Zo zit het: Tesla Model 3 en V3 Supercharger [UPDATE]

Zo zit het: Tesla Model 3 en V3 Supercharger

Hier lees je wanneer de V3 Supercharger naar Nederland komt, hoe snel een Tesla Model 3 ermee kan opladen en of de Model S en Model X ook geschikt zijn voor de nieuwe generatie snellader.

Wanneer komt de V3 Supercharger naar Nederland?

In het vierde kwartaal van 2019 komt de V3 Supercharger naar Europa en dus ook naar Nederland. Dat betekent dat mensen met een Model 3 op z'n vroegst in oktober en op z'n laatst in december hun auto kunnen opladen met 250 kW of 1600 kilometer per uur.

Dit tijdsschema communiceerde Tesla tijdens de onthulling van de V3 Supercharger in maart. Het is belangrijk voor Tesla dat de nieuwe snelladers voor de volgende jaarwisseling worden geplaatst, want het merk heeft een ambitieus streven: "Het Supercharger-netwerk moet eind 2019 twee keer zoveel auto's per dag bedienen als nu".

“Tesla heeft vier manieren om het aantal laadsessies te verdubbelen.”
Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Hoe gaat Tesla 2x zoveel auto's opladen?

Tesla heeft vier manieren om het aantal laadsessies te verdubbelen:

1. Méér Superchargers

Om te beginnen worden er wereldwijd duizenden nieuwe Superchargers bij gebouwd. Op die manier kan het gehele laadnetwerk meer auto's aan.

2. De V3 Supercharger

Stap nummer twee is het uitrollen van de V3 Supercharger. Zijn maximum laadsnelheid is dubbel zo snel: 250 kW in plaats van 120 kW.

Dit zorgt er voor dat accu's sneller vol zijn, laadsessies korter duren en de te laden Tesla's sneller doorstromen.

3. Batterij opwarmen

Nog een manier waarop Tesla de laadtijden gaat verkorten, is door het accupakket in de auto voor te bereiden voor de stroominjectie. Hoe? Door de batterij onderweg op te warmen zodra jij naar een Supercharger navigeert. Dankzij die hogere temperatuur gaat het laden sneller en duren laadsessies korter. 'On-route Battery Warmup' wordt gedeeld middels een software-update.

4. V2 Superchargers sneller maken [UPDATE]

Dat brengt ons bij manier nummer vier: Tesla gaat de stroomkraan verder opendraaien bij de huidige V2 Superchargers. De pieksnelheid stijgt dan van 120 kW naar 150 kW (145 kW volgens eerdere berichten). Hoe hier geldt: sneller laden betekent kortere laadsessies en zo kan een laadstation per dag meer Tesla's bedienen.

Hoe snel laden Model 3 en Model Y bij de V3 Supercharger?

Je krijgt iets moois te zien als je een Model 3 of Model Y inplugt bij de V3 Supercharger: torenhoge getallen. Als het accupakket is voorverwarmd (zie hierboven), dan tikt de laadsnelheid 250 kW aan. Uitgedrukt in kilometers, betekent dat 1600 kilometer laden per uur. Niet dat je een heel uur hoeft te wachten, hoor. Tesla gaat ervan uit dat je na 15 minuten weer je weg vervolgt – de helft van de tijd die een laadstop nu duurt.

“Je krijgt iets moois te zien als je een Model 3 inplugt bij de V3 Supercharger: torenhoge getallen.”

Werkt de V3 Supercharger met Model S en Model X?

Helaas: de Tesla's Model S en Model X die nu door ons land rijden, kunnen niet snelladen met 250 kW. Zij profiteren wel van de software-update die het mogelijk maakt om het accupakket voor te verwarmen en de hogere pieksnelheid van de V2 Superchargers van 150 kW.

Vanochtend werd bekend dat Tesla de Model S en Model X vernieuwd. Dankzij technische aanpassingen kunnen de nieuwe versies snelladen met 200 kW bij de Versie 3 Supercharger.

Waarom niet met 250 kW, zoals de Model 3? Waarschijnlijk is de koeling van de accupakketten niet berekend op de warmte die gepaard gaat met het allersnelste opladen. Wil Tesla dat verhelpen, dan moeten ze voor de Model S en X overstappen op nieuwe accu's. Een goed idee, want beide modellen verkopen slecht.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Zo zit het: Tesla Model 3 en V3 Supercharger
Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties