Je nieuwe Mercedes ophalen bij de fabriek: onvergetelijke ervaring
Na maandenlang brochures doorbladeren, luisteren naar informatieve verkooppraat en het lezen van talloze testrecensies heb je dan eindelijk je aankoopbeslissing gemaakt: het wordt een nieuwe Mercedes-Benz! Het leuke voortraject is daarmee ten einde. Maar sinds kort voegt Mercedes-Benz Nederland daar een nieuwe dimensie aan toe door de mogelijkheid te bieden je nieuwe Mercedes af te halen bij de fabriek. Wij ervaarden onlangs dat hiermee het gehele aankooptraject pas echt compleet is. Een reportage.
Of het nu een S-, C- of A-klasse is geworden, voor iedereen die een nieuwe Mercedes-Benz aanschaft is het aangeboden arrangement hetzelfde en… kosteloos. In plaats van de gebruikelijke afleverkosten in rekening te brengen laat de importeur je liever kennismaken met de wereld van en rondom Mercedes-Benz. Gedurende twee dagen zul je in de watten worden gelegd om aan het einde hiervan de sleutels van je nieuwe trots in ontvangst te nemen en al genietend terug te rijden naar het thuisfront. Wij haalden voor Mercedes-Benz Nederland een fonkelnieuwe C 180 CGI op ter uitbreiding van hun eigen vloot. De heenreis dient op eigen gelegenheid te worden verzorgd. Vanwege de beperkte organisatietijd deden wij dit per auto, maar als de mogelijkheid daar was werd het een enkeltje Stuttgart met de ICE International van NS HiSpeed: op Autobahn-snelheid (c.q. 300 km/h) richting Zuid-Duitsland lijkt ons een ervaring op zich. Eenmaal op het station wordt je naar het Hilton Garden Inn gebracht alwaar je de komende nachten door zult brengen. Het comfortabele hotel ligt op nog geen tweehonderd meter afstand van de fabriekspoorten van Mercedes-Benz en pal tegenover het fraaie architectonische Mercedes-Benz Museum.
Hét verhaal met hoogte- en dieptepunten
Om ons als fictieve kopers in de stemming te laten komen startte de tour met 120 jaar automobielhistorie. Want wie Mercedes-Benz zegt, zegt ‘de eerste auto’. Het imposante en sfeervol ingerichte Mercedes Museum ontworpen door de Nederlander Ben van Berkel – die zijn handtekening subtiel achterliet door de kleding van de museummedewerkers te voorzien van oranje accenten – laat je een reis door de tijd maken. Geheel in stijl brengen liften in de vorm van tijdcapsules je naar de verschillende zones binnen de Mercedes-historie. Of je je nu in het begin van het automobiele tijdperk waant, waar de legendarische driewieler van Karl Benz uit 1886 staat te schitteren tussen de eerste twee- en viertaktmotor, je enkele verdiepingen lager oog in oog staat met de beroemde “Silberpheil” of bij de laatste conceptcars een blik in de toekomst van Mercedes werpt, op uiterst sfeervolle wijze vertelt het museum hét verhaal van en achter Mercedes. In geuren en kleuren is iedere etage fraai en sfeervol gedecoreerd met oorspronkelijke materialen uit de bewuste periode. En niet alleen het ontstaan van de driepuntige ster staat centraal. Een glansrol is weggelegd voor de belangrijkste gebeurtenissen uit de afgelopen honderd jaar. Authentieke pamfletten, originele posters en bilboards met wervelende leuzen vertellen de twintigste eeuw. Best bijzonder, maar wat hierin absoluut niet mag ontbreken, is het in beeld brengen van WOII. Een periode die uiterst gevoelig ligt binnen de historie van Mercedes-Benz. Je kunt hier uren, misschien wel dagen rondlopen en dan nog dingen tegenkomen die je voorheen niet aangetroffen had. Een bezoek aan het Mercedes-Benz Museum is niet alleen een must voor iedere Mercedes-aanhanger maar een must see voor iedere zichzelfrespecterende autoliefhebber, want de automobielgeschiedenis begint hier. Nog geen dag onderweg en nog een volle te gaan en nu al is dit meer genieten dan het tamelijk afgezaagde bloemetje of flesje wijn.
‘Het mooiste moment van m’n leven’
Dag 2 staat in het teken van de sleuteloverhandiging, maar niet eerder dan dat we eerst een blik krijgen geworpen op het productieproces van Mercedes. ’s Ochtendsvroeg meldden we ons bij het “Kundencenter” dat onderdeel uitmaakt van de grootste fabricagefaciliteit van Mercedes in het 15 km verderop gelegen Sindelfingen. Onder andere de C, S en CL worden hier gefabriceerd. Met de eerder ontvangen Nederlandse kentekenplaten van ‘onze’ nieuwe Mercedes onder de arm wikkelen we de vereiste papierwinkel af. Na deze formaliteit worden we opgewacht door de gids die ons rondleidt door één van de productiefases van een Mercedes-Benz. In ons geval is dat de eindmontage van, geheel toevallig, de C-klasse. Het is niet onze eerste keer in een autofabriek, maar het blijft een indrukwekkend logistiek proces om te zien hoe mens en machine nauw samenwerken om op vakkundige wijze een auto te voorzien van onder andere dashboard, bedrading en ruiten. Het ‘huwelijk’, waarbij carrosserie en aandrijflijn samenkomen, blijft toch altijd het meest magische moment. Ruim tweeduizend auto’s rollen er dagelijks van de band in Sindelfingen. En dat met een foutmarge dat als verwaarloosd mag worden beschouwen. De auto-industrie is één, zo niet dé meest efficiënte onderneming ter wereld. Dat kan niet anders.
Spanningsopbouw
Na een kleine twee uur staan we weer buiten. Van zo’n inventieve visuele informatieverschaffing krijg je behoorlijke trek dus ons leek het een uitstekend idee om de ontvangen lunch/dinercheque (ter waarde van € 50,-) in te wisselen voor Duitse kookkunsten. Tip: ga voor de pasta met zalm overgoten met Parmezaanse kaas. Weliswaar niet Duits, maar werkelijk een verrukking voor de smaakpupillen. Vervolgens onder het genot van een heerlijk koud biertje – wat dan wel weer van Duitse klasse is – even lekker uitbuiken op de binnenplaats van het Kundencenter. Even rondneuzen in het winkeltje met merchandise van Mercedes of even verlekkeren aan enkele subliem onderhouden klassiekers kan ook. Het is aan jou. Er valt in ieder geval genoeg te beleven. Dan ineens horen we onze namen. Op vriendelijke wijze worden we verzocht plaats te nemen in een loungeruimte dat ietwat lijkt op een kille wachtkamer van een huisartsenpraktijk. Niet echt knus, maar met al die overenthousiaste gezichten is dit snel vergeten. Iedereen is in een euforische stemming. Enkele meters van ieder vandaan staat immers hun fonkelnieuwe Mercedes-Benz die over enkele ogenblikken in ontvangst kan worden genomen. Interessant is hoe ieder individu het afhalen van zijn/haar nieuwe Mercedes ervaart. De één zichtbaar zielsblij, de ander toch wat nerveus. Maar bij eenieder blijft deze ervaring bij. Ook wij, terwijl de door ons op te halen C-klasse niet eens van onszelf is, vinden het best spannend.
Moment suprême
Dagelijks worden in het Kundencenter zo’n 350(!) nieuwe Mercedessen afgeleverd, maar een nummertje voel je je allesbehalve. Mercedes neemt uitvoerig de tijd voor iedere klant. En dan is het moment suprême aangebroken! We krijgen te horen dat ‘onze’ Mercedes-Benz C 180 CGI zojuist is binnengereden in de lager gelegen afleverhal. Waar staat ‘ie? Meteen gaan we opzoek. Daar staat hij dan. Spik en span en wachtend om overhandigd te worden aan de nieuwe eigenaren. Wij dus, althans zo voelt ‘t ineens. Dit is zoveel leuker dan een taart! Of hadden we dat al gezegd?! Nadat we de meest belangrijke functies uitgelegd hebben gekregen (dit kan bij een rijk uitgeruste Benz zomaar 45 minuten in beslag nemen) rijden we de C 180 de afleverruimte uit. Nog even een fotootje schieten en de terugreis kan aanvangen. Op tijdelijke kentekenplaten welteverstaan. De gele exemplaren op de achterbank dienen vanwege verzekeringtechnische redenen nog even voor wat ze zijn. Aangekomen bij de Nederlandse grens dient de ruil plaats te vinden. Met deze handeling wordt meteen een unieke trip afgesloten met als leuk souvenir die witte Duitse exemplaren. En natuurlijk een onvergetelijke ervaring op zak.