4 turbo's voor BMW 750d
Omdat drie turbo's kennelijk nog niet genoeg zijn, voegt BMW er nóg eentje toe bij haar nieuwste dieselbeu die z'n debuut maakt in de eveneens nu gepresenteerde 750d.
Quad Turbo
Omdat BMW liever niet tornt aan de cilinderinhoud van 3.0 liter van haar zescilinderdiesel, is het toepassen van meer turbo's een relatief eenvoudige manier om tot meer vermogen en efficiënte te komen. En zo is BMW's 3.0 liter Quad Turbo Diesel ontstaan. Drie turbo's, waarvan twee kleine en één grotere, zijn daarbij al vanaf lage toerentallen actief. Vanaf 2.500 tpm volgt er nog meer versterking in de vorm van een vierde en eveneens relatief grote turbo.Het resultaat hiervan is een krachtcentrale die tussen 4.000 en 4.400 tpm een maximumvermogen van 400 pk opwekt. De maximale trekkracht bedraagt 760 Nm en is voorhanden van 2.000 tot 3.000 tpm, maar 450 Nm hiervan komt al los bij een zeer lage 1.000 tpm. Bijna stationair dus.
pk-koek nog niet op
Overigens is het genoemde vermogen niet al wat BMW uit de Quad Turbo Diesel zou kunnen halen. Echter de nieuwe dieselmotor wordt in eerste instantie aan de welbekende 8-traps ZF-automaat gekoppeld en als je daarvan wilt dat de tandwielen op hun plaats blijven zitten, dan is dit het maximum momenteel.750d
Zoals gezegd debuteert de motor in de BMW 750d, die vanaf juli te koop is. BMW's diesel-vlaggenschip is hiermee goed voor een acceleratie naar 100 km/h in – hou je vast – 4,7 tellen, een top van 250 km/h en toch een opgegeven verbruik van 5,9 l/100 km/h. Naar verwachting volgen de X5, X6 en nieuwe 5-serie later met deze krachtpatser.
Tip!

Viaplay jaarabonnement is terug: met gratis F1 TV Pro inbegrepen
Bespaar nu tijdelijk tot 60 euro per jaar!