Audi S5 en S5 Sportback TDI: Zónder sjoemelsoftware!
Tenminste, dat hopen we. Audi levert namelijk een controversiële motor in de nieuwe S5 Coupé en Sportback TDI. De 3.0 TDI was een van de hoofdschuldigen in het dieselgateschandaal en heeft Audi vele miljarden gekost. Op zich wonderlijk dus dat het merk een hernieuwd dieseloffensief is gestart.
Hoe dan ook, laten we niet te lang stilstaan bij het criminele verleden van A. uit I. Dat dieseloffensief waar we het net over hadden, kunnen we best een 'Blitzkrieg' noemen. De kersverse S6, S6 Avant en S7 Sportback zijn eveneens uitgerust met een 3,0 liter turbodiesel. Dezelfde krachtbron ligt in de sportieve S5 Coupé en Sportback TDI en levert 347 pk en 700 Nm.
Voor Europa
In Europa moeten we erbij zeggen, want in de rest van de wereld zijn de S5, S6 en S7 nog gewoon met geblazen turbobenzinemotoren leverbaar. Hier niet meer. Iets wat ongetwijfeld te maken zal hebben met de steeds strenger wordende Europese emissie-eisen. Audi voegt dan ook zogenoemde mild-hybridtechnologie aan de 3.0 TDI toe.
Energie terugwinnen
Dat betekent dat de S5 TDI is uitgerust met een 48 volt-systeem. Het werkt met een geïntegreerde startmotor/generator en een 0,5 kWh lithium-ionbatterij. Daarmee kan de S5 energie terugwinnen en gebruiken om bijvoorbeeld te 'zeilen' met losgekoppelde aandrijflijn. Audi geeft voor de S5 nog een NEDC-verbruik op. Dat ligt op 1 op 16,1 (CO2-uitstoot van 161 g/km).
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.
Duitse herenakkoord
Maar goed, daar gaat het in een S5 natuurlijk minder om. Met zijn 347 pk en 700 Nm sprint hij in 4,8 seconden naar 100 km/h (de Sportback doet er 0,1 seconde langer over). Of het Duitse herenakkoord nog bestaat, weten we niet, maar Audi houdt zich er in ieder geval keurig aan. De topsnelheid van de S5 is resoluut afgeregeld op 250 km/h.
Elektrische compressor
Het model is standaard uitgerust met een automaat met acht verzetten en vierwielaandrijving. Voor een betere gasrespons krijgt de dieselmotor een elektrische compressor mee. Die dicht het turbogat door alvast te blazen nog vóór de turbo op stoom komt. Die laatste heeft een variabele geometrie en blijft tot bij hoge toerentallen zijn werk doen.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.