Toyota Auris Hybrid

Wat we erover ook schrijven, de nieuwe Toyota Auris (Hybrid) wordt toch wel hit in Nederland, want verkrijgbaar met 14% bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting. Is het echt zo kortzichtig gesteld met de Auris? Eigenlijk wel ja.

We vergeten voor het gemak de conventionele benzine- en dieselmotoren, de Nederlandse Auris-klant heeft enkel oog voor de Auris Hybrid. Van de volgend jaar in ons land te verkopen Aurissen, is naar verwachting 85% een Hybrid. Noem het sneu of juist logisch, het is nu eenmaal de realiteit. Bekijk het verkoopverloop van de vorige Auris maar. Aanvankelijk was die auto voor de Nederlandse Toyota-importeur alleen maar (financiële) ballast. En de weinigen die hem toch aanschaften, hadden tweederde van hun aardse leven er al op zitten. Dat geeft op zich niet, maar het is niet ´t ideale klantenbestand als je als autofabrikant en merk ´verjongen´ wilt.
En toen kwam de Auris Hybrid. Een auto waar per saldo weinig op aan te merken viel, maar absoluut niet van het niveau Ford Focus, Volkswagen Golf of Opel Astra. Eigenlijk was de Auris als hybride nog zoutelozer dan met een conventionele aandrijflijn. Maar het was wel de eerste C-segmenter met 14% bijtelling bij zakelijk gebruik en vrijstelling van wegenbelasting. Dat voordeel bleek ineens genoeg te zijn. Hele hordes nieuwkopers - vooral leaserijders, en daar weer onder te scharen doorgaans zeer imago-gevoelige yuppen - wisten de Toyota-dealer ineens te vinden. De Auris (Hybrid) werd zelfs even de meest geregistreerde Toyota bij de Rijksdienst Wegverkeer.

Koerswijziging
De oude Auris viel of stond met hybride, zoals eigenlijk de meeste momenteel verkrijgbare Toyota´s dat doen in Nederland. Dat grijpen we niet uit de lucht, het zijn de statistieken van het merk zelf die dit uitwijzen. Met die wetenschap had Toyota het zich gemakkelijk kunnen maken door bij de nieuwe Auris opnieuw de volledige prioriteit te leggen op zijn spaarzame en milieuvriendelijke karakter. Dat deed het niet. Wat betekent de Nederlandse markt, waar jaarlijks enkele duizenden Toyota´s worden verkocht, nu voor een autoconcern dat tien miljoen auto´s per jaar verscheept? Een zandkorrel op het strand van Scheveningen. Toyota heeft belangrijkere markten en factoren om zich druk over te maken. ´Wie, wat en hoe op de wereldwijde lange termijn´ is daarvan de voornaamste in te vullen vraag voor Toyota. Op dezelfde (stoffig bevonden) voet verder gaan kon ondanks de jarenlange successen vanaf heden wel eens een terugslag betekenen denkt het merk. En daarom doet Toyota een poging zich een identiteit aan te meten waar meer positieve emotie omheen zweeft, te beginnen met een nieuw familiegezicht en niet te vergeten, de GT86.

Exterieur
Met een scherper profiel, kortere overhangen en gewijzigde proporties bevat de Auris prompt meer body, iets dat Volkswagen ook deed bij de Golf 7. Het is een geslaagde methode van ontwerpers om een auto een mannelijker voorkomen te geven. En het werkt ook bij de Auris. Zonder een blik op de prijslijst krijg je het gevoel dat er meer auto voor je neus staat dan voorheen. Vooral de spitse, optisch breed getrokken neus met z´n rankere koplampen boven een sportief ogende voorbumper heeft hier een flink aandeel in. Positief is ook dat de aerodynamische bumpers niet, zoals bij de Yaris Hybrid, zijn voorbehouden aan de hybride-versie. Ook de Auris met de 1.3 en 1.6-benzine en 1.6 en 2.0-diesel krijgen hetzelfde maatpak aangemeten. De turbine-achtige wielen zijn dan wel weer exclusief voor de Hybrid.

Ruimte
In tegenstelling tot wat je ogenschijnlijk misschien denkt is de Auris niet breder geworden, enkel langer en lager. Een gemiste kans, vooral omdat men de binnenruimte had kunnen vergroten. In de nieuwe Auris kunnen twee personen van gelijke en gemiddelde lengte (1,80 meter) achter elkaar zitten, maar reservecentimeters moeten ze missen. De concurrentie bevat die wel, waardoor je als achterpassagier automatisch een meer natuurlijkere en ontspannende zithouding kunt aannemen. In de Auris zit je achterin behoorlijk rechtop en daardoor komt ook de hoofdruimte, mede als gevolg van de lagere daklijn, eerder in het gedrang. Ook omdat het accupakket onder de achterbank is geplaatst zit je net even iets hoger achterin dan normaliter. In de voorgaande Auris Hybrid slonkten de batterijen nog een deel van het bagagevolume op maar dat is nu dus verleden tijd. De positieve kant van het verhaal is dat zodoende evenveel bagage opgeborgen kan worden als iedere andere Auris, 360 liter om precies te zijn. Erg prettig daarbij is de diep uitgesneden achterklep waardoor een riante toegang tot het compartiment ontstaat en het een eventuele hinderlijke tildrempel bijna compleet laat verdwijnen.

Interieur
Apart van de fantasieloze vormgeving behoort de matige materiaalkeuze in het interieur tot de veelgehoorde kritiek op Toyota´s. Fantasieloos is het dashboard van de nieuwe Auris echter allerminst, eerder apart. Een vrijwel rechtopstaande middenconsole is niet wat je tegenwoordig nog vaak ziet. Het paneel geeft een overzichtelijk en opgeruimd beeld, ook omdat Toyota vrijwel telkens horizontale en verticale lijnen heeft ingetekend.
Fraai daarbij is het randje rond het paneel waarin het grote display van Toyota´s gebruiksvriendelijke Touch&Go-multimediasysteem huist. Frivole contrasterend blauwe accenten en een groot ijswit-kleurig lederen dashboardpaneel zijn zoal wat voorbeelden van franje in een verder strak en overzichtelijk interieur. Tegenovergesteld daaraan is de twijfelachtige kwaliteit van sommige onderdelen en dan met name enkele bedieningsorganen die intensief aangeraakt zullen worden (knoppen, schakelaars en deurgrepen). Ze wekken de indruk dat ze na pakweg 100.000 al behoorlijk versleten zullen zijn. En dat is onnodig jammer, want het doet afbreuk aan het geheel. Dat geldt zeker ook voor het digitale klokje dat in het dashboard geintegreerd is. Anno 2012 is dat echt uit de tijd.

Rijden
Werd de eerste Auris pas op late leeftijd een hybride, de nieuwste is er vanaf een leeg vel papier op gesneden. Inhoudelijke aanpassingen aan de Hybrid Synergy Drive-krachtbron vond Toyota niet nodig. Wel werd de totaal 136 pk sterke aandrijflijn met 1.8 liter benzinemotor herzien om te beter te voldoen aan de Europese criteria. Heeft dat uitgepakt? Ja en nee. De Auris Hybrid is nog altijd geen opwindende auto om te rijden. Je wordt weliswaar meer betrokken bij het rijden doordat de koets degelijk aanvoelt en het onderstel meer informatie doorgeeft, maar het blijft allemaal erg wollig. De net even wat directer gemaakte besturing kan dit niet verhelpen. Daarvoor is het gedurende de omwentelingen ook te zwaar bekrachtigd waardoor er alsnog amper wordt gecommuniceerd tussen mens en machine. Voor een vijfdeurs die maar liefst 200 kilogram meer weegt dan de gemiddelde hatchback en ietwat zwaar voelt in de neus is dat best essentieel. Vrezen dat die extra kilo’s je verrassen als je even niet oplet voor die ineens knijpende bocht is dan weer onnodig. Toyota heeft heus vooruitgang geboekt door het zwaartepunt van de Auris Hybrid te verlagen, maar een alerter en veiliger onderstel alleen maakt nog geen vermakelijke auto. Dat hoeft ook niet per se als ontspannen autorijden je lief is, want in dat geval moet de Auris Hybrid op jouw shortlist. Daar ligt dan ook niet onze voornaamste teleurstelling. Dat is dat het (vrijwel onveranderde) rijgedeelte achterblijft op de sterk verbeterde uitstraling en het daarmee geweekte verwachtingspatroon. Oude wijn in nieuwe zakken, dat is het jammerlijke gevoel dat we overwegend overhouden aan de nieuwe Auris.

Emoties
Is het dan allemaal kommer en kwel? Nee, zoals we al aangaven. De Auris doet wat hij primair moet doen (mensen van A naar B brengen), is zeer stil tot 140 km/h, ongekend comfortabel en nóg zuiniger en schoner dan voorheen. Wij haalden, zonder te forceren, over een gevarieerde route een gemiddelde van 5,3 l/100 km. Alhoewel dit beduidend meer is dan de fabrieksopgave van 3,7 l/100 km, is het nog altijd zeer zuinig voor een (benzine)auto met dergelijke specificaties. Zelfs met de verplichte traploze transmissie valt beter te leven. Althans, het gegier van de CVT klinkt nog steeds bij accelereren, maar dit wordt aanzienlijk beter gedempt. En dan is er natuurlijk dat financiële voordeel. Geen enkele vergelijkbare auto van een ander merk doet hem dit na. Dat lonkt, we weten het. We begrijpen het. Anderzijds is de factor “prijs” per saldo ook het enige wat de Auris Hybrid van overige compacte middenklassers onderscheidt. Wij hadden liever gemerkt, gehoopt én verwacht dat als je het hybride-element uit de nieuwe Auris haalt, er een Toyota resteert die op meerdere vlakken een concurrerend alternatief vormt. Toyota zegt over de nieuwe Auris: ‘Voor het hoofd én het hart’. Emoties komen zeker los bij de Auris Hybrid, alleen niet van binnenuit.
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties