Bpm-vrijstelling bedrijfswagens verdwijnt in 2025 (op deze uitzondering na)
Op 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens. Deze wordt vanaf die datum berekend op basis van de CO2-uitstoot. Je hoeft vervolgens geen geleerde te zijn om te weten welke categorie bedrijfswagens nog wel onder de bpm-vrijstelling vallen ...
Elektrische bedrijfswagens stoten geen grammetje CO2 uit en blijven in tegenstelling tot bedrijfswagens op benzine of diesel dus wel bpm-vrij. Dit betekent overigens niet dat het grijs kenteken verdwijnt: de bijzondere eisen voor de inrichting van een bedrijfsauto blijven bestaan.
Bpm-vrijstelling bedrijfswagens 2024
Tot uiterlijk 31 december 2024 geldt de oude situatie, waarbij bedrijfswagens die op naam van een bedrijf staan en voldoen aan de (inrichtings)eisen voor een grijs kenteken geen bpm hoeven te betalen. De naam grijs kenteken stamt overigens nog uit de tijd van het papieren kentekenbewijs. Voor personenauto’s was dit papier geel van kleur, voor bedrijfswagens, je raadt het al, grijs.
Grijs kenteken verdwijnt niet
Een groot misverstand is de gedachte dat het grijs kenteken verdwijnt in 2025. Ondanks de afschaffing van de bpm-heffing op bedrijfswagens vanaf 2025, blijven de regels hieromtrent bestaan. Dat betekent bijvoorbeeld dat de inrichting nog altijd moet voldoen aan bepaalde afmetingen van de laadruimte. Het grijze kenteken geeft voorlopig bijvoorbeeld nog voordeel op de wegenbelasting, die hierdoor een stuk lager ligt dan bij een personenwagen.
Bpm berekenen
De bpm op bedrijfswagens wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot. Voor zover nu bekend, wordt voor elke gram CO2 exact 66,91 euro in rekening gebracht door de Belastingdienst. Hoe schoner de motor, hoe minder je betaalt. Dit neemt niet weg dat prijzen in veel gevallen stijgen tussen de, schrik niet, 9.000 en 15.000 euro.
Bpm-vrijstelling elektrische bedrijfswagens
Elektrische bedrijfswagens houden hun bpm-vrijstelling omdat de overheid deze vorm van schoon vervoer wil stimuleren. Het brengt de prijs van de vaak duurdere elektrische modellen dichterbij een brandstofversie mét bpm. Bovendien is er nog een voordeel voor elektrische busjes: die worden niet gehinderd door de zero-emissiezones die per 1 januari 2025 in tientallen stadscentra gaan gelden.