Is de nieuwe Kia XCeed ook 'xciting'?
Deze Kia… ahum… 'xceeds' onze verwachtingen. Want de ontwerpers van het Koreaanse merk hebben ontegenzeggelijk een fraaie SUV neergezet. De XCeed rolt vanaf augustus in Slowakije van de band en komt in het derde kwartaal van dit jaar in Nederland op de markt.
Wat ontwerp betreft zijn er natuurlijk overeenkomsten met de gewone Kia Ceed, maar toch deelt de XCeed alleen zijn voorportieren met de compacte hatchback. Zijn wielbasis komt overeen (2,65 meter), al is de XCeed 8,5 centimeter langer door zijn grotere overhangen voor en achter. Hij staat 42 millimeter hoger op zijn wielen dan de Ceed en is uiteraard wat meer 'offroady' gemaakt met kunststof randen om de wielkasten en onderaan de carrosserie. Zijn interieur deelt hij met zijn hatchbackbroer. In de kofferbak kan 426 liter aan bagage worden meegenomen (1378 liter met de achterbank plat), wat 31 liter meer is dan in de Ceed.
Ook plug-in hybride
Bij de introductie van de XCeed zijn drie turbomotoren leverbaar: een 1.0 T-GDi met 120 pk (driecilinder), een 1.4 T-GDi met 140 pk en een 1.6 T-GDi met 204 pk (beide viercilinders). Die laatste is standaard gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Voor de 1.4 T-GDI is die transmissie optioneel. Begin 2020 breidt Kia het leveringsprogramma van de XCeed uit met een plug-in hybridevariant en een diesel met 48V mild hybrid-techniek. Er is een Drive Mode Select aanwezig waarmee de bestuurder de weerstand in de stuurinrichting, de respons op het gaspedaal en de reactiesnelheid van de automaat kan aanpassen.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.