Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen

Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen

Ruim een maand geleden begon Aston Martin met de productie van de DB5 Continuation. En nu is het eerste exemplaar van 25 stuks klaar. Maar waarom zou je ruim 3 miljoen euro betalen voor een auto waarmee je niet de openbare weg op mag? Nou, bijvoorbeeld omdat-ie dezelfde James Bond-gadgets heeft als de Aston Martin DB5 uit de 007-film Goldfinger ... zeggen ze.

Het is inmiddels 56 jaar geleden dat de Goldfinger in première ging. Behalve hoofdrolspeler Sean Connery had ook diens auto een glansrol in deze derde James Bond-film. De Aston Martin DB5 was in 1963 in productie gegaan en de fabrikant zag wel brood in een heldenrol naast de bekendste spion ter wereld.

Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen

Niet de openbare weg op

Diverse Bond-films, 900 DB5's een halve eeuw later heeft de Britse GT nog niets van zijn glans verloren. Daar haakt Aston Martin graag op in, door de 007-connectie nog eens flink uit te melken met een speciale versie van de DB5. Vanwege alle moderne milieu-eisen mag de auto in de meeste landen niet de openbare weg op, toch denkt Aston Martin minimaal 25 rijkaards te kunnen strikken.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen

Nepgeweren

De eerste DB5 van de beperkte oplage, intern ook wel Job 1 genaamd, is inmiddels af en laat al zijn Bond-foefjes aan de wereld zien. Zo kun je achterliggers van je afschudden met een rookgordijn of een oliespoor (alweer vanwege het milieu is dat natuurlijk geen echte olie), roterende  kentekenplaten, nep-machinegeweren in de neus, een kogelwerend scherm voor de achterruit, ramrozetten in voor- en achterbumper en gesimuleerde uitschuifmessen in de wielen om de banden van tegenstanders kapot te snijden. Het klapdak voor de schietstoel om ongewenste bijrijders te laten hemelen, is een optie.

Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen

Bakelieten telefoon

Aan de binnenkant kan de speelse miljonair zich James Bond wanen dankzij een namaak-radarscherm om boeven op te sporen, een bakelieten telefoon in het bestuurdersportier, een pookknop om het wapentuig mee te bedienen, tuimelschakelaars in de tunnelconsole voor de andere 007-gadgets, een opbergla voor wapens onder de bestuurdersstoel en een afstandsbediening om de trukendoos buiten de auto te bedienen.

Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen

007 spelen

Je ziet het, als je als rijkaard met deze nagemaakte Bond-auto kidnappers op afstand denkt te houden, kom je van een koude kermis thuis. De machinegeweren zijn nep, de bandenmessen zijn niet echt en je de achtervolgers in een levensgevaarlijke slip brengen gaat ook al niet lukken ... Het blijft due echt bij nulnulzeventje spélen ...

Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen

Zes-in-lijn

Wat er wél echt en origineel is aan de Aston Martin DB5 Continuation? Het ontwerp, de aluminium carrosserie en de zescilinder lijnmotor met vier liter inhoud en drie SU-carburateurs. Nummer één is klaar, de rest volgt na ieder 4500 uur productietijd en wordt in de tweede helft van 2020 aan de klanten afgeleverd.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Waarom kopers 'nieuwe' Aston Martin DB5 van koude kermis thuiskomen
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties