Audi Q4 e-tron

De Audi Q4 E-Tron is een volledig elektrische suv. Hij is technisch verwant aan de Skoda Enyaq iV en de Volkswagen ID.4. Audi levert de Q4 E-Tron in twee varianten: als suv en als coupé-suv. Die laatste heet Audi Q4 Sportback E-Tron.

Audi Q4 e-tron

Het Volkswagen-concern is na het desastreuze dieselgate-schandaal begonnen aan een enorm elektrisch modellenoffensief. Op basis van het nieuwe MEB-platform ontwikkelden Audi, Skoda en Volkswagen een aantal volledig elektrische suv’s, die concurreren met onder meer de Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Tesla Model Y en Volvo XC40 Recharge.

De Volkswagen ID.4 kwam in 2020 als eerste op de markt, gevolgd door de Skoda Enyaq iV en de Audi Q4 E-Tron. Van die laatste werd ook gelijk een coupé-suv-variant geïntroduceerd: de Audi Q4 Sportback E-Tron. Bij Volkswagen was het daarop langer wachten. De Volkswagen ID.5 – een ID.4 met lagere daklijn – volgde pas eind 2021.

Audi was het eerste merk van de Volkswagen-groep met een elektrische auto: de Audi E-Tron uit 2018. Twee jaar later volgde de sportiever ogende Audi E-Tron Sportback. De Audi E-Tron GT – een vierdeurs coupé in het segment van de Audi A6 – is onderhuids een Porsche Taycan. Beide kunnen snelladen met 270 kW en zijn daarmee de snelste ladende elektrische auto’s op de markt.

Welke versies zijn er van de Q4 E-Tron en Q4 E-Tron Sportback?

Het leveringsprogramma van de Q4 E-Tron is uitgebreid, met niet alleen twee carrosserievarianten, maar ook vier aandrijflijnopties. Deze versies zijn er:

  • Q4 35 E-Tron – achterwielaandrijving, 170 pk, 52 kWh
  • Q4 40 E-Tron – achterwielaandrijving, 204 pk, 77 kWh
  • Q4 45 E-Tron Quattro – vierwielaandrijving, 265 pk, 77 kWh
  • Q4 50 E-Tron Quattro – vierwielaandrijving, 299 pk, 77 kWh
  • Q4 35 Sportback E-Tron – achterwielaandrijving, 170 pk, 52 kWh
  • Q4 40 Sportback E-Tron – achterwielaandrijving, 204 pk, 77 kWh
  • Q4 50 Sportback E-Tron Quattro – vierwielaandrijving, 299 pk, 77 kWh

Audi Q4 E-Tron actieradius: hoe ver kom je op een volle batterij?

De actieradius van een elektrische auto wordt gemeten met de WLTP-meetmethode. Die is beter dan de voorheen toegepaste NEDC-methode, maar nog steeds niet erg representatief voor de werkelijkheid. Het verbruik van een elektrische auto – en dus hoe ver je komt op een volle batterij - hangt af van je rijstijl, de toestand van de weg, of je airco aan hebt of niet en de buitentemperatuur.

Hetzelfde geldt voor de Audi Q4 E-Tron. Actieradius en verbruik, zoals door Audi opgegeven, zijn theoretisch. In de praktijk zal je altijd minder ver komen dan de onderstaande officiële cijfers:

  • Q4 35 E-Tron – maximaal 338 kilometer
  • Q4 40 E-Tron – maximaal 516 kilometer
  • Q4 45 E-Tron Quattro – maximaal 486 kilometer
  • Q4 50 E-Tron Quattro – maximaal 485 kilometer
  • Q4 35 Sportback E-Tron – maximaal 345 kilometer
  • Q4 40 Sportback E-Tron – maximaal 525 kilometer
  • Q4 50 Sportback E-Tron Quattro – maximaal 494 kilometer

Lees onze actieradiustest van de Audi Q4 40 E-Tron S Edition om te zien hoeveel je in de praktijk overhoudt van het opgegeven bereik. We hebben de stekker-suv getest bij een constante snelheid van 100 km/h en 130 km/h.

Audi Q4 E-Tron snelladen: hoe snel zit-ie weer vol?

Op het moment van schrijven zijn de Tesla Model Y, de Kia EV6 en de Hyundai Ioniq 5 de onbetwiste snellaadkampioenen. De Amerikaanse elektro-suv laadt met maximaal 250 kW. De Kia en Hyundai komen tot respectievelijk 240 en 220 kW.

Audi haalt dat niveau met de Q4 E-Tron niet. Hij zit met 125 kW ver onder bovengenoemde concurrenten. De Ford Mustang Mach-E en Volvo XC40 Recharge doen het beter, met maximaal 150 kW. Als broertjes van de Q4 E-Tron komen de Skoda Enyaq en VW ID.4 ook niet verder dan 125 kW.

In de praktijk betekent dat voor de Audi, dat je aan een snellader ongeveer 30 minuten nodig hebt om de batterij van 10 procent laadniveau weer naar 80 procent te krijgen. De laatste 20 procent duurt altijd langer, dat is bij iedere elektrische auto zo.

Audi Q4 E-Tron trekgewicht: mag er een aanhanger achter?

Sommige elektrische auto’s mogen geen aanhanger trekken, maar deze wel. Zo hoog is het maximaal toegestane Audi Q4 E-Tron trekgewicht, ook voor de Q4 Sportback E-Tron:

  • Q4 35 E-Tron – 1000 kilo
  • Q4 40 E-Tron – 1000 kilo
  • Q4 45 E-Tron Quattro – 1200 kilo
  • Q4 50 E-Tron Quattro – 1200 kilo

Audi Q4 E-Tron review: dit vinden we van de elektrische suv

Autoreview.nl heeft meerdere tests van de Q4 E-Tron gepubliceerd. Lees ze hieronder:

Exclusieve Audi (Q4 e-tron) verhalen

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties

Zoeken