Nieuws

Drie prangende vragen van jou over brandstof

Drie prangende vragen van jou over brandstof

In de afgelopen weken hebben we samen met Shell opgeroepen om vragen bij ons neer te leggen over brandstof. In dit artikel beantwoorden we drie vragen die we voor hebben gelegd aan Johanne Smith, brandstofexpert bij Shell.

Advertisement

De eerste vraag kwam van Frederik Smits: “Shell betaalt de volledige compensatiekosten voor de CO2-uitstoot, wat betekent dit concreet en is dat een wereldwijd initiatief?”

Als je Shell V-Power tankt, rijd je direct CO2-neutraal. Shell compenseert namelijk de CO2-uitstoot van de getankte brandstof vanaf de winning van ruwe olie tot en met het verbranden van de brandstof in de motor. De essentie van het verhaal is dat Shell de CO2-uitstoot compenseert. Compenseren is het in balans brengen van deze uitstoot, bijvoorbeeld via CO2-compensatieprojecten waar bossen worden beschermd of bomen geplant, die de CO2 opnemen uit de lucht. Los van de bijdrage ter compensatie van de CO2 investeert Shell ook in Nederlands bos. Dankzij de samenwerking tussen Staatsbosbeheer en Shell kunnen in twaalf jaar tijd vijf miljoen bomen worden geplant. Sinds april 2019 heeft Shell deze compensatie ingevoerd in Nederland en sinds oktober dit jaar doet ook het Verenigd Koninkrijk mee.

Een tweede leuke vraag kwam van Cees van Dieren: “Welke stappen kunnen er nog worden gezet om benzine schoner te maken?”

Shell heeft een wereldwijd team van ongeveer 120 brandstofwetenschappers dat werkt aan de ontwikkeling en het testen van nieuwe brandstoffen. Die moeten efficiënter zijn en betere prestaties leveren. Daarnaast investeert Shell in nieuwe technologieën, zoals waterstof en biobrandstoffen. Ondertussen werken we aan groot netwerk van elektrische oplaadpunten. Thuis en op het werk via dochterbedrijf NewMotion en onderweg met Shell Recharge. Zo komen er de komende paar jaar tweehonderd Shell Recharge-snellaadpunten bij op de tankstations van Shell in Nederland.

En tot slot stelde Pascal ten Brinke de vraag: “Hoe voorkomt een hoger octaangetal het ‘pingelen van de motor’?

Om te beginnen moeten we uitleggen wat ‘pingelen’ is. Om ook echt de energie uit elke druppel brandstof ten volle te benutten, moet de brandstof gelijkmatig en volledig verbranden in de verbrandingskamer. Echter, soms kunnen delen van het benzine/lucht mengsel spontaan tot ontbranding komen in de verbrandingskamer voordat de bougie de verbranding start. Dit leidt dan tot een ongecontroleerde verbranding met een opvallend ratelend geluid, wat ook wel detonatie, ‘kloppen’ of ‘pingelen’ genoemd wordt.

“Een hoger octaangetal is van positieve invloed op het brandstofverbruik en het motorvermogen”

De mate waarin de benzine weerstand biedt tegen zelfontbranding wordt aangegeven met het octaangetal. Hoe hoger dat getal, hoe beter de brandstof bestand is tegen detonatie. Om ervoor te zorgen dat de motor efficiënt loopt, moet de brandstof gelijkmatig en volledig verbranden in de verbrandingskamer en detonatie worden voorkomen. Met een hoger octaangetal van de benzine kan de motor een hogere compressieverhouding hebben en dit is van positieve invloed op het brandstofverbruik en het motorvermogen. Moderne auto’s zijn uitgerust met een detonatiesensor om detoneren te voorkomen door het aanpassen van het ontstekingstijdstip. In de praktijk betekent dit dat dergelijke motoren kunnen werken in meer optimale condities en beter presteren met een benzine van een hoger octaangetal.

Heb jij ook vragen die we voor kunnen leggen aan Johanne Smith, de brandstofexpert van Shell? Laat het ons weten via shell@autowereld.com.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken

Merk- & modeldossiers