Een plug-in hybride saai? Durf dat tegen de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance te zeggen
Als BMW M5-rijder heb je het makkelijk in de kroeg. De typeaanduiding 'BMW M5' maakt indruk, is lekker kort en laat je zo vallen in een conversatie. Probeer dat maar eens met de naam Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. De plug-in hybride maakt gehakt van iedere Audi RS of BMW M en doet dat alles met een 843 pk sterke plug-in hybride-aandrijflijn.
Eigenlijk mist er nog iets in die ellenlange naam, want we hebben het hier niet over de Mercedes-AMG GT, maar over de Mercedes-AMG GT 4-Door. De tegenhanger van de Porsche Panamera kun je bestellen als AMG GT 43 (367 pk) en als AMG GT 53 (435 pk). Beide hebben een twinturbo zescilinder aan boord. Voorheen was de AMG GT 4-Door er ook als 63 S (met een 639 pk sterke twinturbo V8), maar die versie wordt vervangen door de nieuwe AMG GT 63 S E Performance.
De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance met maximaal 1470 Nm koppel
Die laatste heeft dezelfde 4,0-liter achtcilinder, maar dan gekoppeld aan een plug-in hybridesysteem. De AMG GT 63 S E Performance heeft een elektromotor op de achteras, die de 639 pk en 900 Nm van de V8 aanvult met 204 pk en 320 Nm. Het gecombineerde vermogen en koppel van de aandrijflijn komt uit op 843 pk en 1010 tot 1470 Nm koppel. Daarmee gaat de 2 ton zware supersedan in 2,9 seconden naar 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 316 km/h.
Elektrische actieradius van niet meer dan 12 kilometer
Gekoppeld aan de elektromotor is een piepkleine 6,1 kWh-batterij. Van een elektrische actieradius kun je dan ook nauwelijks spreken; al na maximaal 12 kilometer op de elektromotor alleen moet de AMG GT 63 S E Performance zijn benzinekrachtbron inschakelen. Opladen gaat met een 3,7 kW-wisselstroomlader. De laadpoort zit nogal pontificaal als een steenpuist op de kont van de 4-Door.