Terugloop diesels kost duizenden banen

Terugloop diesels kost duizenden banen

Bij Duitse toeleveranciers van de auto-industrie staan duizenden banen op de tocht. Een van de belangrijkste oorzaken is de sterk afgenomen vraag naar auto's met dieselmotor. Ook gigant Bosch behoort tot de getroffen bedrijven.

De afgelopen maanden lieten diverse Duitse toeleveranciers van de auto-industrie weten het moeilijk te hebben. Zo schrapt Kuka, een producent van robotsystemen voor productielijnen, bijna 400 banen. Bij filterspecialist Mann+Hummel staan 1200 banen op de tocht en Eisenmann, een internationaal toeleverancier van lakstraten, vroeg onlangs uitstel van betaling aan. Nu gigant Bosch aangeeft dat de teruglopende vraag vanuit de industrie opnieuw banen gaat kosten, wordt de omvang van de crisis pijnlijk duidelijk. Mede omdat Bosch vorig jaar ook al 600 'dieselbanen' moest schrappen.

'Geen tijdelijke crisis'

In een interview aan de Süddeutsche Zeitung liet Bosch-directeur Volkmar Denner zich ontvallen dat dit volgens hem geen tijdelijke terugloop betreft. Dit wordt bevestigt door Jan Dannenberg, partner van Berylls, een internationaal trendwatcher en adviesbureau voor de toeleveringsindustrie.

Dalende vraag houdt aan

Na een omzetdaling van 5 procent in het eerste halfjaar, verwacht hij voor de tweede helft van dit jaar een teruggang van 10 tot 15 procent ten opzichten van dezelfde periode in 2018. "We hebben niet alleen te maken met een dalende conjunctuur, maar ook met een teruglopende belangstelling voor auto's met verbrandingsmotor en dan met name diesels."

Tip
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid

De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-

410.000 banen afhankelijk van diesel

Bosch is een van de belangrijkste slachtoffers van deze ontwikkeling, die sneller gaat dan verwacht. Vooral in Europa en India daalt de vraag naar de producten van Bosch sterk. Van de 410.000 mensen die Bosch wereldwijd in dienst heeft, zijn er 50.000 rechtstreeks afhankelijk van de vraag naar dieselproducten. Dat zijn onder meer inspuitsystemen, emissie-nabehandelingssystemen, gloeibougies, luchtmassameters en motormanagementsystemen. In Duitsland alleen zijn al 15.000 werknemers bezig met dergelijke producten.

Terugloop diesels kost duizenden banen
Terugloop diesels kost duizenden banen
Terugloop diesels kost duizenden banen
Terugloop diesels kost duizenden banen
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties