Opgefriste Volkswagen Scirocco gepresenteerd

Je ziet het er niet meteen aan af, maar de Volkswagen Scirocco is inmiddels al weer zes jaar op de markt. Misschien komt dit doordat het Wolfsburgse merk hem vorig jaar van de Nederlandse markt terugtrok dat we dit niet helemaal doorhebben. Afijn, zes jaar is lang genoeg om een facelift te lanceren voor zowel de normale Volkswagen Scirocco als de snelle Scirocco R.

Grootste verandering aan de Volkswagen Scirocco is het front. Dat is in lijn getrokken met de Golf 7 en daarbij heeft de voorbumper van de Golf GTI overduidelijk als inspiratie gediend, met de karakteristieke blades aan beide zijdes. Volkswagen lijkt haar coupé hiermee verder de sportieve kant op te drukken, aangezien het pre-facelift in vergelijk met deze facelift toch een stuk degelijker aandoet. H7- en optionele Bi-Xenon koplampen completeren de vernieuwde voorzijde, terwijl we aan de achterzijde LED-achterlichten tegenkomen (die bij de standaarduitrusting zijn inbegrepen) en opmerken dat het Volkswagen-logo voortaan als openingsmechanisme voor de kofferklep dient.

Terug in de tijd

De sportieve inslag zien we terug in het interieur, waar sportstoelen en een met leder bekleed sportstuurwiel standaard zijn. Daarnaast monteert Volkswagen een drietal metertjes bovenop het dashboard: een turbodrukmeter, een stopwatch en een olietemperatuurmeter. Hiermee doet het merk een greep terug in de tijd naar de originele Scirocco. Het is echter niet alleen sportiviteit wat de klok slaat binnenin de auto; er zijn namelijk tevens nieuwe bekledingsstoffen en opties als Parkassist en een Dynaudio geluidssyteem te bestellen.

R en meer vermogen

Het topmodel van de Scirocco werd voorheen al onder de Golf R geplaatst qua vermogen en dit is onveranderd gebleven. Waar de Golf R nu 300 pk uit de 2.0 liter TSI haalt, geeft Volkswagen de Scirocco R 280 pk uit datzelfde blok mee. Met de vorige versies was het verschil kleiner, toen had de Golf namelijk 270 pk en de Scirocco nog 265 pk.
De vermogensvoorsprong van de Golf beperkt zich echter tot de snelle R, want de rest van het motorengamma van de Scirocco is namelijk hoger gepositioneerd dan dat van zijn praktische 5-deurs broer. Instapper is de 1.4 liter TSI met 125 pk, gevolgd door dezelfde 2.0 liter TSI als in de R-versie. Die biedt echter in het reguliere model een tweetal lagere vermogenswaardes, te weten 180 pk en 220 pk. Dat laatste is uiteraard evenveel als in de huidige Golf GTI, wat de Scirocco met deze motorisering nog meer een ware wolf in schaapskleren maakt. Wie liever dieselt heeft een 2.0 liter TDI tot zijn beschikking, met 150 pk of 184 pk.

Importeren geblazen

Zoals in de inleiding al aangegeven is de Scirocco niet meer in Nederland verkrijgbaar. Volkswagen ziet nog altijd geen potentie in een herintrede van de Scirocco in onze markt. Interne concurrentie van onder andere de Golf GTI is hier debet aan en het Duitse merk ziet dit op korte termijn niet veranderen. Bij een geslaagde facelift kan de situatie echter veranderen en zien we de stijlvolle coupé misschien weer bij de dealers. Wie desondanks toch een Volkswagen Scirocco wil rijden kan vanaf augustus bij onze oosterburen terecht.
Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties