Zakelijke gezinsauto: Mercedes B-klasse
Mercedes noemt de B-klasse een Compact Sports Tourer. Het predikaat midi-MPV zou de auto tekort doen. Aan binnenruimte is het wel een midi-MPV. Maar de uitstraling heeft meer weg van een sportieve zakenauto.
Zeven jaar geleden presenteerde Mercedes de A-klasse. Daarmee sloeg de Duitse autofabrikant een compleet andere weg in. Auto’s als deze waren voornamelijk voorbehouden aan ‘doorsnee’ automerken. Ondanks de tegenslagen (lees: elandproef) die Mercedes met de A-klasse te verduren kreeg, werd de auto toch een succes. Een jaar geleden kwam Mercedes met een nieuwe A-klasse. Nu komt er een vervolg in de vorm van de B-klasse. De auto werd gepresenteerd als conceptcar op de Salon van Parijs. Onder de naam Vision B CST (Compact Sports Tourer) beleefde de B-klasse zijn werelddebuut in 2004. Op de Autosalon van Genève in maart 2005 stond de definitieve productieversie die slechts in detail is gewijzigd.
Compact Sports Tourer
Compact Sports Tourer is de naam die Mercedes verbindt aan dit concept. Het is niet zomaar een compacte MPV, maar een sportieve auto met veel ruimte. De B-klasse heeft dan ook niet de uitstraling van een midi-MPV zoals we die kennen. Hoeveel aandacht diverse automerken ook besteden aan hun midi-MPV’s, Mercedes is één van de weinigen die erin geslaagd is om echt een sportieve en tegelijk exclusieve auto neer te zetten. De B-klasse ziet er niet uit als een midi-MPV. Hij heeft een zakelijke en tegelijk sportieve uitstraling. Het door ons gereden model was bovendien voorzien van 17 inch AMG-wielen en een sportpakket dat bestaat uit aluminium gaas in de grille en achterbumper en een dubbele uitlaatpijp. Dit benadrukt de sportieve inborst van ons testmodel: de B 200 Turbo.
Compact Sports Tourer is de naam die Mercedes verbindt aan dit concept. Het is niet zomaar een compacte MPV, maar een sportieve auto met veel ruimte. De B-klasse heeft dan ook niet de uitstraling van een midi-MPV zoals we die kennen. Hoeveel aandacht diverse automerken ook besteden aan hun midi-MPV’s, Mercedes is één van de weinigen die erin geslaagd is om echt een sportieve en tegelijk exclusieve auto neer te zetten. De B-klasse ziet er niet uit als een midi-MPV. Hij heeft een zakelijke en tegelijk sportieve uitstraling. Het door ons gereden model was bovendien voorzien van 17 inch AMG-wielen en een sportpakket dat bestaat uit aluminium gaas in de grille en achterbumper en een dubbele uitlaatpijp. Dit benadrukt de sportieve inborst van ons testmodel: de B 200 Turbo.
Actie
De vernieuwde Volkswagen T-Roc
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Veel interieurruimte
Ondanks zijn compacte buitenmaten is de B-klasse binnenin zeer ruim. Zowel voor- als achterin zit je hoog en heb je een goed overzicht over het verkeer. Met een lengte van 4,27 m, een breedte van 1,78 m en een hoogte van 1,60 m zou je niet verwachten zoveel ruimte te hebben. Zelfs wanneer de bestuurder van bovengemiddelde lengte is heb je achter in de B-klasse geen enkel klagen. De bagageruimte is met een inhoud van 544 liter uitzonderlijk groot en voldoende ruim voor de vakantiebagage van vier volwassenen. Klap je de achterbank neer dan beschik je over 2245 liter ruimte. Vakken in de portieren, bergvakjes op diverse plekken en een ruim dashboardkastje bieden plaats aan kleine spulletjes. Waar design vaak ten koste gaat van de interieurruimte is Mercedes er wel in geslaagd om van de B-klasse en ruime auto te maken. Al zou je dat niet zeggen als je de auto van de buitenkant ziet.
Ondanks zijn compacte buitenmaten is de B-klasse binnenin zeer ruim. Zowel voor- als achterin zit je hoog en heb je een goed overzicht over het verkeer. Met een lengte van 4,27 m, een breedte van 1,78 m en een hoogte van 1,60 m zou je niet verwachten zoveel ruimte te hebben. Zelfs wanneer de bestuurder van bovengemiddelde lengte is heb je achter in de B-klasse geen enkel klagen. De bagageruimte is met een inhoud van 544 liter uitzonderlijk groot en voldoende ruim voor de vakantiebagage van vier volwassenen. Klap je de achterbank neer dan beschik je over 2245 liter ruimte. Vakken in de portieren, bergvakjes op diverse plekken en een ruim dashboardkastje bieden plaats aan kleine spulletjes. Waar design vaak ten koste gaat van de interieurruimte is Mercedes er wel in geslaagd om van de B-klasse en ruime auto te maken. Al zou je dat niet zeggen als je de auto van de buitenkant ziet.
Sportief maar hard onderstel
Aan de sportieve eigenschappen van de B-klasse is veel aandacht besteed. Dat uit zich in de uitstraling van de auto, maar ook in de rij-eigenschappen. Een wat hogere auto zoals de B-klasse helt meer over dan een gemiddelde personenauto. Mercedes heeft dit tot een minimum weten te beperken. De gemonteerde adaptieve passen zich aan aan de rijomstandigheden. Liefhebbers van een sportieve rijstijl hoeven zich door de B-klasse niet te laten afschrikken. Hij neemt de bochten met gemak en stuurt goed. Verwacht geen rij-eigenschappen van een sportauto, maar de B-klasse laat zich zeker van een sportieve kant zien. Helaas heeft dat ook een keerzijde. Het onderstel is vrij stevig gedempt wat ten koste is gegaan van het comfort. Uiteraard hebben de 17 inch wielen met lage banden en het sportonderstel daar ook (negatieve) invloed op.
Aan de sportieve eigenschappen van de B-klasse is veel aandacht besteed. Dat uit zich in de uitstraling van de auto, maar ook in de rij-eigenschappen. Een wat hogere auto zoals de B-klasse helt meer over dan een gemiddelde personenauto. Mercedes heeft dit tot een minimum weten te beperken. De gemonteerde adaptieve passen zich aan aan de rijomstandigheden. Liefhebbers van een sportieve rijstijl hoeven zich door de B-klasse niet te laten afschrikken. Hij neemt de bochten met gemak en stuurt goed. Verwacht geen rij-eigenschappen van een sportauto, maar de B-klasse laat zich zeker van een sportieve kant zien. Helaas heeft dat ook een keerzijde. Het onderstel is vrij stevig gedempt wat ten koste is gegaan van het comfort. Uiteraard hebben de 17 inch wielen met lage banden en het sportonderstel daar ook (negatieve) invloed op.
B 200 Turbo
Het gamma van de B-klasse bestaat uit 4 benzinemotoren en twee diesels. Wij reden het topmodel van het benzinegamma; de B 200 Turbo. Deze 2.0 liter viercilinder is voorzien van een turbo. De motor levert een vermogen van 193 pk en een koppel van 280 Nm. Deze cijfers staan op papier garant voor een pittige acceleratie. Vanuit stilstand accelereert de B 200 Turbo in 8,2 seconden naar 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 218 km/h. Ons testmodel was uitgerust met een CVT-automaat. Deze traploze automaat laat de krachtige motor niet tot zijn recht komen. Doordat de automaat geen verzetten heeft blijft de motor toeren maken tot je stopt met accelereren. De motor klinkt hierdoor wat rauw en geeft je geen kwalitatieve indruk zoals je dat van Mercedes verwacht. Gelukkig biedt Mercedes ook de mogelijkheid om handmatig (met knopjes achter het stuur) te schakelen. De 7 voorgeprogrammeerde verzetten zijn snel te doorlopen. Het karakter van de auto verandert hierdoor direct. De turbo laat van zich horen en bovenin toeren klinkt de motor lekker sportief. Gelukkig levert Mercedes de B 200 Turbo ook met een handgeschakelde zesbak, dat maakt de ongetwijfeld auto een stuk sportiever maken.
Het gamma van de B-klasse bestaat uit 4 benzinemotoren en twee diesels. Wij reden het topmodel van het benzinegamma; de B 200 Turbo. Deze 2.0 liter viercilinder is voorzien van een turbo. De motor levert een vermogen van 193 pk en een koppel van 280 Nm. Deze cijfers staan op papier garant voor een pittige acceleratie. Vanuit stilstand accelereert de B 200 Turbo in 8,2 seconden naar 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 218 km/h. Ons testmodel was uitgerust met een CVT-automaat. Deze traploze automaat laat de krachtige motor niet tot zijn recht komen. Doordat de automaat geen verzetten heeft blijft de motor toeren maken tot je stopt met accelereren. De motor klinkt hierdoor wat rauw en geeft je geen kwalitatieve indruk zoals je dat van Mercedes verwacht. Gelukkig biedt Mercedes ook de mogelijkheid om handmatig (met knopjes achter het stuur) te schakelen. De 7 voorgeprogrammeerde verzetten zijn snel te doorlopen. Het karakter van de auto verandert hierdoor direct. De turbo laat van zich horen en bovenin toeren klinkt de motor lekker sportief. Gelukkig levert Mercedes de B 200 Turbo ook met een handgeschakelde zesbak, dat maakt de ongetwijfeld auto een stuk sportiever maken.
Tal van opties
Het zakelijke en luxueuze karakter van de B-klasse komt nog eens extra naar boven als we de optielijst bekijken. Mercedes levert tal van opties die de gemiddelde midi-MPV niet kent. Lederen bekleding, houtafwerking of aluminium op het dashboard en een navigatiesysteem zijn tegenwoordig niet bijzonder meer. Maar Mercedes levert de B-klasse optioneel ook met adaptieve Bi-Xenon-bochtenverlichting, een Harman Kardon audiosysteem met navigatie en telefoonfunctie, een bestuurdersstoel die zich vormt naar het lichaam van de bestuurder en runflat-banden. Wie kiest voor het Designo-pakket mag zich verheugen op een compleet lederen interieur, echt houten strips op het dashboard en luxe vloermatten. Kortom, de B-klasse is zo luxe aan te kleden als een zakensedan.
Het zakelijke en luxueuze karakter van de B-klasse komt nog eens extra naar boven als we de optielijst bekijken. Mercedes levert tal van opties die de gemiddelde midi-MPV niet kent. Lederen bekleding, houtafwerking of aluminium op het dashboard en een navigatiesysteem zijn tegenwoordig niet bijzonder meer. Maar Mercedes levert de B-klasse optioneel ook met adaptieve Bi-Xenon-bochtenverlichting, een Harman Kardon audiosysteem met navigatie en telefoonfunctie, een bestuurdersstoel die zich vormt naar het lichaam van de bestuurder en runflat-banden. Wie kiest voor het Designo-pakket mag zich verheugen op een compleet lederen interieur, echt houten strips op het dashboard en luxe vloermatten. Kortom, de B-klasse is zo luxe aan te kleden als een zakensedan.
Prijzen
De prijzen van de B-klasse starten bij € 26.490,- voor de B 150. Een 95 pk sterke 1.5 liter viercilinder zorgt dan voor de aandrijving. De diesels starten bij € 32.675,- voor de B 180 CDI. Met 109 pk en 250 Nm goed voor een sprint naar 100 km/h in 11,3 seconden.
De prijzen van de B-klasse starten bij € 26.490,- voor de B 150. Een 95 pk sterke 1.5 liter viercilinder zorgt dan voor de aandrijving. De diesels starten bij € 32.675,- voor de B 180 CDI. Met 109 pk en 250 Nm goed voor een sprint naar 100 km/h in 11,3 seconden.
Conclusie
De B-klasse bevindt zich net onder het segment van de echte midi-MPV’s. Auto’s als de Opel Zafira, Mazda5, Volkswagen Touran en Ford Focus C-Max zijn flexibeler in te delen en sommigen hebben zelfs zeven zitplaatsen. Ondanks dat heeft de B-klasse wel een enorme binnenruimte. Je hebt geen enkel klagen en een bagageruimte van meer dan 500 liter is gewoon heel groot. De afwerking is van een hoog niveau en de materialen en kleurstellingen ogen kwalitatief hoogwaardig en luxueus. De B-klasse beschikt over goede rij-eigenschappen en een dosis gezonde sportiviteit. De CVT-versnellingsbak kon ons niet enthousiast maken, behalve wanneer er handmatig schakelen wordt gekozen. Met een vanafprijs van dik 26 mille is de B-klasse stevig geprijsd. Voor dat geld heb je een redelijk complete midi-MPV zoals bovengenoemd. Maar de B-klasse is wel een auto met uitstraling. Hij oogt sportief en chique en kan met tal van luxueuze opties worden aangekleed. Hij is praktisch en tegelijk representatief. Kortom, een perfecte zakenauto voor het gehele gezin.
Plus- en minpunten
Uitstraling
Uitstraling
Leverbare opties
Ruime interieur
Prijs
Hard onderstel (sportonderstel met AMG-wielen)
Motorgeluid door CVT
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.