Om stil van te worden: Lexus RX300 Executive
Lexus heeft dit jaar de RX300 vernieuwd. De RX300 die ooit als een tegenhanger van de Range Rover op de markt is gekomen, is een SUV pur sang. Weinig terreincapaciteit maar wel de luxe van een hele dikke sedan. Stap in en geniet!
In de inleiding werd al even aangehaald dat Lexus de RX300 een aantal jaren geleden heeft geintroduceerd als tegenhanger van de Range Rover. Toen werd al meteen bekend dat de RX300 helemaal geen partij is voor de Range Rover. Terreincapaciteiten heeft de Lexus nauwelijks want behalve vierwielaandrijving zijn er geen verdere voorzieningen gemonteerd om je door het mulle zand en over grote bulten heen te werken. Waar de RX300 wel uitermate geschikt voor is, is rijden over het gewone asfalt en zandpaden waar zo af en toe een paar flink kuilen inzitten. Dat laatste doorstaat de RX300 namelijk perfect, hij rijdt over slechte wegen alsof het klinkers zijn. Wat de RX300 natuurlijk nog véél beter afgaat is het rijden over verharde wegen, en daar is ‘ie dan ook voor gemaakt!
Niet door de modder rijden!
Bekijk je de RX300 van buiten goed dan kun je het je nog niet voorstellen dat je hiermee door de modder rijdt en de auto zo smerig maakt dat je geen stukje lak meer kunt zien. Nee, dat is zonde! De RX300 is een SUV die je het beste kunt gebruiken om hele stukken asfalt mee te verslinden, om in één ruk door mee naar Zuid-Frankrijk te rijden of op zondag mee naar het bos te gaan. Hij heeft een veel te sportieve uitstraling om mee te gaan terreinrijden en dat is juist wat de RX300 zo speciaal maakt. Hij heeft lijnen van een enorme coupé alleen dan heel hoog op de wielen. En dat moet je zeker niet als kritiek opvatten!
Bekijk je de RX300 van buiten goed dan kun je het je nog niet voorstellen dat je hiermee door de modder rijdt en de auto zo smerig maakt dat je geen stukje lak meer kunt zien. Nee, dat is zonde! De RX300 is een SUV die je het beste kunt gebruiken om hele stukken asfalt mee te verslinden, om in één ruk door mee naar Zuid-Frankrijk te rijden of op zondag mee naar het bos te gaan. Hij heeft een veel te sportieve uitstraling om mee te gaan terreinrijden en dat is juist wat de RX300 zo speciaal maakt. Hij heeft lijnen van een enorme coupé alleen dan heel hoog op de wielen. En dat moet je zeker niet als kritiek opvatten!
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.
Luxe en heel veel ruimte in het interieur
Ook in het interieur wordt deze trend voortgezet. De instap is lekker hoog en de luxe komt je tegemoet. Leer, hout, chroom en aluminium: het is allemaal aanwezig. De afwerking is prachtig, de prima afleesbare tellers onderstrepen de sportiviteit en het hout en leer maken de auto tot een luxe reisgenoot. Eigenlijk is het een enorm veelzijdige auto die zowel luxe, sportiviteit als exclusiviteit uitstraalt. Wat verder opvalt in het interieur is de aanwezigheid van enorm veel bergruimte in de vorm van vakjes en bekerhouders. En als we dan toch over ruimte beginnen: de RX300 is ruim, pardon superruim! Ook achterin heb je helemaal niets te klagen, de achterbank is zelfs verschuifbaar en je zit achter donker getint ‘Privacy Glas’. Ook kofferruimte is er in overvloed en mocht dat niet genoeg zijn dan klap je de bank in drie aparte delen neer. Een leuke gadget is de op afstand te openen en te sluiten achterklep die niet alleen leuk is om op een verjaardag over op te scheppen, het is bovendien reuze handig wanneer je met een vol krat boodschappen aan komt lopen.
Ook in het interieur wordt deze trend voortgezet. De instap is lekker hoog en de luxe komt je tegemoet. Leer, hout, chroom en aluminium: het is allemaal aanwezig. De afwerking is prachtig, de prima afleesbare tellers onderstrepen de sportiviteit en het hout en leer maken de auto tot een luxe reisgenoot. Eigenlijk is het een enorm veelzijdige auto die zowel luxe, sportiviteit als exclusiviteit uitstraalt. Wat verder opvalt in het interieur is de aanwezigheid van enorm veel bergruimte in de vorm van vakjes en bekerhouders. En als we dan toch over ruimte beginnen: de RX300 is ruim, pardon superruim! Ook achterin heb je helemaal niets te klagen, de achterbank is zelfs verschuifbaar en je zit achter donker getint ‘Privacy Glas’. Ook kofferruimte is er in overvloed en mocht dat niet genoeg zijn dan klap je de bank in drie aparte delen neer. Een leuke gadget is de op afstand te openen en te sluiten achterklep die niet alleen leuk is om op een verjaardag over op te scheppen, het is bovendien reuze handig wanneer je met een vol krat boodschappen aan komt lopen.
Stil, snel en dorstig
Rijden dan maar? Ja, heel graag! Het starten van de motor gaat gepaard met een diepe roffel die al bijna meteen wordt omgezet in het fluisterstil en soepel lopen van alle zes de cilinders. Onder de kap van de RX300 ligt een 3.0 liter V6 met 24-kleppen en een vermogen van 204 pk. Het koppel bedraagt 283 Nm en is beschikbaar bij 4.500 toeren per minuut. Hiermee is het mogelijk in 9,0 seconden naar 100 km/h te sprinten en ook bij tussenacceleraties wil de RX300 vlot wegkomen. Helaas lust deze V6 wel een flink slok. De fabriek geeft een verbruik op van 12,2 liter op 100 km maar wij kwamen niet verder dan 14,4 liter op 100 km en dat is toch bijna 1 op 7. De soepel schakelende automaat doet zijn werk prima en denkt mee met de bestuurder. Geef je veel gas dan schakelt ‘ie laat over, bij minder gas wordt er veel vlotter overgeschakeld. Van dit alles hoor je maar weinig. Alleen bij het optrekken hoor je een roffel uit het vooronder komen, bij snel optrekken zelfs een sportieve roffel, voor de rest is de motor fluiterstil. En dat geldt niet alleen voor de motor. Verder is er ook weinig hoorbaar in het interieur, je hoort alleen het rollen van de banden die met de maat 235/55 R18 natuurlijk van een flink formaat zijn. Maar dat is snel vergeten, hij is verder echt om stil van te worden en om daardoor ongestoord te kunnen luisteren naar de standaard gemonteerde, perfect klinkende radio/cd-speler.
Rijden dan maar? Ja, heel graag! Het starten van de motor gaat gepaard met een diepe roffel die al bijna meteen wordt omgezet in het fluisterstil en soepel lopen van alle zes de cilinders. Onder de kap van de RX300 ligt een 3.0 liter V6 met 24-kleppen en een vermogen van 204 pk. Het koppel bedraagt 283 Nm en is beschikbaar bij 4.500 toeren per minuut. Hiermee is het mogelijk in 9,0 seconden naar 100 km/h te sprinten en ook bij tussenacceleraties wil de RX300 vlot wegkomen. Helaas lust deze V6 wel een flink slok. De fabriek geeft een verbruik op van 12,2 liter op 100 km maar wij kwamen niet verder dan 14,4 liter op 100 km en dat is toch bijna 1 op 7. De soepel schakelende automaat doet zijn werk prima en denkt mee met de bestuurder. Geef je veel gas dan schakelt ‘ie laat over, bij minder gas wordt er veel vlotter overgeschakeld. Van dit alles hoor je maar weinig. Alleen bij het optrekken hoor je een roffel uit het vooronder komen, bij snel optrekken zelfs een sportieve roffel, voor de rest is de motor fluiterstil. En dat geldt niet alleen voor de motor. Verder is er ook weinig hoorbaar in het interieur, je hoort alleen het rollen van de banden die met de maat 235/55 R18 natuurlijk van een flink formaat zijn. Maar dat is snel vergeten, hij is verder echt om stil van te worden en om daardoor ongestoord te kunnen luisteren naar de standaard gemonteerde, perfect klinkende radio/cd-speler.
Comfortabele reisgenoot
Het weggedrag van de RX300 is puur op comfort afgesteld. De besturing is bijzonder licht, wat inparkeren vergemakkelijkt, maar is daardoor niet altijd even direct en goed aan te voelen. Verder helt de RX300 best over in de bochten en heb je daardoor wel het gevoel in een grote en hoge auto te rijden. Natuurlijk koop je deze auto ook niet om z’n sportieve rijeigenschappen en is hij bijzonder comfortabel, snel, stil en ook best een beetje sportief te rijden.
Het weggedrag van de RX300 is puur op comfort afgesteld. De besturing is bijzonder licht, wat inparkeren vergemakkelijkt, maar is daardoor niet altijd even direct en goed aan te voelen. Verder helt de RX300 best over in de bochten en heb je daardoor wel het gevoel in een grote en hoge auto te rijden. Natuurlijk koop je deze auto ook niet om z’n sportieve rijeigenschappen en is hij bijzonder comfortabel, snel, stil en ook best een beetje sportief te rijden.
Luxe uitrusting met alle denkbare opties
De door ons gereden Executive uitvoering zit precies tussen de ‘basis’ en de superluxe ‘President’ in. Aan luxe geen gebrek. De Executive kost standaard € 64.100,- maar het door ons gereden model was voorzien van een flink twee opties; metallic lak (€ 1.145,-), DVD-navigatiesysteem met achteruit-rijcamera (€ 4.010,-) komt de totaalprijs neer op bijna 70 euromille. Voor dat geldt heb je o.a. gescheiden automatische airco, elektrische ramen, elektrisch bediendbare spiegels, heel veel vakjes en bekerhouders, boordcomputer, cruise control, houtafwerking, voorruitontdooiing, leren bekleding, 18 inch lichtmetalen velgen, regensensor, elektrisch bedienbare achterklep en nog veel meer. Een zeer indrukwekkende lijst dus. Wil je een stapje verder gaan dan kom je uit bij de RX300 President. Die heeft dan nog extra’s als een Mark Levinson audiosysteem met 210 Watt, meesturende koplampen, Parking Assist en luchtvering.
Wat maakt een Lexus nu zo bijzonder?
Lexus is het ‘luxemerk’ van Toyota en dat wordt niet altijd positief opgenomen. Een Lexus wordt weleens bestempeld als een Toyota met andere logo’s in de grille en op de achterklep maar dat is absoluut niet waar. Maar een Lexus onderscheidt zich van vele andere merken door zijn rijke uitrusting, zijn uitstraling en het comfort dat mede te danken is aan de enorme stilte in het interieur en de souplesse van de motor. Verder is een Lexus een bijzondere auto. Neem bijvoorbeeld de verlichte instaplijsten, de op afstand te openen en te sluiten achterklep, een achteruitrijcamera die het inparkeren zo gemakkelijk maakt dat brokken maken met inparkeren tot het verleden hoort en noem maar op. Lexus is een status merk dat thuis hoort in het hoogste segment. Ooit riep ondergetekende weleens: een Lexus is een auto met de luxe van een Mercedes en de kwaliteit van een Toyota maar na een tijdje sturen in de RX300 is dat wel anders geworden! Een Lexus is een auto om stil van te worden!
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.