Maak een vette bak van je oude diesel-Defender!
Nog dit jaar komt Land Rover met een opvolger van de legendarische Defender. Voor wie liever blijft doorrijden in zijn semi-klassieker, biedt Land Rover leuke upgrades. Daarmee maak je van je oude dieselende Defender een vette, véél snellere bak!
Ter gelegenheid van zijn 70ste verjaardag bouwde Land Rover begin 2018 150 stuks van de Land Rover Defender Works V8. Daarmee bracht de fabrikant een eerbetoon aan de krachtige Land Rover Series III Stage 1 V8 uit 1978 en de daaropvolgende Defenders met vette achtcilinder. De Defender Works V8 heeft een vermogen van 405 pk en een koppel van 515 Nm. Al die power levert een honderdsprint van zo'n 6 seconden op! Lachen! Dat de topsnelheid is begrensd op een relatief bescheiden 170 km/h, daar hebben we het verder niet over.
Meer power voor Defender 2.2 TD
Als jij jouw Land Rover 2.2 TD wat meer pep gunt – zowel qua uiterlijk als op prestatiegebied – kun je nu bij Land Rover Classic aankloppen voor een complete upgrade-kit. Voorwaarde is dat je auto uit 2012 of een later bouwjaar stamt. Uiteraard zit er dan geen 405 pk in, maar wel een vermogensstijging van 40 pk. Daarmee komt de Defender 2.2 TD op een leuke 162 pk. Maar – voor een auto als de Defender eigenlijk veel interessanter – ook op koppelgebied wordt er progressie geboekt. Dat gaat van 360 naar 463 Nm!
Krachtiger remmen, verbeterd onderstel
Net als de Land Rover Defender Works V8 haalt de opgekietelde diesel een topsnelheid van 170 km/h. De extra prestaties worden zo nodig in toom gehouden door hetzelfde remsysteem als de Defender Works V8 heeft. Met aangepaste schijven, klauwen en blokken. Ook het onderstel is gewijzigd. Zo zijn onder meer de schroefveren, schokdempers en stabilisatorstangen geoptimaliseerd voor gebruik op een verhard wegdek.
De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-
Stevige prijs upgrade Land Rover Defender
De o zo belangrijke uiterlijke wijzigingen bestaan uit speciaal 18-inch lichtmetaal en Works-typeplaatjes, uiteraard inclusief de Union Jack. Daarnaast krijg je een gezondheidsverklaring van de auto, een speciaal certificaat en een zoen van de juffrouw. Voor niks zijn al die lekkernijen niet: in het Verenigd Koninkrijk vraagt Land Rover Classic bijna 17.000 pond (ca. 18.700 euro) voor de hele bups. Slik.
Niet getreurd, als je een Defender uit de periode 1994-2016 hebt, levert Land Rover desgewenst ook alleen die vette lichtmetalen wielen. Dan ben je (zonder banden) al voor zo'n 2500 euro klaar. Voor Defenders vanaf 2007 zijn ook andere deelpakketten mogelijk. Te veel gedoe? Dan kun je natuurlijk ook nog even wachten op de volledig nieuwe Land Rover Defender.