Opel Astra
De nieuwe Astra van Opel, dat mag met recht een van de belangrijkste modelintroducties van dit jaar genoemd worden. Zeker als we weten dat ongeveer éénderde van alle Opels die jaarlijks wordt verkocht van dit type is. We togen naar Opel’s thuisbasis om overtuigd te raken van dit nieuwe product.
Onbalans
Vanaf midden jaren ‘70 is er altijd een onuitgesproken strijd geweest tussen de Volkswagen Golf en de Opel Kadett, later de Astra. Daarbij heeft Volkswagen immer het voortouw genomen; de Golf had in het beeld van de mensen ook een ander aanzien. Geen wonder dat Volkswagen het model van generatie op generatie alleen maar evolueerde. Opel gooide het met de Astra over een andere boeg, maar leek nooit helemaal de balans te vinden. Daarom dat alle betrokken ontwerpers en ingenieurs deze keer de opdracht kregen de beste auto in de middenklasse te ontwikkelen.
Hoofdruimte
Maar laten we eerst eens de buitenkant bekijken. Opel is met de Insignia een nieuwe weg in geslagen qua design en op datzelfde pad is ook de nieuwe Astra ontstaan. De specifieke lijnen die we van de Insignia kennen zijn naar de Astra vertaald. De vleugelvorm op de flanken is bij de Astra echter omgekeerd. Verder kregen de ontwerpers de opdracht een sportief ogende auto te maken zonder de hoofdruimte op de achterbank te beperken. Daarom loopt de ruitlijn naar achteren flink af, maar wordt het dak veel hoger doorgetrokken. Eén nadeel: langere achterpassagiers kijken vooral tegen de dakrand aan. Dat de Astra flink breder is dan zijn voorganger dat komt ook in het uiterlijk tot uitdrukking. De auto toont ook daardoor laag en sportief. Vooral de samenstelling van het front zorgt ervoor dat de Astra direct als Opel herkenbaar is. En volgens de wetten van de aerodynamica loopt de taillelijn over de portiergrepen keurig naar achteren op. Om een extra ruimtelijk effect in het interieur te verkrijgen zijn de voorruitstijlen zover mogelijk naar voren geplaatst, en dat verklaart weer de aanwezigheid van het extra zijruitje dat voor het zicht naar buiten overigens weinig doet. De omwille van de veiligheid dikke stijlen zitten onder sommige omstandigheden behoorlijk in de weg, maar dat is bij veel moderne auto’s niet anders.
Veilig gevoel
Wie al eens goed in het interieur van een Opel Insignia heeft rondgeneusd die zal de nieuwe Astra direct vertrouwd vinden. Wat betreft materiaalkeuze en ontwerp zijn er veel parallellen. We hebben zelfs het gevoel dat de Astra nog net wat minder harde kunststoffen heeft. Het dashboardlichaam is nadrukkelijk om de voorpassagiers gebouwd en dat sluit keurig aan bij de wens van automobilisten om zich veilig te voelen in hun auto. Hoog gesloten zijkanten zijn daar ook een kenmerk van. De middenconsole is gevuld met een veelheid aan knoppen voor de audio, navigatie en klimaatbeheersing. Door deze voorzieningen relatief hoog te plaatsen zijn ze niet alleen gemakkelijk te overzien, maar kan de middenconsole naar beneden smaller worden geconstrueerd voor voldoende beenruimte. Opel levert naast haar normale stoelen speciale sportstoelen waarbij onder meer de lengte van de zitting kan worden gevarieerd.
Bagageruimte
De achterbank biedt een ruimte die normaal genoemd mag worden. Gezien de extra lengte van de Astra zou je hier echter vooral meer beenruimte verwachten. Bovendien is de middenconsole naar achteren zover doorgetrokken dat de middelste zitplaats op de achterbank sowieso minder beenruimte biedt. Na het neerklappen van de achterbank is direct te zien dat de Astra geen vlakke laadvloer kent. Daarvoor zal volgens mensen van Opel straks de Sport Tourer moeten worden gekocht. Om de vloer van de bagageruimte echter wel op het niveau van de rugleuning te laten aansluiten, is deze vloer in maar liefst drie hoogtes verstelbaar. En dat geeft de nodige extra mogelijkheden om de bagageruimte optimaal te gebruiken. De bagageruimte heeft trouwens een minimale inhoud van 370 liter en maximaal is 1.235 liter voorhanden. Ook daarmee is de grote Opel Astra geen uitschieter. Wel voegt Opel daar nog een gigantische hoeveelheid vakjes en bakjes aan toe.
Turbo
Het motorenprogramma dat Opel gereed heeft staan is veelomvattend, maar op één uitzondering na bekend. Aan de basis staat een 100 pk sterke atmosferische 1.4 (A-label). Daarboven staat de 1.6 met 115 pk en als topper is er de 1.6 turbo die met 180 pk behoorlijk sportief voor de dag komt. Het nieuws schuilt in de 1.4 Turbo, een motor die 140 pk levert en een koppel levert van 200 Nm tussen 1.850 en 4.900 tpm/min. Dat belooft het nodige met betrekking tot trekkracht en souplesse. Opel meldt een top van 205 km/h en een sprintje naar honderd in 9,7 seconden. Maar rijdend in de heuvelachtige omgeving van Frankfurt komt dit er niet helemaal uit. Het moment van aangrijpen van de turbo is niet merkbaar. De trekkracht is wel lange tijd lineair, maar we hadden toch wel iets meer spektakel verwacht. Dus wie sportief wil rijden of even snel wil passeren moet de turbomotor op toeren te houden. En dat past eigenlijk niet bij het turboprincipe. De geluidsisolatie heeft Opel overigens dik in orde.
Diesel
Het dieselprogramma start met de 1.3 CDTi die 95 pk levert en een CO2-uitstoot heeft van 109 g/km. Deze versie valt in de regeling voor 20% bijtelling zonder dat Opel voor dit resultaat allerhande ingewikkelde strapatsen heeft uitgehaald. Er is geen start/stop-systeem, maar daar wordt wel aan gewerkt. Bovenkant het dieselgamma bevindt zich de 160 pk sterke 2.0 liter met een CO2-uitstoot van slechts 129 g/km. Daar tussenin neemt de 1.7 CDTi plaat met naar keuze 110 of 125 pk. Ondanks een relatief bescheiden verschil in koppel (260 om 280 Nm) liggen de prestaties van de sterkste oliestoker toch wel een beetje hoger met een top van 195 km/h en acceleratie naar 100 km/h in 11,5 seconden. Op papier dus een auto die minder kwiek is dan de 1.4 Turbo. In de praktijk voelt de motorisering echter veel krachtiger aan. Bovendien levert ‘ie zijn krachten moeiteloos af, of er nu met hoge snelheid wordt gereden over de snelweg of een slingerend bergweggetje wordt genomen.
Dempers
Opel heeft zoals gezegd veel werk gemaakt van het onderstel en dat is goed merkbaar. Comfort en dynamiek worden in de praktijk perfect gecombineerd of we nu op stap zijn met het normale onderstel of de versie met elektronisch geregelde dempers. Wegoneffenheden wordt goed uitgefilterd, terwijl de stabiliteit in bochten bovengemiddeld is. De Astra is natuurlijk bedoeld als een huis-tuin-en-keuken-model, maar de sportief ingestelde berijder zal beslist verrast zijn wat zijn nieuwe Opel op dit vlak te bieden heeft. Jammer eigenlijk dat het gros van de berijders het nooit zal gebruiken. Tegelijk verlegt dit wel de grenzen en dat is weer prettig voor dat enkele geval wanneer men moet uitwijken en de auto zich na een bruuske manoeuvre snel weer hervindt.
Conclusie
Opel heeft de ontwikkeling van de nieuwe Astra aangegrepen om haar aanwezigheid in de middenklasse enorm te versterken. Jammer dat de toegenomen afmetingen niet enorm merkbaar zijn in de ruimte. Vooral het werk dat is verricht aan het onderstel is direct voelbaar. Daardoor koop je vanaf nu met de Astra een auto die (veel) dynamischer is dan ooit en daarmee wordt in één klap het overgrote deel van de concurrentie in z’n hemd gezet.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.