Tests

Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie

Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie

Nee, de Honda CR-V Hybrid (2019) rijdt niet op zonne-energie of windkracht. Maar voorin ligt ook geen dikke diesel, tot voor kort toch de gedoodverfde motor voor een flinke SUV. Als alternatief monteert Honda een zuinige hybride-aandrijflijn in de nieuwe CR-V.

Net als Toyota en Lexus vindt Honda hybridetechniek een uitstekend alternatief voor de dieselmotor. Kijken we naar het beloofde gemiddelde verbruik van de Honda CR-V Hybrid, dan zit daar wel wat in. Hij neemt genoegen met 5,3 l/100 km, oftewel 1 op 18,9. Grappig genoeg is een van de belangrijkste technische ingrediënten van de CR-V Hybrid een vinding van een tijdgenoot van Rudolf Diesel. Het is een 2,0-liter benzinemotor volgens het principe dat de Brit James Atkinson in 1882 bedacht. Daarover later meer.

Honda CR-V Hybrid rijdt 2 kilometer uitstootvrij

De viercilinder motor wordt gecombineerd met een elektrische generator en een elektromotor die een uitstootvrije actieradius van 2 kilometer mogelijk maakt. De aandrijfkrachten worden via een directe overbrenging naar de aangedreven wielen geloodst. Dus zonder de tussenkomst van een transmissie. Een keuzehendel of schakelpook zoek je dan ook tevergeefs. Daarvoor in de plaats heeft de Honda CRV-Hybrid (2019) vier knoppen in een 'schiereilandje' van de middenconsole. De knoppen Drive, Neutral en Park moet je indrukken. De achteruitversnelling schakel je in door de R-knop omhoog te trekken. Anders dan anders, maar doodsimpel en het went snel.

Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie
Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie

“Een schakelpook zoek je tevergeefs. In plaats daarvan heeft de Honda CRV-Hybrid vier knoppen.”

Wat is een Atkinson-motor?

Het idee van James Atkinson ten aanzien van de verbrandingsmotor is al meer dan honderd jaar oud. In het kort komt het erop neer, dat hij de inlaatslag van de motor wilde verlengen en de compressieslag juist zo kort mogelijk wilde houden. Reden: die laatste vergt de meeste energie. Atkinson kreeg het voor elkaar dankzij een ingewikkelde constructie met verschillende hefbomen. Dat maakt zijn oorspronkelijke idee ongeschikt voor moderne, hoogtoerige automotoren. Honda regelt een en ander met variabele kleptiming, maar het effect is hetzelfde: een gunstig verbruik. En dankzij de elektrische ondersteuning hoeft de benzinemotor nooit op zijn tenen te lopen. Zodat kan hij altijd in het gunstigste toerengebied  opereren.

Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie

Directe overbrenging Honda CR-V Hybrid (2019)?

Wanneer je de auto met de startknop tot leven wekt, lijkt dat geen effect te hebben. Geen reden om in paniek naar de dichtstbijzijnde AED te rennen, want de CR-V is gewoon gestart. Zij het in de geruisloze EV-stand. Daarbij haalt de elektromotor stroom uit het lithium-ion accupakket onder de achterbank, om deze direct naar de aangedreven wielen door te sturen. Dat duurt maximaal twee kilometer, of tot het moment dat je via het gaspedaal extra veel vermogen oproept. Vervolgens springt de auto ongemerkt in de hybridemodus. Ook dan blijft de elektromotor de wielen aandrijven, alleen haalt hij z’n stroom nu niet uit het accupakket, maar uit de benzinemotor. Daar zorgt de elektrische generator voor. Tegelijkertijd wordt met het overschot aan energie het accupakket opgeladen. Pas bij hogere snelheden stuurt de verbrandingsmotor zijn krachten direct naar de wielen. Het mooie is dat je tijdens het rijden eigenlijk niets merkt van het samenspel tussen de verschillende krachtbronnen.

Hoe snel is de Honda CR-V Hybrid (2019)?

Bij constante snelheden en gematigd accelereren is de auto bijzonder stil. Wel komt er af en toe wat vreemd gezoem van achteren, wat vermoedelijk te maken heeft met de koeling van het accupakket. Stamp je stevig op het gaspedaal, dan laat de benzinemotor natuurlijk wel horen dat er een beroep op hem wordt gedaan. Honda beweert dat het de relatie tussen de stand van het gaspedaal en het motortoerental zo ‘natuurlijk’ mogelijk heeft gemaakt. Toch komt het nog altijd wat kunstmatig over. Ondanks de aanwezigheid van Active Sound Control, dat gesimuleerde motorgeluiden via de luidsprekers het interieur in stuurt. Wil de bestuurder extra power, dan kan hij de Sport-knop op de middenconsole indrukken. Vervolgens haalt de CR-V alles uit de kast, maar de bijbehorende geluiden zorgen eerder voor een nerveuze dan voor een sportieve beleving. Maar eerlijk is eerlijk: inhaalsprintjes zijn in de sportstand heel snel achter de rug. De honderdsprint (8,8 s) en de topsnelheid (180 km/h) geven evenmin aanleiding tot klachten.

Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie
Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie

Verbruik CR-V Hybrid (2019)

Op de snelweg schakelen we de cruisecontrol in en daarbij rijdt de auto veelvuldig en kortstondig in de EV-modus. Ook op de binnenwegen houden we ons keurig aan de maximumsnelheid en vermijden we in het begin al te bruuske bewegingen van het gaspedaal. Het resulteert volgens de boordcomputer in een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km (1 op 19,6). Het tweede deel van het testtraject trekken we onze fluwelen pantoffel uit, halen we zo nu en dan snel in en activeren we een paar keer de sportstand. Het resulteert over de gehele test in een gemiddeld verbruik van 5,8 l/100 km (1 op 17,2), en dat is erg netjes voor een SUV van ruim 1600 kilo.

Regeneratief remmen

In stadsverkeer en bij het afremmen voor rotondes maken we vaak gebruik van de flippers aan het stuur om regeneratief te remmen. We raken het rempedaal nauwelijks aan. Het gaat allemaal iets anders dan anders, maar het went zeer snel. Daardoor kunnen we ook rustig genieten van de overvloedige ruimte en het fijne comfort. De stilte in het interieur hadden we al genoemd, maar ook het onderstel levert een positieve bijdrage aan het gerief van de inzittenden. Honda heeft zich er dan ook niet goedkoop van afgemaakt. Zowel aan de voor- als de achteras zijn hydraulische lagerbussen gemonteerd die ervoor zorgen dat er minder trillingen aan de carrosserie worden doorgegeven. Verder is voor de achteras een mooie multilink-constructie gebruikt. Heel communicatief is het onderstel echter niet en de carrosserie helt in bochten stevig over.

Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie

“Vierwielaandrijving vergt een extra investering van ruim 9000 euro!”

Klein touchscreen

De uit de kluiten gewassen stoelen zitten fijn, al is het jammer dat de leuningen niet traploos verstelbaar zijn. Het interieur is netjes afgewerkt en tot op ellebooghoogte zijn mooie materialen toegepast. Een tegenvaller voor zo’n moderne auto is het relatief kleine touchscreen (7 inch). Zolang het uit is, lijkt het best groot, maar als je het aanzet, blijkt er een brede zwarte rand rond het scherm te zitten. Het infotainment omvat Apple CarPlay en Android Auto en ook op veiligheidsgebied laat de CR-V Hybrid weinig te wensen over. Het Honda Sensing-pakket omvat onder meer een botswaarschuwingssysteem met automatische noodremfunctie, actieve cruisecontrol, lane departure warning en verkeersbordherkenning.

Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie
Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie

Prijzen Honda CR-V (2019)

De vanafprijs van de Honda CR-V Hybrid (2019) bedraagt 41.660 euro. Dan heb je het instapmodel, de 2WD Comfort. Vierwielaandrijving vergt een extra investering van ruim 9000 euro! Een CR-V 1.5i-VTEC Turbo (173 pk) met handbak is ongeveer 1500 euro goedkoper, maar die springt een stuk minder zuinig met benzine om. Belangrijkste concurrent van de Honda CR-V is de Toyota RAV4.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie
Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie
Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie
Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie
Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie
Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie
Test Honda CR-V Hybrid: alternatieve energie
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s.

Zoeken

Merk- & modeldossiers