Flexibel ruimtewonder: Opel Zafira
De tweede generatie van de Opel Zafira is dynamischer en ruimer dan zijn voorganger. Met een modern jasje, een uitgebreide optieslijst en het Flex-7 systeem gaat Opel wederom de strijd aan in het segment van de midi-MPV.
In 1999 kwam Opel als eerste Duitse autofabrikant met een antwoord op de succesvolle Renault (Mégane) Scénic. Het grootste verschil ten opzichte van zijn concurrenten zat bij Opel in het alom geprezen Flex-7 systeem. Het systeem biedt de mogelijkheid om de Zafira in no-time om te bouwen van een 2- tot 7-zitter zonder met stoelen te hoeven lopen. In maart presenteerde Opel de compleet nieuwe Zafira op de Autosalon van Genève. De concurrentie is in de loop van de jaren flink toegenomen en heeft niet stilgezeten. Voor Opel de moeilijke taak om de Zafira weer klaar te maken voor de (concurrentie)strijd.
Design
Het design van de nieuwe Zafira is gebaseerd op dat van de Astra. Heel oneerbiedig gezegd is het een opgeblazen Astra Stationwagon, waarbij voornamelijk de achterkant veel overeenkomsten toont. Het front oogt sportief en dynamisch en is herkenbaar Opel. Ondanks zijn compleet nieuwe uiterlijk is de Zafira nog steeds herkenbaar als een Zafira. Het is meer een geëvolueerd model dan een compleet nieuw concept.
Het design van de nieuwe Zafira is gebaseerd op dat van de Astra. Heel oneerbiedig gezegd is het een opgeblazen Astra Stationwagon, waarbij voornamelijk de achterkant veel overeenkomsten toont. Het front oogt sportief en dynamisch en is herkenbaar Opel. Ondanks zijn compleet nieuwe uiterlijk is de Zafira nog steeds herkenbaar als een Zafira. Het is meer een geëvolueerd model dan een compleet nieuw concept.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.
Interieur
Binnenin doet niets meer denken aan de oude Zafira. Het dashboard wordt gekenmerkt door dezelfde indeling en knoppen als vele andere nieuwe Opel-modellen. De brede middenconsole herbergt alle knoppen voor de bediening van de verwarming, radio en eventueel een navigatiesysteem. Bovenop het dashboard is de boordcomputer opgenomen onder een afdakje. Als er een navigatiesysteem wordt besteld is deze op de plaats van de boordcomputer gemonteerd. Op het stuur treffen we knopjes aan voor de bediening van de radio. De hoog geplaatste versnellingspook en het wat plat liggende stuur doen verraden dat het hier om een midi-MPV gaat. De handremhendel heeft een U-vorm gekregen en neemt daardoor minder ruimte in beslag dan bij een conventionele handrem.
Binnenin doet niets meer denken aan de oude Zafira. Het dashboard wordt gekenmerkt door dezelfde indeling en knoppen als vele andere nieuwe Opel-modellen. De brede middenconsole herbergt alle knoppen voor de bediening van de verwarming, radio en eventueel een navigatiesysteem. Bovenop het dashboard is de boordcomputer opgenomen onder een afdakje. Als er een navigatiesysteem wordt besteld is deze op de plaats van de boordcomputer gemonteerd. Op het stuur treffen we knopjes aan voor de bediening van de radio. De hoog geplaatste versnellingspook en het wat plat liggende stuur doen verraden dat het hier om een midi-MPV gaat. De handremhendel heeft een U-vorm gekregen en neemt daardoor minder ruimte in beslag dan bij een conventionele handrem.
Flex-7 systeem
De zit in de Zafira is relatief hoog waardoor je goed zicht hebt op het verkeer om je heen. De zit mag dan wat hoger zijn, je hebt niet echt het gevoel in een ‘busje’ te zitten. Achterin is een gewone achterbank gemonteerd en de kofferbak is met 645 liter zeer ruim. Tot zover een heel normale midi-MPV. Grote troef van Opel is het Flex-7 systeem. Het systeem herbergt 2 extra stoelen onder de vloer van de bagageruimte. Door de achterbank op te klappen, het geheel naar voren te schuiven en de vloerbekleding eruit te pakken verschijnen twee extra stoelen. Deze kunnen met een simpele handeling worden opgeklapt, waardoor de Zafira ineens plaats biedt aan zeven personen. Nadeel hiervan is wel dat de bagageruimte afneemt tot 140 liter. Wil je met zeven personen op vakantie dan zal een ski-box voor de bagage geen overbodige luxe zijn. Om de achterste twee stoelen te bereiken zul je de achterbank naar voren moeten klappen en met een beetje lenigheid achterin stappen. De stoeltjes zijn voor kinderen prima geschikt, maar voor volwassenen is het voor lange afstanden minder comfortabel.
De zit in de Zafira is relatief hoog waardoor je goed zicht hebt op het verkeer om je heen. De zit mag dan wat hoger zijn, je hebt niet echt het gevoel in een ‘busje’ te zitten. Achterin is een gewone achterbank gemonteerd en de kofferbak is met 645 liter zeer ruim. Tot zover een heel normale midi-MPV. Grote troef van Opel is het Flex-7 systeem. Het systeem herbergt 2 extra stoelen onder de vloer van de bagageruimte. Door de achterbank op te klappen, het geheel naar voren te schuiven en de vloerbekleding eruit te pakken verschijnen twee extra stoelen. Deze kunnen met een simpele handeling worden opgeklapt, waardoor de Zafira ineens plaats biedt aan zeven personen. Nadeel hiervan is wel dat de bagageruimte afneemt tot 140 liter. Wil je met zeven personen op vakantie dan zal een ski-box voor de bagage geen overbodige luxe zijn. Om de achterste twee stoelen te bereiken zul je de achterbank naar voren moeten klappen en met een beetje lenigheid achterin stappen. De stoeltjes zijn voor kinderen prima geschikt, maar voor volwassenen is het voor lange afstanden minder comfortabel.
Motor en versnellingsbak
Tijdens onze testperiode met de Zafira reden wij met de 1.9 CDTi common-rail dieselmotor. De viercilinder diesel levert een vermogen van 150 pk en een koppel van 320 Nm (bij 2.000 tpm). De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De versnellingsbak doet helaas afbreuk aan het verder soepele karakter van de motor. De versnellingen zijn relatief lang en hij schakelt wat “hakerig”. Met een gewicht van 1.513 kg is de Zafira relatief zwaar en heb je niet het gevoel 150 pk onder je rechtervoet te hebben. Ondanks dat weet de motor de Zafira lekker snel te doen acceleren. Ook op de snelweg staat hij z’n mannetje. Aangezien de Zafira onze reisgenoot was naar de IAA in Frankfurt hebben wij ook de nodige Autobahn-kilometers afgelegd. Daar kan de Zafira prima meekomen op de linkerbaan en is hij ook op snelheid stabiel. Bij het wisselen van rijstrook op hoge snelheid is echter wel te merken dat de Zafira een wat hogere auto is.
Tijdens onze testperiode met de Zafira reden wij met de 1.9 CDTi common-rail dieselmotor. De viercilinder diesel levert een vermogen van 150 pk en een koppel van 320 Nm (bij 2.000 tpm). De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De versnellingsbak doet helaas afbreuk aan het verder soepele karakter van de motor. De versnellingen zijn relatief lang en hij schakelt wat “hakerig”. Met een gewicht van 1.513 kg is de Zafira relatief zwaar en heb je niet het gevoel 150 pk onder je rechtervoet te hebben. Ondanks dat weet de motor de Zafira lekker snel te doen acceleren. Ook op de snelweg staat hij z’n mannetje. Aangezien de Zafira onze reisgenoot was naar de IAA in Frankfurt hebben wij ook de nodige Autobahn-kilometers afgelegd. Daar kan de Zafira prima meekomen op de linkerbaan en is hij ook op snelheid stabiel. Bij het wisselen van rijstrook op hoge snelheid is echter wel te merken dat de Zafira een wat hogere auto is.
Rijden
Met de nieuwe Zafira bewijst Opel dat een midi-MPV best dynamisch kan rijden. Overhellen in de bochten is tot een minimum beperkt. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging geeft voldoende gevoel met de wielen. De remmen zijn wat gevoelloos. Het eerste deel van het rempedaal geeft weinig gevoel wanneer er op het laatst ineens veel remkracht beschikbaar is. Dat had wat mooier verdeeld mogen worden waardoor er wat meer gevoel zou komen in de remmen. Eveneens een puntje van kritiek voor het geluidsniveau in het interieur. Zowel banden- als windgeruis is goed hoorbaar.
Met de nieuwe Zafira bewijst Opel dat een midi-MPV best dynamisch kan rijden. Overhellen in de bochten is tot een minimum beperkt. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging geeft voldoende gevoel met de wielen. De remmen zijn wat gevoelloos. Het eerste deel van het rempedaal geeft weinig gevoel wanneer er op het laatst ineens veel remkracht beschikbaar is. Dat had wat mooier verdeeld mogen worden waardoor er wat meer gevoel zou komen in de remmen. Eveneens een puntje van kritiek voor het geluidsniveau in het interieur. Zowel banden- als windgeruis is goed hoorbaar.
Uitrusting
Opel levert de Zafira in Nederland met drie uitrustingsniveaus: Zafira (naamloos basismodel), Enjoy en Cosmo. De Zafira beschikt standaard over tal voorzieningen zoals elektrisch bedienbare buitenspiegels, elektrisch bediende ruiten vóór, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een afdekzeil voor de bagageruimte, een in hoogte en diepte verstelbare stuurkolom, elektrohydraulische stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling met afstandsbediening, plus tal van opbergvakken en enkele bekerhouders. Het basismodel is de 1.6 benzineversie welke € 23.595,- kost. De door ons geteste Cosmo-uitvoering kostte € 37.795,- maar is dan ook voorzien van zaken als elektrische ramen vóór en achter, climate control, half lederen bekleding, cruise control, radio/MP3/CD-speler, mistlampen vóór, metallic lak en parkeersensoren vóór en achter.
Opel levert de Zafira in Nederland met drie uitrustingsniveaus: Zafira (naamloos basismodel), Enjoy en Cosmo. De Zafira beschikt standaard over tal voorzieningen zoals elektrisch bedienbare buitenspiegels, elektrisch bediende ruiten vóór, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een afdekzeil voor de bagageruimte, een in hoogte en diepte verstelbare stuurkolom, elektrohydraulische stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling met afstandsbediening, plus tal van opbergvakken en enkele bekerhouders. Het basismodel is de 1.6 benzineversie welke € 23.595,- kost. De door ons geteste Cosmo-uitvoering kostte € 37.795,- maar is dan ook voorzien van zaken als elektrische ramen vóór en achter, climate control, half lederen bekleding, cruise control, radio/MP3/CD-speler, mistlampen vóór, metallic lak en parkeersensoren vóór en achter.
Conclusie
De nieuwe Opel Zafira is uiterlijk duidelijk gebaseerd op de Astra. Toch heeft de Zafira een eigen identiteit gekregen en is hij herkenbaar als opvolger van de vorige generatie. Binnenin ziet alles er verzorgd uit. De zit is relatief hoog en er is veel ruimte. Ruimte is ook wat de Zafira kenmerkt. In vijfpersoons opstelling is er plaats voor maar liefst 645 liter bagage. Wil je zeven personen vervoeren dan kan dat, maar het gaat ten koste van de bagageruimte. Dankzij het innovatieve Flex-7 systeem is de Zafira heel snel om te bouwen van een personenauto met zeven zitplaatsen tot een auto waar maar liefst 1.820 liter aan bagage in kan. Een zeer veelzijdige auto waarbij het accent duidelijk op ruimte ligt. De 150 pk sterke dieselmotor maakt de 1.513 kg zware Zafira tot een vlotte auto die ook op de snelweg z’n mannetje staat.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.