Trap niet in deze airco-smoes als je een tweedehands auto koopt

Tweedehands auto op het oog? Trap niet in deze veelgehoorde airco-smoes!

Nu het hartje zomer is, wil iedere occasionkoper een auto met airco. Maar dan moet die het wel goed doen! Voorkom hoge kosten en trap niet in die ene airco-smoes die in talloze auto-advertenties staat.

Tot diep in de jaren 90 hadden alleen peperdure auto’s of modellen van Amerikaanse merken airconditioning aan boord. Automatische klimaatregeling was nog zeldzamer. Na 1996 voorzagen steeds meer merken ook hun goedkopere autro's van een airco. In Nederland was het Nissan dat daarbij voor de troepen uit liep. Zelfs de kleine Nissan Micra was met airconditioning te koop. Tegenwoordig zijn het eigenlijk alleen nog de allergoedkoopste stadsauto’s die geen airco standaard hebben.

Tweedehands auto op het oog? Trap niet in deze veelgehoorde airco-smoes!
Tweedehands auto op het oog? Trap niet in deze veelgehoorde airco-smoes!

Vind je dit soort aankooptips interessant? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Tip
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid

De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Airco zorgt voor koelte en schone ramen

Logisch, want airconditioning is de beste uitvinding na de auto zelf! Niet alleen houd je dankzij een airco het hoofd koel, ook in het najaar en tijdens de winter heeft het systeem voordelen. Zeker als je na een wandeling door de regen met meerdere mensen in de auto gaat zitten, beslaan de ramen binnen een minuut. Doe je vervolgens de airco aan, dan is de condens in no-time weer verdwenen. Dat komt doordat een airconditioning ook vocht uit de lucht haalt. Zo verhoog je het comfort én de veiligheid.

Tweedehands auto op het oog? Trap niet in deze veelgehoorde airco-smoes!
Tweedehands auto op het oog? Trap niet in deze veelgehoorde airco-smoes!

Met andere woorden: airco hóórt anno 2024 gewoon in een auto. Ook in een occasion. Geen wonder dat vrijwel iedereen op de autozoekpagina van Marktplaats.nl bij ‘Opties’ een vinkje zet achter ‘Airconditioning’ en/of ‘Climate control’.

Trap niet in deze airco-smoes!

Alleen moet je voor de aardigheid eens opletten hoeveel verkopers in de advertentie zetten: “Airco moet bijgevuld worden.” Klinkt ongevaarlijk, want inderdaad lekt er bij elke airco jaarlijks zo'n 5 tot 10 procent koelmiddel weg. Zonder dat er sprake is van echte lekkages. Dat is niks geks en een bijvulbeurt kost je de kop niet. Voor 80 tot 130 euro ben je meestal wel klaar. Je kunt je alleen afvragen: waarom laat de verkopende partij – zeker als het een garagebedrijf is – het dan niet vóór de verkoop doen? Een auto met een gegarandeerd goed werkende airco raak je immers gemakkelijker kwijt …

Tweedehands auto op het oog? Trap niet in deze veelgehoorde airco-smoes!
Tweedehands auto op het oog? Trap niet in deze veelgehoorde airco-smoes!

Alleen bijvullen airco vaak niet genoeg

De waarheid is dat er bij een slecht of niet werkende airco meestal meer aan de hand is. Het gevoeligste onderdeel van het systeem is de condenser. Die lijkt op een radiateur en zit vaak op een steenslag-gevoelige plek. Bij bijna elke auto gaat zo’n ding binnen zes tot tien jaar stuk. Langzaam ontsnapt het koelmiddel, totdat de airco niet of nauwelijks meer werkt. Vervanging van de condenser kost inclusief bijvullen van het systeem algauw 450 tot 700 euro.

Risico op dure aircoreparaties

Maar het kan erger: wie lang doorrijdt met een leeg airconditioningsysteem, riskeert een kapotte aircocompressor en/of een vastgelopen aircopomp. Maar ook de verdamper of luchtdroger kan stuk zijn. Voor reparatie moet je dan al snel een bedrag van vier cijfers begroten. Dat hakt erin, zeker als je een occasion in de 5000 euro-klasse koopt. Neem daarom onze aircotips ter harte:

Tweedehands auto op het oog? Trap niet in deze veelgehoorde airco-smoes!
Tweedehands auto op het oog? Trap niet in deze veelgehoorde airco-smoes!
Tweedehands auto op het oog? Trap niet in deze veelgehoorde airco-smoes!

Aircotips bij aankoop tweedehands auto

  1. Vraag de verkoper uitdrukkelijk of de airco nog echt goed werkt.
  2. Test de airco/klimaatregeling tijdens de proefrit uitvoerig. Zet hem een minuut of vijf na het wegrijden op de koudste stand en check dan of er uit alle roosters echt ijskoude lucht komt. De uitblaastemperatuur direct bij de roosters hoort dan 6-8 graden Celsius te zijn.
  3. Bij een automatische klimaatregeling is het ook slim om te controleren of het systeem goed reageert als je de temperatuur of een andere instelling wijzigt.
  4. Is het koud weer? Koop bij een tankstation een paar bekers hete koffie, zet de motor en de airco uit en drink de koffie rustig in de auto op. Binnen 5 minuten beslaan alle ramen. Als de koffie op is, start je de motor en zet je de klimaatregeling/airco aan. Vervolgens horen de ramen snel weer vrij van condens te zijn. Zo niet, dan werkt de installatie niet goed.
  5. Luister of er geen sissende, gierende, ratelende of brommende bijgeluiden uit de motorruimte of de luchtroosters komen wanneer je de airco aanzet.
  6. Bij het in- en uitschakelen van de airco tijdens het rijden, mogen er bij moderne auto's geen duidelijk voelbare schokken of wijzigingen van het motortoerental merkbaar zijn.
  7. Twijfel je over de airco? Geef bij de verkoper aan dat je de auto alleen wilt als hij het systeem bij een bevoegd bedrijf (met STEK-certificaat) laat nakijken en/of bijvullen/repareren. Uiteraard wil je nadien ook een schriftelijke verklaring van de aircospecialist dat er geen lekkages of andere defecten aan de airco-installatie zijn geconstateerd. Als die er wel waren, laat de verkopende partij dan een factuur overleggen waaruit blijkt dat ze zijn gerepareerd. Want als er meer aan de hand is, is bijvullen slechts symptoombestrijding en raakt het systeem binnen twee weken weer leeg. Gaat de verkoper hier niet in mee, probeer dan zeker 500 tot 1000 euro van de prijs af te krijgen.
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties