Reportages

Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij

Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij

Mijn dochter was ontroostbaar. Het bejaarde autootje dat zij van mij cadeau kreeg na het behalen van haar vwo-diploma is niet meer. Magere Hein had zich met een grijze stofjas vermomd als apk-keurmeester. De dodelijke zwaai van zijn zeis had het verroeste subframe getroffen van haar geliefde Suzuki Baleno 1.6 Sport uit 1999. Er zat niets anders op dan de Baleno naar het kerkhof te dragen.

Deze reportage is geschreven door Bavo Galama en verscheen eerder in Auto Review.

Nu hebben autokerkhoven een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij. De gestapelde autowrakken dragen stilzwijgend een veelvoud aan verhalen en onvergetelijke herinneringen met zich mee. De gloeiende trots van de allereerste eigenaar en de ontzetting vanwege de allereerste kras. Wie weet heeft de tweede bezitter de hond van zijn schoonmoeder er per ongeluk mee doodgereden en werd de derde eigenaar in de auto ontmaagd. Deze Suzuki eindigde vooral als BOB-taxi voor dronken rechtenstudenten. Het gejoel en gelal is echter voorgoed verstomd. Ik besluit de Suzuki te begeleiden op zijn laatste tocht. Per jaar ondergaan ruim 225.000 auto’s dit droevige lot.

Sloperij heet 'auto-demontagebedrijf'

Een sloperij heet tegenwoordig 'auto-demontagebedrijf' lees ik op het hek van M.J. Rutte en Zonen. In een landelijk stukje Velserbroek worden de autowrakken totaal aan het zicht onttrokken door een huizenhoge coniferenhaag. Zo hoort het ook. Een autosloperij heeft nu eenmaal de eigenschap een hele omgeving te kunnen devalueren tot achterbuurt. Naast een oude boerderij waar het allemaal begonnen is, staat nu een moderne hal. Daar spreek ik met werknemers Alec en Bob over hoe het eraan toegaat op een hedendaags autokerkhof.

“Wij halen er alleen datgene vanaf waar nog markt voor is.”

Alec: “De branche is verdeeld in verschillende segmenten. Er zijn bedrijven die alleen maar in jonge schadeauto’s doen. Zowat alle onbeschadigde onderdelen worden er dan afgehaald en opgeslagen. Daar is altijd wel vraag naar. Wij doen vooral afgekeurde en oudere auto’s aan het einde van hun levenscyclus. Wij halen er alleen datgene vanaf waar nog markt voor is.”

Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij
Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij

Elk onderdeel gaat in de computer

Dan toont Alec mij het indrukwekkende computersysteem waarin van elke sloopauto die binnenkomt werkelijk elk detail wordt bijgehouden. Van kleurcodes tot aan het kleinste onderdeel. Hij kan daarmee ook precies aflezen welk onderdeel wel of niet op de auto van een klant past. De tijd dat een klant zelf op goed geluk tussen de wrakken moest scharrelen, is kennelijk voorgoed voorbij. Ook de vraag naar onderdelen wordt heel nauwkeurig bijgehouden. 

Bij de Suzuki Baleno blijkt dat er het meest geïnformeerd is naar de greep van het linker voorportier: 22 mensen hadden hier interesse in. Tegelijkertijd laat het systeem zien hoeveel exemplaren van dat specifieke onderdeel op de plank liggen in het enorme magazijn. Tot mijn stomme verbazing wordt er van elk onderdeel dat in het magazijn terechtkomt ook nog eens een foto gemaakt.

Voor oudijzerprijs

Alec: “Ik zie nu op het scherm dat we van dit type Suzuki genoeg op voorraad hebben, dus halen we niets van deze auto af. Dan gaat het ons eigenlijk alleen om de oudijzerprijs." De Baleno is daarmee geen lang verblijf op het kerkhof gegund. Twee dagen later zal de motor gescheiden worden van de carrosserie die vervolgens in elkaar zal worden gedrukt. Vervolgens wordt de auto als een platte pannenkoek afgevoerd naar HKS in Amsterdam waar al het metaal wordt gerecycled. Alle motoren gaan in een aparte container omdat daar een andere prijs voor wordt betaald. Einde verhaal. 

Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij
Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij
Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij

Bob: ”De Baleno is een minder courante auto. Van meer gebruikelijke modellen laten we er altijd een aantal op het terrein staan, hoor. Als er dan weer een paar nieuwe bij komen. dan houden we alleen de beste exemplaren hier. De rest wordt afgevoerd.” Alec: "Van de auto's op het terrein kunnen we precies zien welke onderdelen we in ons magazijn hebben opgeslagen. Vraagt onze klant naar een onderdeel dat wij niet in ons magazijn hebben maar nog wel op de auto zit, dan halen we het er voor hem eraf."

Het beste aanschafadvies

Tijdens het gesprek met Alec en Bob blijkt dat mensen in deze branche niet alleen verstand hebben van auto's, modeljaren en onderdelen, maar ook van de kwaliteiten van de verschillende automerken. Jaarlijks worden er dure onderzoeken gedaan naar de bouwkwaliteit van auto-mobielen, maar hier zit de kennis en ervaring van de praktijk aan tafel. 

“"Japanners kunnen geen portiergrepen maken."”

Alec: ”Wij zien gewoon binnen het aanbod van sloopauto’s welke automerken een langere levensduur hebben. Land Rover bijvoorbeeld. En Franse merken weer niet. En aan de vraag naar onderdelen zien we wat er niet aan een bepaald autotype deugt. Onze computer laat dat keihard zien. Toen Nissan en Renault onderdelen gingen uitwisselen kwam er in de Micra een ruitenwissermotor van Renault. Kennelijk waren die beduidend slechter dan eerdere ruitenwissermotoren, want dan zien wij na een paar jaar plotseling de vraag stijgen. Zo ook met de Volkswagen Golf. Het aanbod van de Golf II was jarenlang buitengewoon gering en de vraag naar onderdelen relatief laag. Maar als je dat later vergelijkt met de Golf IV en V, dan zie je dat de kwaliteit met sprongen achteruit is gehold.”

Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij
Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij

En zo leer ik al snel dat Ford Fiesta's wel goed, maar weinig regenbestendig zijn. Dat Ford en Opel allebei waardeloze kachelinstallaties in-bouwen. Ford is daarentegen moeilijk plat te slaan vanwege de oersterke deurstijlen. Tot mijn schrik hoor ik dat de bouwkwaliteit van recente BMW’s meer dan zorgwekkend is. De Opel Corsa type D met de 1200 cc-motor blijkt ook geen aanrader. Dat model krijgen ze bij Rutte en Zonen steevast binnen met een defecte motor. 

“Als je advies wilt over tweedehands auto's, dan zou ik zeggen: vraag het een autosloper!”

Alec: “Aan elk type auto mankeert wel iets. Aan Japanners gemiddeld minder, maar die zijn weer niet op ons klimaat gebouwd. Die roesten wat sneller en Japanners kunnen geen portiergrepen maken. Dat zag je al bij jouw Baleno. Maar toch, als ik nou de twee minst problematische autootjes zou moeten noemen zijn het denk ik toch de Suzuki Alto en de Toyota Starlet.” 

Als ik later monteur Martin spreek die verantwoordelijk is voor het aftappen van alle vloeistoffen, dan is zijn analyse van de Suzuki Baleno angstwekkend precies. “Zeker afgekeurd op het subframe. Ja, dat hebben ze bijna allemaal. Maar prima autootjes verder, hoor. Af en toe een bobine vervangen en dan kun je er jaren mee vooruit.” Het is ongelofelijk maar waar. Het enige wat in vier jaar vervangen is bij de Baleno zijn de bandjes, een uitlaatstuk en … de twee bobines. Als je advies wilt over tweedehands auto's, dan zou ik zeggen: vraag het een autosloper!

Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij
Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij

Toch zonde …

Na afloop van het gesprek dwaal ik over het terrein tussen de afgedankte auto’s. Rijen zwijgende verhalenbundels in blik en staal staan naast elkaar geparkeerd. Sommige tonen sporen van dramatische gebeurtenissen. Er staat een te water geraakte Renault Twingo met modder en rietstengels bedekt in een stil hoekje enorm verongelukt te wezen. Even verderop staat een Ford Focus die een binnenbrandje niet heeft overleefd. Ik zie twee exemplaren van misschien wel de mooiste auto die Peugeot ooit heeft gebouwd, de 406 Coupé. Toch zonde. Ik spot de leeggehaalde karkassen van een originele Mini en een Fiat 500. 

Bob: “We krijgen wel eens bijzondere auto’s ter sloop aangeboden. Ik herinner me een Fiat uit 1957, echt een klassieker. En ook een prachtige Mercedes S uit 1967. Wij verkopen in principe geen auto’s, maar die bijzondere auto’s gaan dan naar merken- of liefhebbersclubs die werkelijk alles van zo’n auto op het schap leggen. Dat zijn leuke dingen. Maar we krijgen ook wel eens verongelukte auto’s binnen waar de sporen van de verwondingen van de inzittenden nog zichtbaar zijn. Dat is minder leuk. Daar word je wel een beetje stil van.”

Gelukkig hebben we de foto's nog

Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij
Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij
Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij
Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij
Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij
Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij

Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij
Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij
Bavo kijkt zijn ogen uit op de autosloperij

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken

Merk- & modeldossiers