Dit is de Volkswagen T-Cross!

Volkswagen heeft het doek getrokken van de T-Cross. Hiermee hebben de Duitsers eindelijk een antwoord op de Renault Captur, die reeds bijna een volle generatie tamelijk vrijspel heeft gehad in het compacte SUV-segment. Maar als het aan Volkswagen ligt is dat dus vanaf volgend voorjaar voorbij. Dan is de T-Cross te koop.

Zo belangrijk de Arona voor Seat is, is de T-Cross voor Volkswagen. Naar verwachting verdubbelt het volume van het SUV-segment de komende tien jaar. Europa, Zuid-Amerika en China worden daarbij gezien als belangrijkste groeimarkten.
Als technische basis dient de vorig jaar gelanceerde Polo. De T-Cross is daarentegen 4,11 meter lang en daarmee 54 mm langer dan z'n hatchback-broertje. Ten opzichte van de T-Roc is de T-Cross dan weer 12 centimeter korter.

Sfeermaker

In het interieur prijst Volkswagen de binnenruimte. De T-Cross zou daar ruimer zijn dan je op basis van z'n afmetingen zou verwachten, iets dat Seat een jaar geleden ook zei over haar eigen Arona. Vijf personen zou er met gemak kunnen plaatsnemen (dankzij een wielbasis van 2,56 meter) en aan de hand ambiente-verlichting wordt voor een speciale sfeer gezorgd.

Sowieso wil de T-Cross nogal de sfeermaker uithangen. Zo zijn er meerdere speciale designpakketten leverbaar met onder meer een 3D-afwerking van de dashboardpanelen, two-tone stoelbekleding en speciaal op elkaar afgestemde buitenspiegels en velgen. Daarbij is er keuze uit Zwart, Energetic Orange en Bamboo Garden.

Verschuifbare achterbank

De inhoud van de bagageruimte varieert dankzij de verschuifbare achterbank van 385 tot 455 liter. Met neergeklapte achterbank bedraagt het volume zelfs 1.281 liter. Bovendien is de achterbank over 14 centimeter te verschuiven voor extra beenruimte of juist meer laadvolume. Hij is in zijn geheel of in twee delen (40:60) neerklapbaar. Samen met de volledig neerklapbare leuning van de passagiersstoel (een optie) is het mogelijk om ook extra lange voorwerpen te vervoeren.

Motoren

In eerste instantie wordt de T-Cross leverbaar met keuze uit drie turbomotoren: de 1.0 TSI-driecilinder met desgewenst 95 of 115 pk en de 1.6 TDI, goed voor 95 pk. Afhankelijk van de gekozen motor beschikt de T-Cross over een handgeschakelde vijf- of zesbak of een zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling. De aandrijfkracht wordt in alle gevallen overgebracht op de voorwielen.

Luxe en veiligheid

Om het risico van aanrijdingen te verminderen en tegelijkertijd het comfortniveau te verhogen, is de T-Cross standaard uitgevoerd met Front Assist met voetgangersherkenning, City Emergency Braking, Lane Assist en Hill Start assist. Optioneel zijn proactieve inzittendenbescherming en de rijbaanwisselassistent met dode-hoekdetectie inclusief de uitparkeerassistent. Ook is de T-Cross te bestellen met vermoeidheidsherkenning, automatische adaptieve cruise control en Park Assist.

Qua luxe en gemak wordt zoal uitgepakt LED-dagrijverlichting, LED-achterlichten, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, Lane Assist, Pan-European E-Call en Front Assist met voetgangerherkenning. Ook is het populaire Active Info Display, het volledig digitale instrumentarium, beschikbaar.

De Volkswagen T-Cross wordt in het voorjaar van 2019 verwacht. Prijzen en specificaties voor de Nederlandse markt worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.
Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties