Mercedes-Benz pakt uit met vier hypermoderne motoren
In navolging van de '220d'-diesel eerder dit jaar introduceert Mercedes-Benz begin 2017 nog eens vier gloednieuwe motoren: twee zescilinders (benzine en diesel), een viercilinder (benzine) en een V8-biturbomotor (ook op benzine). De lichting maakt deel uit van Mercedes' grootste motorenoffensief ooit.
Noemenswaardig is ook dat deze 2.0 liter motor met twin-scroll turbo's is voorzien van een riemaangedreven 48-volt startdynamo (BSA) en een elektrische 48-volt waterpomp. Als voordeel van BSA noemt Mercedes onder meer een soepelere start en een betere krachtontwikkeling tot 2.500 tpm.
Zescilinders
Toch nog wat meer power gewenst? Misschien zijn de nieuwe zescilinders een alternatief. Ze zullen verkrijgbaar zijn als benzine en diesel. De eerste, intern M 256 genaamd, debuteert in de S-klasse en kan dezelfde kracht ontwikkelen als een doorsnee achtcilinder. Exacte specificaties worden niet opgegeven, wel dat de motor over een 48-volt elektrisch systeem beschikt en 'intelligente' turbotechniek, waaronder een elektrische hulpcompressor. Het resultaat: achtcilinderprestaties bij een brandstofverbruik dat tussen het gemiddelde verbruik van een vier- en zespitter in ligt.Wel een hypermoderne zescilinder, maar liever dieselen? Ook daar legt Mercedes momenteel de laatste hand op. Net als de benzineversie kan deze 'OM 656' een vermogen leveren dat heden is voorbehouden aan een achtcilinder. Bewijs? Wat te denken van 313 pk in plaats van 258 stuks voor de huidige zescilinder-topdiesel van Mercedes, terwijl het brandstofverbruik 7% lager ligt dan dat 'oude' blok.