Reportages

Weetjes over het rugzakje

Dit moet je weten over de oude en nieuwe Fiat 500

Wij hebben al met de volledig elektrische Fiat 500E gereden, en binnen afzienbare tijd komt het model ook in Nederland op de markt. Een goed moment om eens in de geschiedenis te duiken van de Fiat 500, het dwergje dat in 1957 miljoenen Italianen aan hun eerste auto hielp.

Dit moet je weten over de oude en nieuwe Fiat 500

De Fiat 500 (lengte: nog geen 3 meter) werd in 1957 gepositioneerd onder de ook al niet heel grote 600. Hij was bedoeld als concurrent voor bubble cars als de BMW Isetta en de Messerschmitt Kabinenroller. Om verwarring met de oude 500 Topolino te voorkomen, werd de nieuwe Nuova 500 genoemd. De bekendste bijnaam van de 500 is ‘Rugzakje’, in België is ‘bolleke’ in zwang.

Dit moet je weten over de oude en nieuwe Fiat 500

Fiat 500 had geen dak om plaatwerk te besparen

De Fiat 500 kostte 3799 gulden. Hij was zo spartaans dat hij geen verwarming had, en een rubberen mat in plaats van een achterbank. Het stoffen dak was geen chique toevoeging, maar juist een besparing op kostbaar plaatwerk. De tweecilinder motor (500 cc, 13 of 16,5 pk) lag achterin. 

Dit moet je weten over de oude en nieuwe Fiat 500

Pas in 1975 viel het doek voor de oer-500

In 1960 kwam de Giardiniera (‘voor de tuinman’) op de markt. Pas in 1975 viel het doek voor de oer-500, na 3,9 miljoen exemplaren. Het MOMA in New York heeft een Fiat 500 aan zijn collectie toegevoegd. 

Dit moet je weten over de oude en nieuwe Fiat 500

Nuova Fiat 500 was duurder dan de Fiat Panda

Precies 50 jaar na zijn voorganger, werd op 4 juli 2007 de nieuwe 500 onthuld. Die was alles behalve een prijsvechter, de 500 was 4000 euro duurder dan een Fiat Panda. De nieuwe ‘Nuova 500’ uit 2007 maakte ook de oversteek naar Amerika, waar hij niet echt aansloeg.

Dit moet je weten over de oude en nieuwe Fiat 500

In Amerika bestaat al een elektrische Fiat 500

Van de Fiat 500 verschenen afgeleiden als de 500C, de 500L en sportieve Abarth-versies. In Californië en Oregon kon je in 2013 al een elektrisch 500 kopen, via grijze import kwamen ook veel exemplaren naar Nederland. Het beste verkoopjaar van de 500 was 2018, toen hij al 11 jaar op de markt was.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties

Zoeken

Merk- & modeldossiers