Waarom de BMW XM plotseling 48.000 euro goedkoper is geworden
De BMW XM heeft een lagere basisprijs gekregen. Tot voor kort moest je minimaal 178 mille neerleggen voor de overdadige suv, maar door de introductie van een nieuwe instapper is de plug-in hybride XM maar liefst 48.011 euro goedkoper geworden.
De nieuwe BMW XM 50e is verkrijgbaar vanaf 129.989 euro. Dat is nog steeds een torenhoog prijskaartje, maar al een stuk voordeliger dan de reguliere XM. Deze is te bestellen vanaf 178.000 euro. Van de prijs van de BMW XM Label Red gaat je hoofd al helemaal tollen: 204.000 euro.
Prijzen BMW XM:
Prijs | Vermogen
Tip
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid
De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km. | |
BMW XM 50e | 129.989 euro | 476 pk, 700 Nm |
BMW XM | 178.000 euro | 653 pk, 800 Nm |
BMW XM Label Red | 204.000 euro | 748 pk, 1000 Nm |
V8 maakt plaats
Het grote prijsverschil is te danken aan de kleinere motor. De nieuwe versie van de BMW XM blijft een plug-in hybride, maar verliest de potente 4,4-liter V8 die normaal gesproken onder de motorkap van de suv ligt.
In de XM 50e maakt de enorme motor plaats voor een meer bescheiden 3,0-liter zescilinder. Door de wissel verliest de instapversie van de XM 177 pk: waar de ‘reguliere’ XM 653 pk heeft, moet de XM 50e het doen met 476 pk.
Gouden spaarvarken
Een aanzienlijk deel van die 476 pk's heb je te danken aan de 196 pk sterke elektromotor. Rijd je puur elektrisch, dan kom je met het accupakket van 22,1 kWh tussen de 76 en 84 kilometer ver. Dit is afhankelijk van de velgen die je bij de XM bestelt.
Koop je de auto vooral om stoer te doen bij het stoplicht, dan zal je bedrogen uitkomen. Met 700 Nm koppel en een 0-100 sprinttijd van 5,1 seconden is de XM 50e wel snel, maar niet supercar-snel. Voor écht indrukwekkende prestaties moet je bij de XM of XM Label Red zijn, maar dan moet je wel je gouden spaarvarken slachten.