klassieker v.d. week

DAF 750: truttenschudder met jarretel-aandrijving

DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving

In deze rubriek zetten we een klassieker of youngtimer in het zonnetje. Dat kan een jubilaris zijn, maar ook een miskend talent of een auto die bakens heeft verzet. Of zomaar een sympathiek model. De opening van het verbouwde DAF Museum in Eindhoven is aanleiding voor deze aflevering: een stukje Hollands vernuft met een 'pienter pookje' - de DAF 750.

Smalende opmerkingen over GAK-auto's en 'truttenschudders met jarretel-aandrijving' hoor je al jaren niet meer. Wanneer tegenwoordig een DAF'je voorbij komt pruttelen, overheerst de melancholie. Een auto die net zo hard achteruit ging als vooruit - dat was voer voor spectaculaire televisie! De DAF was een fraai staaltje Nederlands vernuft, want de Variomatic die Hub van Doorne had bedacht, leeft nog altijd voort in de auto-industrie. Al verdwijnt de CVT langzaam naar de achtergrond, om plaats te maken voor de meer efficiënte transmissie met dubbele koppeling ...

DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving
DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving

Buick Roadmaster

In 1932 richtten Hub en Wim van Doorne een aanhangwagenfabriek op in Eindhoven. De broers experimenteerden al in een vroeg stadium met gemotoriseerde voertuigen, om in 1949 de Van Doorne's Automobielfabriek (DAF) op te richten. Nederland stond aan het begin van de naoorlogse wederopbouw, in eerste instantie lag de focus op de productie van vrachtwagens. Maar Hub van Doorne achtte de tijd al spoedig rijp om, met het groeien van de economie, een kleine personenauto te ontwikkelen. Daarbij vormde zijn Buick Roadmaster met automatische versnellingsbak een belangrijke bron van inspiratie. Het was immers heel comfortabel om niet zelf te hoeven schakelen - maar hoe paste zo'n grote en zware transmissie in een betaalbare auto voor een groot koperspubliek?

DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving
DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving
DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving
DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving
DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving

Order! Order! 4000 orders!

Het antwoord kwam in de vorm van de Variomatic, een transmissie die door middel van traploos verstelbare poelies en riemen voor de aandrijving van de achterwielen zorgde. Deze compacte en lichte transmissie debuteerde in de DAF 600, die in 1958 op de AutoRAI aan het grote publiek werd onthuld. DAF noteerde direct 4000 bestellingen. Voor de DAF 600 werd in eigen huis bovendien een luchtgekoelde tweecilinder boxermotor ontwikkeld, die uit een slagvolume van 590 cc een vermogen van 22 pk peuterde. 

Upgrade naar ... 30 pk

De 600-motor schoot al snel tekort, en werd opgeboord tot een inhoud van 746 cc. Met een vermogen van 30 pk trok de DAF 750 nog steeds de straatstenen niet uit de weg, maar dankzij de traploze overbrenging schoot het DAF'je wel vliegenvlug door het verkeer - en je kon even hard achteruit dan vooruit! De DAF 750 was te herkennen aan zijn grotere koplampen en afwijkende grille. De auto had een topsnelheid van 105 km/h, maar ook dat was meer dan toereikend voor in het uit Kevers, Lelijke Eenden en Opeltjes Kadett bestaande verkeer van de vroege jaren zestig.

DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving
DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving
DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving
DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving

Van Londen naar Sydney: de DAF Marathon is geboren

Door de jaren heen wordt de DAF 750 steeds iets meer opgewaardeerd, krijgt hij een andere modelcode (32 of 33) en wordt hij in de volksmond betiteld als Daffodil (Engels voor krokus). Uiteindelijk wordt in 1966 de DAF 44 onthuld, met een carrosserie-ontwerp van Michelotti maar nog altijd met de luchtgekoelde tweecilinder. Een jaar later verschijnt de DAF 55, die wordt aangedreven door een watergekoelde viercilinder van Renault. Om het 'belegen' imago op te poetsen - de Variomatic bleek vooral populair bij ouden van dagen en mensen die moeilijk ter been waren - komt DAF ook met een coupéversie van de 55 en wordt gestart in de langeafstandsrally London to Sydney Marathon. Waarmee meteen de oorsprong van de sportief aangeklede DAF 55 Marathon is verklaard.

DAF Museum opnieuw geopend

De auto waarmee destijds werd geracet in de rally van Londen naar Sydney, maakt tegenwoordig deel uit van de collectie van DAF Museum in Eindhoven. Na een grondige renovatie van het museum en de bouw van een nieuwe vleugel, werd het DAF Museum op 8 november j.l. opnieuw geopend door Mr. Pieter van Vollenhoven. Wil je gauw eens in de rijke geschiedenis van DAF duiken? Kijk dan op www.dafmuseum.nl voor meer informatie.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving
DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving
DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving
DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving
DAF: truttenschudder met jarretel-aandrijving
Igor Stuifzand
Door Igor Stuifzand
klassieker-van-de-week

Wekelijks vermaak voor klassiekerliefhebbers

Dit artikel maakt onderdeel uit van de serie ‘Klassieker van de week’. Elke dinsdagavond om 19.00 uur zetten we een klassieker of youngtimer in de schijnwerpers.

Zoeken

Merk- & modeldossiers