Steekt de Byton M-Byte straks Tesla naar de kroon?

Steekt de Byton M-Byte Tesla naar de kroon?

De aanval komt van rechts, uit het oosten. Om precies te zijn: vanuit China. De Byton M-Byte moet het Tesla’s en Taycans moeilijk gaan maken. Deze elektrische SUV lijkt de gevestigde elektrische orde inderdaad naar de kuiten te gaan bijten.

En alweer maakt een Chinees automerk met een hoop bombarie zijn opwachting op een Europese autoshow, met de boodschap voor veel opschudding te gaan zorgen op de conservatieve automarkt. Maar ken je Brilliance BS4 nog? Of het merk Qoros? Hebben we nooit meer iets van vernomen … Op dit moment staat Byton op de IAA in Frankfurt, met een elektrische SUV die M-Byte is gedoopt. Is dit dan de auto waarmee de Chinese auto-industrie eindelijk voet aan wal krijgt op Europese bodem?

Hoe breed wil je het hebben: tft-scherm van 1,20 m breed

Hoe dan ook weet de Byton M-Byte te intrigeren. Het ontwerp oogt strak en realistisch, en is met veel Europese knowhow tot stand gekomen. Bytons ontwerpafdeling staat namelijk in München. Maar het klapstuk van de auto is zonder meer het dashboard, waar een enigszins gebogen scherm van maar liefst 1,20 meter breed beeldbepalend is. Je komt ogen tekort! De belangrijkste functies worden bediend met een grote gefixeerde tablet die in het stuur is verwerkt. In de middentunnel zit eveneens een touchscreen, waarmee de klimaatbeheersing wordt beheerst.

Tesla- en Taycan-territorium

De Byton M-Byte heeft een batterijpakket met een capaciteit van 72 kWh. Daarmee nestelt de auto zich comfortabel tussen modellen als de Hyundai Kona Electric (64 kWh) en Mercedes EQC (80 kWh). Deze versie van de M-Byte heeft een elektromotor die de achterwielen voorziet van 272 pk. Maar de M-Byte komt ook met vierwielaandrijving, die zijn tweede elektromotor tussen de voorwielen heeft. Het vermogen is opgeschroeft tot 408 pk, de accucapaciteit is naar 95 kWh getild. En daarmee schurkt de M-Byte zich tegen de Tesla Model S Long Range (100 kWh) en Porsche Taycan (93,4 kWh). De M-Byte moet 360 tot 435 kilometer op één acculading kunnen rijden. Qua laadsnelheid zit de Byton M-Byte nog niet op Taycan-niveau: 100 kilometer bijladen duurt ongeveer tien minuten, om de accu's weer 80 procent gevuld te krijgen is ruim een half uur nodig.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Nog even geduld: de Byton rijdt pas in 2021 in Europa rond

Byton wil de M-Byte kunnen aanbieden voor ongeveer 55.000 euro. Vanaf het voorjaar van 2020 kunnen geïnteresseerden de auto reserveren, in 2021 worden de eerste exemplaren in Europa uitgeleverd. Zo is het plan, althans. Maar in tegenstelling tot andere Chinese merken die Europa wilden veroveren, lijkt Byton een serieuze onderneming, waarin grote Chinese concerns hebben geïnvesteerd. De inrichting van de productiefaciliteiten is zo goed als voltooid, zo vermeldt het persbericht. Ook wordt vermeld dat Byton wereldwijd al 50.000 pre-orders heeft mogen noteren. Het lijkt erop dat de Chinezen definitief voet aan westerse autowal zullen zetten.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Steekt de Byton M-Byte Tesla naar de kroon?
Steekt de Byton M-Byte Tesla naar de kroon?
Steekt de Byton M-Byte Tesla naar de kroon?
Steekt de Byton M-Byte Tesla naar de kroon?
Igor Stuifzand
Door Igor Stuifzand

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties