Sportback laat zich er niet door van de wijs brengen. Stevig afgeveerd is het model nog altijd, maar veel vergevingsgezinder dan voorheen toen je af en toe rake klappen moest incasseren.
Audi biedt zoals gebruikelijk verschillende rijsmaken aan. Het standaard onderstel biedt een compromis die iedereen zal kunnen bekoren. Maar wens je meer sportiviteit, dan moet je beslist voor de S line gaan. Die is merkbaar stijver, voelt veel zelfverzekerder aan en ook de besturing is directer. Audi Drive Select was op de gereden S line bovendien gekoppeld aan adaptieve dempers waarmee je de rijeigenschappen geheel naar smaak kunt afstemmen en tegelijkertijd ook het karakter van de besturing, de gaspedaalresponse en indien aanwezig de schakelmomenten van de DSG-bak zich aanpassen aan de ingestelde waarde. Zeker nu de BMW 1-serie meer richting comfort leunt kunnen we gerust stellen dat de A3 wat sportief rijgedrag betreft niet meer onderdoet voor zijn grote concurrent uit München.
Van meet af aan in orde
Om te ervaren hoe de A3 Sportback rijdt ten opzichte van de driedeurs hadden we niet naar het zuiden van Frankrijk hoeven vliegen, maar de beschikbaarheid van de instapdiesel is reden genoeg voor een kennismaking. Dat model zal samen met de 122 pk sterke 1.4 TFSI het grootste gedeelte van de verkopen in ons land voor zijn rekening gaan nemen. Waarom? Heel simpel, om de euro’s. Toch voelt die dieselmotor niet als een koopje aan. Met zijn 105 pk en 320 Nm is het blok even sterk als de motor die hij vervangt, maar voelt nog net even soepeler en krachtiger aan. Voor minder deden we het ook niet, het blok is immers grotendeels volledig nieuw en bovendien is de A3 Sportback een stuk lichter en daarmee agieler dan zijn voorganger. Concreet vertaalt het zich in een plezierig rijgedrag waarbij de sportiever georiënteerde besturing, het prettige onderstel en deze dieselmotor voor een aantrekkelijke combinatie zorgen.
Sterker in de strijd
‘De A3 Sportback is meer dan een vijfdeurs A3’. Nou ja, in zoverre dat hij daadwerkelijk meer zitruimte biedt, een grotere bagageruimte heeft en niet zomaar een driedeurs is met twee portieren extra. De semi-station behoudt zijn eigen identiteit en is met de langere achterzijde en standaard dakrails bijna een kleine A4 Avant geworden. Dat Audi de concurrentie niet zomaar haar marktpositie laat overnemen maakt de A3 Sportback heel duidelijk: hij rijdt beter, biedt ongekend veel aandacht voor detail en laat zich overall als benchmark in zijn segment betitelen. Smaak is als zo vaak het enige waar je niet je vinger op kunt leggen. Al zit de A3 Sportback daarmee ook wel in de goede hoek gezien Audi’s huidige verkoopaantallen.