Peugeot 307 CC: Twee-in-één-auto

Peugeot bestempelt de 307 CC als een verbazingwekkende twee-in-één auto. Een auto waarbij u elke 25 seconden van gedachten kunt veranderen. Geschikt voor het dagelijkse leven, maar ook voor ‘niets moet, alles mag’ dagen.

De transformatie van Coupé naar Cabriolet en omgekeerd is met een druk op de knop gerealiseerd. Ideaal voor wisselende weersomstandigheden en echte levensgenieters. Of Peugeot daarmee de verwachtingen waar kan maken ondervonden wij tijdens onze reis naar de Franse westkust. Vooral in het voorjaar kan het weer daar binnen enkele uren compleet omslaan. En de aanvoer van koude zeewind, maakt het cabriorijden des te uitdagender.

Concurrenten
Peugeot is wat betreft de 307 CC een referentie in zijn segment. Het succes van de compacte 206 CC was voor Peugeot aanleiding om hetzelfde concept door te vertalen op de 307. In 2003 kwam de 307 CC op de markt. Eind 2005 werd de auto gefacelift en verscheen het nieuwe model in de showrooms. Nieuw was daarbij de komst van een dieselmotor. Dat heeft gezorgd voor een nog veelzijdiger concept dan alleen de combinatie tussen coupé en cabriolet. De 307 CC is met een dieselmotor onder de kap niet alleen geschikt als tweede auto of voor woon-werkverkeer, maar zeker ook als dagelijks (zakelijk) vervoersmiddel. Inmiddels staat de 307 CC er niet meer alleen voor. Vrij snel na zijn introductie verscheen de Renault Mégane CC op de markt. Dit jaar staan ook de Opel Astra Twin Top, Volkswagen Eos en Ford Focus CC bij de dealers. Daarmee krijgt de 307 CC behoorlijk wat concurrentie.

Ruimte
Aan ruimte valt er voor een auto als de 307 CC niets te klagen. De kofferbak meet met gesloten dak een inhoud van 350 liter. Dat is voldoende voor de wekelijkse boodschappen, maar ook de vakantiebagage is zonder moeite mee te nemen. Voor wie een beetje aan bagage in wil schikken zal zelfs voldoende hebben aan de 204 liter die overblijft wanneer het dak geopend is. Slim inpakken is geen probleem, want de achterklep is groot en zorgt voor een zeer ruime opening van de kofferruimte. In het interieur vinden we verder voldoende opbergvakjes in de vorm van portiervakken, een gekoeld dashboardkastje, middenarmsteun en diverse kleine vakjes. Wie geen passagiers meeneemt kan zelfs op de achterbank een paar koffers kwijt.

Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.4
De vernieuwde Volkswagen ID.4

Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Krap achterin
De grote voorportieren bieden een ruime toegang tot de beide voorstoelen. De stoelen zijn volledig met leer bekleed en bieden zowel veel steun als comfort. Het stuurwiel is in hoogte en diepte verstelbaar en ook de stoelen bieden voldoende verstelmogelijkheden. Een goede zit kan hierdoor snel worden gevonden. Achterin stappen vergt wat lenigheid. Doordat het dak vrij laag is moet een volwassene atletische toeren uithalen om achterin te ‘kruipen’. Wanneer de voorpassagiers iets inschikken valt er qua beenruimte weinig te klagen, maar de hoofdruimte is krap. Met het dak open verandert de zaak compleet. De instap achterin is veel gemakkelijker en aan hoofdruimte geen gebrek. The sky is the limit!

De wind door je haren
Inmiddels enkele uren verder is de voorjaarszon flink aan het branden en wijst de temperatuurmeter 21 graden aan. Er wordt een parkeerplaats opgezocht om vervolgens met een druk op de knop de 307 CC te veranderen van een coupé in een cabriolet. Het schitterende schouwspel blijft een knap stukje techniek. Om op de snelweg niet teveel last te hebben van de wind laten we de ramen omhoog. Tijdens het rijden biedt dit voor de voorpassagiers veel bescherming. Geheel uit de wind zitten we niet, maar het is immers een cabriolet! Op de achterbank zit je vol in de wind en kunnen snelwegen beter gemeden worden.

JBL audiosysteem
De zon schijnt fel in het interieur, maar de tellers, het display van de climate control en het navigatiesysteem blijven goed afleesbaar. Bij de vorige generatie 307 CC was dit wel anders en Peugeot heeft daarbij duidelijk naar het commentaar geluisterd. Het navigatiesysteem heeft overigens mooie menu’s en is simpel in gebruik. De Nederlandse mannenstem die ons de weg wijst klinkt vreemd, maar de geluidskwaliteit van het JBL-audiosysteem maakt veel goed. De aanwezige speakers en subwoofer hebben geen enkele moeite om de rijwind te overstemmen.

Donkere wolken
Eenmaal aangekomen in Normandie blijkt de verwachting waar; het weer slaat compleet om. Donkere wolken komen vanaf de zee richting het vasteland. Wij wachten op de eerste regendruppels, maar moeten de 307 CC dan toch aan de kant zetten om het dak te sluiten. Rijdend in coupé-toestand valt op dat de dieselmotor in het vooronder opvallend stil zijn werk doet. De motor houdt zich op de achtergrond en ook andere geluiden worden beperkt. Wel hinderlijk is het windgeruis dat tussen de aansluiting van de zijramen doordringt. Vooral op lange afstanden doet dit het comfort niet ten goede. De diverse rammeltjes en kraakjes die vanuit de deur komen dragen allerminst bij aan de kwaliteitsbeleving. Daarmee komen we meteen op een zwak punt van de 307 CC. Het interieur ziet er op het eerste gezicht netjes en verzorgd uit. Het dashboard is afgewerkt met leer en aluminium accenten, maar de kwaliteitsbeleving laat echter te wensen over. Het stiksel van het leer is op diverse plekken erg slordig en de aluminium accenten op het stuurwiel zijn snel beschadigd. Verder zit de pookknop wat los en sluiten niet alle onderdelen van het dashboard even mooi op elkaar aan. De afwerking van de kofferbak laat echt te wensen over. De verschillende afdekplaten en bekledingsmaterialen zijn slordig gemonteerd en door grote gaten kun je in het interieur en tegen de carrosserie aankijken. Qua afwerking valt nog het nodige te verbeteren en zullen de nieuwe concurrenten in de vorm van de Astra TwinTop, Eos en Focus CC de 307 CC het nakijken geven.

Comfort en sportiviteit
Groot pluspunt van de 307 CC is de mix tussen comfort en sportiviteit die Peugeot heeft weten te realiseren. Op slecht wegdek en over drempels laat de 307 CC zich van zijn comfortabele kant zien. Op slingerweggetjes en bij het nemen van lange bochten valt het sportieve karakter van de auto op. Hij stuurt redelijk direct en helt nauwelijks over. De carrosserie voelt strak aan. De motor draagt in alles bij aan dit karakter. De 136 pk sterke dieselmotor heeft dankzij het koppel van 320 Nm bij 2.000 tpm (340 Nm dankzij een overboost) ook laag in toeren veel trekkracht. De 307 CC leent zich hierdoor om schakellui te worden gereden. Wil je even snel doortrekken dan is ook dat geen probleem. Met een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h in 10,8 seconden is de 307 CC zeker geen sportauto maar lekker vlot en soepel is ‘ie wel. Bovendien ligt de snelheidsbeleving in een cabriolet altijd hoger. Het gemiddelde verbruik van 1 op 15 (zowel open als dicht gereden) is netjes.

Motoren
Naast de door ons gereden 2.0 HDiF levert Peugeot de 307 CC met een drietal benzinemotoren. Instapmodel is de 1.6 (110 pk), gevolgd door de 2.0 16V (143 pk) en het topmodel is de 177 pk sterke 2.0 liter 16-klepper. Die laatste zorgt voor de meest sportieve prestaties en sleurt de 307 CC in 9,1 seconden naar 100 km/h. De prijzen beginnen bij € 30.750,- voor de 1.6 16V. De prijzen van de diesel beginnen bij € 37.300,-. Opties in de vorm van metallic lak, compleet lederen interieur, navigatiesysteem en 17 inch lichtmetalen wielen drijven de prijs van ons testmodel op tot ruim 43.000 euro.

Conclusie
Wij gingen op zoek naar de vraag of de Peugeot 307 CC inderdaad die ‘verbazingwekkende twee-in-één auto’ is zoals Peugeot aangeeft. Tijdens onze reis naar Normandie kwamen de diverse aspecten die daarvoor gelden aan bod. De ruimte van de 307 CC is voor dagelijks gebruik, maar ook voor vakantie voldoende. Daarbij moet wel worden gesteld dat dit geldt voor twee personen. Met z’n vieren is de bagageruimte te krap, de zitplaatsen achterin ook en bij open rijden is de wind te sterk. Tijdens onze reis over snelwegen en bochtige binnenwegen viel de 307 CC op door prettige mix tussen comfort en sportiviteit. De motor heeft voldoende kracht en houdt zich op de achtergrond. De besturing is direct en de carrosserie helt nauwelijks over. Het gemiddelde verbruik (1 op 15) van de 2.0 liter dieselmotor is netjes. Aan kwaliteitsbeleving valt nog wel het nodige te verbeteren. De afwerking is op sommige plaatsen echt slordig en diverse rammeltjes en kraakjes is de 307 CC niet vreemd. Buiten de kwaliteitsbeleving om is de 307 CC een prettige reisgenoot met een veelzijdig karakter.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties