Nieuws

Het luchtruim in mag nog niet

RDW: Nederlandse 'vliegende auto' PAL-V mag de openbare weg op

Het Nederlandse bedrijf PAL-V werkt al jaren aan een 'vliegende auto': de PAL-V Liberty. De lucht in mag het apparaat nog niet, maar de openbare weg op wel. Want de RDW heeft het vliegtuig/voertuig goedgekeurd voor een kenteken.

RDW: Nederlandse 'vliegende auto' PAL-V mag de openbare weg op

Daar moeten we echter een kanttekening bij plaatsen, want het gaat om een individuele goedkeuring. Dat betekent dat alleen de gekeurde PAL-V Liberty (dus één specifiek exemplaar) de weg op mag. De rijdende helikopter mag nog niet in productie worden genomen. Daarvoor moet de RDW ook de fabriek en het productieproces goedkeuren.  

PAL-V moet nog EASA-luchtvaartcertificaat krijgen

PAL-V is al vijf jaar bezig om een certificaat van de European Aviation Safety Agency (EASA) te krijgen. Pas als dat binnen is, mag de onderneming beginnen aan de laatste testvluchten met de Liberty. PAL-V verwacht dat de goedkeuring volgend jaar zal worden afgegeven. En dat mag ook wel, want het ontwikkelingstraject van de Liberty duurt al vele jaren (we berichtten er in 2004 voor het eerst over).

PAL-V Liberty is geen helikopter, maar een gyrokopter

De PAL-V is een gyrokopter, met een kleine propeller voor de voortstuwing en grote rotorbladen voor de lift. Hij kan dus niet - zoals een helikopter - verticaal opstijgen, maar heeft een korte startbaan nodig. Zowel in de lucht als op het asfalt haalt de PAL-V Liberty een topsnelheid van 180 km/h. Om hem te mogen besturen, heb je een vliegbrevet nodig.

RDW: Nederlandse 'vliegende auto' PAL-V mag de openbare weg op
RDW: Nederlandse 'vliegende auto' PAL-V mag de openbare weg op
RDW: Nederlandse 'vliegende auto' PAL-V mag de openbare weg op

Rijdende vliegmachine is vooral interessant voor overheden

En voor op de weg moet je natuurlijk de propeller en rotorbladen inklappen. Dat doe je niet zomaar even: de hele operatie duurt tussen de vijf en tien minuten. Voor particulier gebruik is de PAL-V Liberty dan ook eigenlijk niet bedoeld. Zijn makers denken dat vooral hulpdiensten en overheden de 499.000 euro kostende machine kunnen gebruiken. 

Redactie
Door Redactie

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties

Zoeken

Merk- & modeldossiers