Mercedes GLK-klasse

Hoe populair de BMW X3 en Audi Q5 in Nederland ook zijn, de Mercedes GLK blijft onvermoed achter. Frappant, aangezien het model wereldwijd juist zeer succesvol is. Maar Mercedes geeft de moed niet op. Tijd voor de tweede ronde.

Als BMW in 2003 de X3 lanceert reageren Audi en Mercedes in eerste instantie tamelijk nonchalant. Dat veranderde wel toen het model een schot in de roos bleek te zijn. In Ingolstadt en Stuttgart moest men dan ook wel reageren. Het eerste antwoord verscheen in 2008 in de vorm van de Audi Q5, waarna Mercedes op de voet volgde met de GLK. De modellen boden de X3 flink tegengas, waarbij met name de Q5 in ons land een ongekend succesvol debuut maakte. Sinds de productiestart heeft Audi liefst 4.918 exemplaren op Nederlands kenteken gezet tegen 1.232 stuks van het model met de ster. Een directe oorzaak hiervoor kunnen we niet aanwijzen, maar wellicht dat het motorpalet en karakter niet goed genoeg afgesteld waren op de Nederlandse markt. Daarnaast kan het dat de enigszins ‘bonkige’ vormgeving de consument niet beviel. Problemen waarmee de vernieuwde GLK-klasse af moet rekenen.

Vierkant
Zijn hoekige vormgeving is een karaktertrek die bij de vernieuwde GLK enigszins naar achtergrond is vervaagd. Natuurlijk blijft het model in grote lijnen recht-toe-recht-aan, wat ook wel moet met de G als voorbeeld, maar de scherpe kantjes zijn eraf. Verantwoordelijk daarvoor zijn de dynamisch gevormde lichtunits in dezelfde stijl als de M- en B-klasse die het smoelwerk meer subtiliteit geven. Ook een herziene voorbumper geeft het geheel een meer chique uitstraling dan voorheen. Aan de achterzijde eveneens meer oog voor detail dankzij nieuwe achterlichten en een gewijzigde achterbumper. En hoewel de modificaties geen wereld van verschil maken, oogt de vernieuwde GLK fris en minder smaakgevoelig. En dat laatste kan wel eens het belangrijkste verschil maken.

SLS AMG
Hoekig als de carrosserie was ook het interieur van de GLK vormgegeven. Met zijn vierkante luchtroosters, rechthoekige middenconsole en dito gevormde sierstrips viel het dashboard niet bij iedereen in de smaak. Dat vroeg om een ingrijpende wijziging, al bleek dat geenszins noodzakelijk. Net als bij het exterieur bewijst Mercedes dat een klein aantal wijzigingen een ingrijpend contrast kunnen maken. Want aangezien het dashboard in de basis identiek is, oogt het door de komst van de SLS AMG-look-a-like ventilatieroosters een stuk sportiever en frivoler. Wat mede voor het grote verschil zorgt zijn de bijgeschaafde middenconsole, de voortaan over de volledige breedte doorgetrokken sierstrip en een nieuw stuurwiel. Gebleven is de hoge graad van afwerking en de gedegen bouwkwaliteit. Het resultaat is een sfeervolle werkplaats voor bestuurder en passagiers die tevens qua ruimte overtuigt. De GLK biedt namelijk genoeg bewegingsruimte voor vier volwassenen en hun bagage. 450 liter aan uitrusting om precies te zijn. En als het op uitrusting aankomt staat de GLK op het niveau dat we van Mercedes gewend zijn, alles behoort tot de mogelijkheden.

Dieselkracht

Wanneer we het motorenpalet bekijken zien we slechts één benzinemotor voor de GLK, tegen een viertal dieselmotoren. In dit segment geen onverwachte zet, gezien de overwegend zakelijke doelgroep. Logischerwijs kozen we zodoende in eerste instantie voor de sleutels van de 220 CDI 4MATIC met 7G Tronic-transmissie. De aandrijflijn kenden we al uit het pre-facelift model en staat bekend als een prettige combinatie. De 170 pk en 400 Nm die de viercilinder ontwikkeld is adequaat voor de ruim 1.800 kilogram wegende GLK. Hierbij verricht de krachtbron zijn arbeid soepel en geruisloos. Een accurate verbruiksmeting hebben we niet kunnen doen, maar de fabrieksopgave van 6,1 l/100 km lijkt niet onbenaderbaar.

Reserve
Toch liever ietwat meer daadkracht? Na een uitgebreide testroute met de 220 CDI wisselden we de sleutels met die van de 250 CDI. Met een maximaal vermogen van 204 pk en een koppel van 500 Nm beschikt deze variant over een royale reserve die met name op hogere snelheden een prettige bijkomstigheid is. In regulier verkeer werkt de krachtbron overigens even soepel en verfijnd als de 220 CDI. Het is dan ook opvallend dat Mercedes identieke verbruikscijfers vermeldt. Maar de Duitsers bieden nog meer dieselkracht. En wel in de vorm van de 265 pk sterke 350 CDI, die gezien de krachtige viercilinders eigenlijk overbodige luxe is. Als laatste variant neemt Mercedes de 200 CDI op in haar gamma. Ondanks dat we hiermee niet hebben kunnen rijden zal deze viercilinder met 143 pk het wat penibeler hebben dan de 220 CDI, maar het ontbreken van vierwielaandrijving, de gunstigere verbruikscijfers en een bescheiden prijs zal zijn aantrekkelijkheid er niet minder op maken.

Sportief?
Rijden doet de GLK zoals verwacht. Heerlijk comfortabel, soepel en zeer volwassen. Juist op dit gebied onderscheidt de Mercedes zich van de concurrentie. Hier vangen gehaaide vertegenwoordigers bot en genieten slechts de stressvrije zakenlieden van hun rust. Zoeken naar enige vorm van sportiviteit is dan ook niet nodig, de SUV mist scherpte én stuurgevoel maar geeft daar comfort en raffinement voor terug. Overigens is de GLK te verkrijgen met een AMG-pakket dat een sportieve afstelling aangemeten krijgt. Dit pakket zorgt ervoor dat het koetswerk minder rolt in bochten en dat de besturing enigszins scherper wordt. Dat het comfort daarbij ten alle tijden de hoofdmoot voert blijft overigens als een paal boven water staan.

Resume
Waarom de Mercedes GLK op de Nederlandse markt nooit van de grond is gekomen blijft een raadsel. Maar de vraag of de opgefriste versie de strijd met de andere Duitsers aan kan is na de kennismaking beantwoord. Hoewel het model met zijn herziene uiterlijk vermoedelijk met meer enthousiasme onthaalt zal worden, sluit dat niet uit dat de GLK een andere doelgroep aanspreekt. Want waar de BMW en Audi het met name moeten hebben van hun dynamische rijgedrag is de Mercedes geschapen voor mensen die geen gehaast leven leiden en juist opzoek zijn naar ontspanning en comfort. Overigens laat Mercedes qua ruimte, afwerking en de aandrijflijnen absoluut geen steek vallen ten opzichte van de concurrentie. En ook qua prijsstelling doet de GLK niet onder voor zijn concurrenten. Wat ons betreft is de GLK duidelijk klaar voor ronde twee! Aan jou de keuze.
Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties