Mitsubishi ASX

In een relatief nieuwe klasse, dat van de crossover, is momenteel extreem veel beweging. Het gevecht om de koper is er misschien nog wel heftiger dan in welk ander segment ook. En juist in dat segment gaat Mitsubishi nu ook de stap wagen. Een zware taak rust er op de schouders van de ASX die het de Qashqai, 3008 en Yeti moeilijk moet gaan maken.

Toen de SUV een paar jaar geleden sterk onder druk kwam te staan zochten fabrikanten stuk voor stuk naar alternatieven. Wel de ruimte en de stoere looks van een SUV, maar niet de bijbehorende uitstoot, het verbruik en het imago waarmee de SUV te dulden had. En daarmee werd het segment van de crossover geboren. Met de Nissan Qashqai als grote voortrekker zagen we ook auto’s als de Peugeot 3008 en Skoda Yeti op de markt komen. Maar in zekere zin zijn de Hyundai ix35 en Kia Sportage ook meer crossover geworden. De concurrentie is moordend. De ASX zal dan ook van goeden huize moeten komen om hier weestand tegen te bieden.

Design
De eerste indruk is goud waard. Zeker bij een crossover, waar uitstraling een belangrijk aankoopargument is. Van voren scoort de ASX daarop punten. Zijn aangenaam stoere neus is inmiddels een bekend gedaante bij de Japanners. De zogenaamde Jet Fighter-grille siert alle nieuwe Mitsubishi-producten en zorgt niet alleen voor een herkenbaar familiegezicht, maar vooral ook voor een heldhaftige uistraling. Van opzij zien we een paar sterk aangezette wervelingen in de carrosserie die oplopen richting de heupen. Een eigen identiteit heeft de ASX in dit segment zeker. En dan is het jammer dat de ontwerpers hun creativiteit niet op de achterzijde hebben kunnen botvieren. De achterzijde oogt niet alleen anoniem, maar lijkt ook abrupt te zijn afgekapt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het enorme mistachterlicht en dito reflectoren en de oranje gekleurde richtingaanwijzers in de verder rood gekleurde achterlichtunits. Spijtig dat hier niet net iets meer aandacht aan het design is besteed.

Interieur
Het gevoel dat we bij de achterzijde krijgen wordt van binnen alleen nog maar versterkt. Het interieur is noch vernieuwend, noch spannend vormgegeven. Maar het ziet er op het eerste gezicht wel verzorgd uit. Twee grote kokers herbergen de toerenteller en snelheidsmeter en daar tussenin is een digitaal infoscherm opgenomen voor de brandstofvoorraad, de boordcomputer en in het geval van onze Cleartec (waarover later meer) een schakelindicator. De bediening van de boordcomputer is overigens lastig gepositioneerd: links naast het stuur. Qua materiaalgebruik en algeheel kwaliteitsgevoel doet de ASX nog altijd Japans aan. Veel harde kunststoffen bepalen het beeld en de diverse knopjes, de bedieningshendels aan het stuurwiel en de deurklinken voelen allemaal niet aan zoals we dat tegenwoordig gewend zijn. Wie het portier dichtslaat merkt ook dat Mitsubishi achterloopt ten opzichte van de (Europese) concurrentie.

Ruim
Op het onderdeel ruimte scoort de ASX juist punten. De zit op de voorstoelen en de achterbank is zonder meer ruim te noemen. Heel veel steun bieden de stoelen niet, maar dat past wel bij het karakter van de auto (zie ook de rij-eigenschappen). De bagageruimte meet een kloeke 416 liter, inclusief het vak van 30 liter onder de laadvloer. Wel is de til fors. Minstens zo belangrijk is dat je ook in het interieur zelf de nodige opbergmogelijkheden hebt. De portiervakken zijn redelijk van formaat en daarnaast heb je een ruime middenarmsteun, een paar kleine bergvakjes en een keurig dashboardkastje. Een markant detail van binnen is dat Mitsubishi LED-verlichting heeft gemonteerd rondom het glazen panoramadak. Het geeft een bijzondere sfeer tijdens schemer en natuurlijk in het donker.

1.8 DI-D Cleartec
We zijn op stap met de sterkste motorisering in de ASX: de 1.8 DI-D met 150 pk en 300 Nm. Die weet van 0-100 km/h te accelereren in 9,7 seconden en een keurige 200 km/h als topsnelheid te noteren. Over de kracht van deze viercilinder dieselmotor niets dan lof. De krachtbron is onder alle omstandigheden alert en weet zelfs op de Duitse Autobahn te overtuigen. Over de gemiddelde dorstigheid eveneens geen klagen. Mitsubishi noteert zelf 5,5 l/100 km en daar is in de praktijk prima bij in de buurt te komen. Wij noteerden gemiddeld 7,0 l/100 km maar moeten daarbij wel melden dat we flink wat bochtige bergwegen en stukken Autobahn hebben verslonden. Rij je meer gemiddeld dan kom je gemakkelijk rond de 6,0 l/100 km uit. Dat gunstige verbruik is mede te danken aan de Cleartec-technologie waarmee onze ASX was uitgerust. Dat betekent onder meer banden met een lagere rolweerstand, start-/stoptechniek, een aangepaste versnellingsbak en een systeem waarmee remenergie wordt teruggewonnen.

Trekkracht
Tijdens constante belasting is de motor een stille genoot. Bij accelereren laat hij echter duidelijk horen dat hij potentieel heeft. Ook de omgevingsgeluiden dringen nadrukkelijk door tot het interieur. Het maakt de ASX zeker niet tot de stilste in zijn soort. Zoals we al aansneden bij de steun van de stoelen is de ASX geen sportieveling. Hij stuurt goed, maar allerminst spannend en relatief licht. En ook het onderstel kent eenzelfde karakter: het is zeer comfortabel, maar niet sportief. In de bochten is de carrosserie wat in beweging en voor het betere bochtenwerk moet je de ASX laten staan. Het geheel is echter wel veilig en de ASX zal je praktisch nooit verrassen door een onverwachte uitglijder. Gebeurt dat onverwachts toch dan vangt de ESP je prima op.

Prijsvechter
Al met al heb je het tussen de regels door al wel kunnen opmaken: de ASX overtuigt ons niet. Zijn uiterlijk ziet er van voren en opzij lekker sportief uit, maar de achterzijde valt uit de toon. Het interieur is niet vernieuwend en de materiaalkeuze en kwaliteitsbeleving haalt het niet bij de meeste concurrenten. Wel is de ASX opvallend ruim en praktisch. Voldoende zit- en laadruimte en ook de nodige opbergvakken bevestigen dit. En de motor; die biedt onder alle omstandigheden veel trekkracht en is bovendien zuinig. Het rijgedrag is vooral comfortabel en de besturing relatief licht. In alles is de ASX eigenlijk een middenmoter. Hij weet niet te verrassen of echt te overtuigen en op vele kleine puntjes krijg je het gevoel dat het allemaal net iets beter had gekund. Maar dan kijk je naar de prijs. En vervolgens moet je (alles) relativeren. Met een vanafprijs van € 21.499,- voor de 1.6 liter benzine met 117 pk is de ASX ruim 1.000 euro goedkoper dan de instap-Qashqai en scheelt het bovendien bijna 3.000 euro met de 3008. De Skoda Yeti (1.2 TSI) is bijna 2.500 euro goedkoper, maar dan moet je het met minder vermogen (105 pk) stellen. Een gelijkwaardige Yeti (1.4 TSI 122 pk) kost evenveel. Op dit gebied scoort Mitsubishi (samen met Skoda weliswaar) dan ook de punten. Niet dat de ASX een slechte auto is, maar de concurrentie heeft de lat inmiddels vrij hoog gelegd. En daar kunnen de Japanners simpelweg niet aan tippen. De ASX moet het dan ook vooral van zijn prijs hebben. Of je voorliefde voor Mitsubishi.
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties