Het roer om: hier is de nieuwe BMW 1-serie
Na 15 jaar en 1,3 miljoen exemplaren gooit de nieuwe BMW 1-serie het roer om: de aandrijving verhuist van achter naar vóór en de motoren staan dwars voorin. Maar volgens BMW is de 1-serie nog steeds één brok dynamiek, en is de binnenruimte er fors op vooruitgegaan.
Op technisch gebied kun je dus rustig spreken van een revolutie. Maar BMW is er aardig in geslaagd om die grote technische veranderingen voor de buitenwereld verborgen te houden. Maar dat hadden we eigenlijk al gezien op de Fiesta). We zijn benieuwd!
Nieuwe BMW 1-serie korter maar ruimer
Eind juni wordt de nieuwe BMW 1-serie tijdens een BMW-congres voor het eerst live aan het publiek getoond en in september maakt de auto zijn showdebuut op de IAA in Frankfurt. Tot die tijd moeten we het doen met de foto's en de internationale productinformatie. Als we kijken naar de afmetingen, dan valt op dat de wielbasis 2 centimeter korter is dan voorheen. Toch belooft BMW dat de achterpassagiers een dikke 3 centimeter meer ruimte voor hun voeten hebben. De totale lengte is met een halve centimeter afgenomen, maar in de hoogte (+1,3 cm) en de breedte (+3,4 cm) is de auto gegroeid. Die groei bezorgt de achterbankzitters een beter instapgemak en extra ruimte voor het hoofd (+1,9 cm). Ook in de breedte genieten ze iets meer bewegingsvrijheid (+1,3 cm). Mooi, maar het klinkt allemaal niet wereldschokkend. Dat geldt evenmin voor de groei van de bagageruimte met 20 liter, waarmee de inhoud nu op 380 liter komt, evenveel als de Volkswagen Golf in de aanbieding heeft.
Meer diesels dan benzineversies
Op motorisch gebied gaat de keus voorlopig tussen vijf alternatieven. Opvallend genoeg vinden we daaronder slechts twee benzinemotoren en drie diesels. De instapper van de reeks is de 118i, die een 1,5-liter driecilinder turbomotor in de neus heeft. Door tal van verbeteringen is de driecilinder niet alleen lichter dan voorheen, maar ook iets krachtiger. Ten opzichte van het huidige model kreeg hij er 4 pk bij, zodat er nu 140 pk onder de kap schuilgaat. Tussen de 1480 en 4200 tpm levert de driecilinder 220 Nm aan koppel. De honderdsprint van de instap-1-serie is in 8,5 tellen achter de rug, de topsnelheid bedraagt 231 km/h. Het verbruik van de 116i ligt volgens BMW rond de 5,5 l/100 km (1 op 18,2).
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
Topmodel BMW 1-serie krijgt 306 pk
De tweede benzinemotor vinden we aan de andere kant van het spectrum, in de (zo nodig) vierwielaangedreven M135i xDrive. Het is geen zes-, maar een viercilinder motor, maar wel meteen de krachtigste vierpitter binnen het BMW-concern. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de dikste 1-serie deze krachtpatser moet delen met de dikste Mini's Clubman en Countryman … Hoe dan ook brengt de nieuwe motor 306 pk naar de voor- en achterwielen en blaast hij binnen 4,8 tellen naar de 100 km/h. Dat de topsnelheid is begrensd op 250 km/h, is geen verrassing. Vanaf 1750 tpm heeft de BMW M135i xDrive een koppel van 450 Nm in petto.
Waar zijn de hybrides?
Veelrijders zijn bij de nieuwe 1-serie nog aangewezen op dieselmotoren. Van (plug-in) hybrides wordt met geen woord gerept en ook over elektrische 1-series hult BMW zich in stilzwijgen. Voor kilometervreters begint de keus met de 116d met 116 pk en een koppel van 270 Nm. Wie 116 pk nogal bescheiden vindt, kan opperen voor de 118d, die met 150 pk en 350 Nm serieuzer autobahn-materiaal is. Net als de 118i hebben deze twee diesels een handgeschakelde zesbak standaard. De dikste diesel, de 190 pk sterke 120d xDrive, wordt geleverd met achttraps Steptronic-transmissie en vierwielaandrijving. Hiermee is de honderdsprint in 7,0 seconden een koud kunstje. Ondanks alle geweld zou een verbruik van 4,6 l/100 km (1 op 21,7) mogelijk moeten zijn.
Veiligheidssystemen BMW 1-serie
Terwijl de vorige 1-serie nog wat achterliep op het gebied van veiligheidssystemen, kun je het nieuwe model er – al dan niet tegen meerprijs – mee volhangen. Actieve spoorassistentie en een automatische noodrem met voetganger- en fietserdetectie zijn standaard, voor een actieve cruisecontrol en een waarschuwing voor achterlangs kruisend verkeer vraagt BMW een meerprijs.
Net als bij duurdere BMW's behoort BMW Digital Key ook tot de mogelijkheden, waarmee je je smartphone als autosleutel kunt gebruiken.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.