Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!

Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!

Steeds meer liefhebbers overwegen hun klassieker te laten ombouwen tot elektrische auto. Voor de aloude Volkswagen Kever biedt Volkswagen binnenkort een standaardpakket aan. En daar blijft het niet bij. Ook de klassieke Volkswagen-bus en de Porsche 356 komen aan de beurt.

Of het nu vanwege het milieu, het comfort of de bedrijfszekerheid, is, steeds meer eigenaren van een klassieke auto overwegen om hun auto te laten ombouwen tot elektrisch. Omdat dit een relatief nieuwe tak van sport is, zijn er nog geen standaardoplossingen. Elke ombouwfirma heeft hierop zijn eigen visie en zo wordt het wiel telkens opnieuw uitgevonden. Dat maakt het ombouwen van een klassieke auto naar EV vaak erg duur.

Volkswagen Kever populairste klassieker

Dat juist Volkswagen hierop inspringt met een standaard EV-concept, is niet verwonderlijk. De Volkswagen Kever is een van de meest gebouwde auto's aller tijden. Bovendien is de Kever in veel landen verreweg de populairste klassieker, ook in Nederland. Door één standaardconcept te gebruiken, worden eveneens de kosten gedrukt. We verwachten dan ook dat het elektropakket van Volkswagen een concurrerende prijs krijgt. Maar helaas wordt die waarschijnlijk pas bekendgemaakt bij de officiële presentatie van de eKäfer tijdens de IAA 2019 op 10 september.

Technische basis elektrische Kever

De technische basis voor de elektrische Kever komt van de Volkswagen e-Up. Er worden voor de ombouw van een benzine-Kever tot EV uitsluitend nieuwe, originele onderdelen gebruikt. Uiteraard is een en ander aangepast voor montage in de Kever. De aanpassing vindt plaats bij EV-ombouwspecialist eClassics.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Hoe ver komt een elektrische Kever op 1 acculading?

De elektromotor ligt voorin en bezorgt de elektrische Kever een vermogen van 82 pk. Het accupakket bestaat uit 14 modules en is ondergebracht in de vloer. Vandaar de bolle 'skirts' onder de klassieke drempels. De batterijen hebben een capaciteit van 36,8 kWh, goed voor een actieradius van zo'n 200 kilometer. Voor de gemiddelde zondagsrit is dat ruim voldoende. Mocht je verder weg willen, dan kun je de elektrische Kever aan een snellader hangen. Binnen een uur heeft hij dan weer voldoende stroom voor pakweg 100 kilometer. 'Tanken' doe je niet via de oude benzineklep in het voorspatbord, maar via een aansluiting die onder het rechter achterlicht is weggewerkt.

Topsnelheid elektrische Kever

Behalve schoner en stiller, is de elektrische Kever ook een stuk sneller dan het origineel. En dat terwijl hij met een gewicht van ongeveer 1280 kilo toch een stuk zwaarder is geworden. Volgens de fabriek sprint een e-Käfer in minder dan vier tellen naar de 50 km/h en zit je in iets meer dan 8 seconden op 80 km/h. Vervolgens kun je doorstomen naar een topsnelheid van ongeveer 150 km/h. Uiteraard worden het onderstel en het remsysteem op dit ongekende prestatiegeweld afgestemd.

Elektrische Volkswagen-bus

Van de Kever is het technisch geen al te grote stap naar een Volkswagen T1 of T2, en ook de Porsche 356 is nauw verwant. Volgens Thomas Schmall, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen, wordt dan ook al gewerkt aan de aanpassing van de ombouwset voor de Volkswagen-Bus en de oer-Porsche. Daarnaast komt de fabrikant natuurlijk ook nog met de ID Buzz, een moderne elektrische interpretatie van de Bulli. Overigens is Volkswagen niet de eerste fabrikant die met een gestandaardiseerde EV-ombouw van klassieke modellen komt. Ook Jaguar en Aston Martin kennen een vergelijkbaar systeem, al verwachten dat de aantallen daar een stuk lager blijven.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Klassieke Kever ombouwen naar elektrisch? Volkswagen biedt standaardpakket!
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties