Nieuws

Deze leuke auto’s zijn belastingvrij per 2019

Over auto’s van veertig jaar of ouder betaal je geen wegenbelasting. Oké, ze zijn niet zo snel, luxe, stil en veilig naar huidige maatstaven, maar laat dat vooral geen reden(en) zijn om een van onderstaande vijf auto’s aan te schaffen. Ook nu ze de verdienstelijke leeftijd van 40 hebben aangetikt, bieden ze nog bakken plezier. En des te meer karakter.

Lancia Delta

Lancia Delta

Giugiaro tekende het ontwerp van deze eerste compacte middenklasser van Lancia. De techniek werd grotendeels geleend van de Fiat Ritmo. Legendarisch werd de Delta door zijn deelname aan de rallysport. Lancia won zes jaar achter elkaar de constructeurstitel. De Lancia Delta HF Integrale Evoluzione (210 pk) was de straatversie van de rally-auto en werd een zeer gewilde klassieker.

Peugeot 505

Peugeot 505

De productie van deze grote middenklasser van Peugeot stopte in sommige landen pas in 2006. De Peugeot 505 volgde de 504 op en had nog achterwielaandrijving. Voor het design werd de hulp ingeschakeld van Pininfarina. De 505 werd ook verkocht in de Verenigde Staten.

Volkswagen Jetta

Volkswagen Jetta

De ontwerpstudio van Giugiaro zat in 1979 niet om werk verlegen terwijl ze luisterden naar 'In the navy' of 'I was made for loving you'. Ze tekenden niet alleen de Lancia Delta, maar ook de Volkswagen Jetta, die later vaak van naam zou veranderen. Vento, Bora, weer Jetta: Volkswagen wikte en woog wat af. Belastingvrij rijden voor een prikkie? De Jetta is je beste vriend.

Suzuki Alto

Suzuki Alto

Er was een tijd waarin veel moeders nog niet werkten, maar wel een autootje wilden. Ze kregen van hun man dan een Suzuki Alto. Welk kind dat in de jaren tachtig opgroeide is níet in een Suzuki Alto naar school gebracht, of naar bioscoopkraker Dirty Dancing? We betreuren nog altijd dat Suzuki de naam heeft veranderd in Celerio.

Mercedes-Benz S-klasse (W126)

Mercedes-Benz S-klasse (W126)

Deze generatie van de Mercedes S-klasse (S staat voor Sonder) hield het liefst 12 jaar vol en staat bekend als zeer degelijk en betrouwbaar. Kenmerkend zijn de ‘Sacco-Bretter’ aan de zijkant van de carrosserie, gespoten in de kleur van de bumper en genoemd naar ontwerper Bruno Sacco. De W126 was een van de eerste auto’s met standaard een elektronisch aangestuurd ABS.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken