De nieuwe Ford Ka: eureKA

Ford’s kleinste is al jaren een vertrouwd gezicht in de autowereld. Het model was een regelrechte hit in het A-segment en Ford zag daarom geen reden de auto te vervangen. Maar na twaalf jaar dienst mag de bejaarde Ka eindelijk met pensioen en maakt de compleet nieuwe Ka zijn opwachting. Kan hij zijn succesvolle voorganger doen evenaren?

Het begon allemaal in september 1996, toen Ford de autowereld deed opschrikken met de New Edge designtaal. De Ka met zijn moderne, scherpe lijnen en speelse uiterlijk trok meteen de aandacht. Vooral vrouwelijke kopers liepen met de auto weg en de verkopen bleven gedurende zijn hele levensloop aan de top van zijn segment staan. Zelfs in 2008 wist de Ka nog de 19e plaats te behalen in de verkoopstatistieken. Maar dat is verleden tijd. Nu staat er een gloednieuwe Ka. Nog moderner gelijnd, maar weliswaar iets minder speels dan de oorspronkelijke Ka dat was bij zijn introductie. In plaats van de scherpe New Edge designtaal is de nieuwe Ka vormgegeven volgens Ford's Kinetic Design. Een nieuw ontwerp, maar toch zien we nog veel kenmerken van de oude Ka terug. Vooral wanneer je vluchtig kijkt herkennen we het ruim 12 jaar oude model nog steeds. Neem bijvoorbeeld de achterzijde en de gehele raamstijl. Het is knap hoe de ontwerpers de vorige Ka door hebben vertaald in een nieuw jasje. Geheel nieuw, modern en toch duidelijk herkenbaar als Ka!

Kek dashboard
In het interieur vinden we weinig terug van de oude Ka, maar zet de moderne look zich duidelijk door. Het dashboard ziet er kek uit en is slim opgebouwd. Door het diepe gedeelte bij de passagiersstoel kan deze zonder problemen ver vooruit geschoven worden zonder dat de knieën klem komen te zitten. Dit zorgt er dan weer voor dat de passagier achter de bijrijder relatief veel beenruimte heeft. Qua ruimte is het voorin de Ka overigens goed toefen. Zowel de hoofd- als de beenruimte schiet niet tekort. De kwaliteit van het dashboard is op een prima niveau in deze klasse. Natuurlijk voelt het allemaal redelijk plastic aan, maar in dit segment zal niemand daar wakker van liggen. Leuk detail is de contrasterende interieurkleuren die weer overeenkomstig zijn met de carrosseriekleur. Het zorgt voor een leuk effect en oogt kwalitatief hoogwaardig. Minder doordacht is het openen van de achterklep. Dit kan namelijk alleen met de sleutel, wat onhandige situaties met zich mee kan brengen. Ook de relatief hoge tildrempel is minder doordacht. Beide zaken zijn erg jammer, Ford positioneert de nieuwe Ka namelijk wederom als een vrouwen-/boodschappenauto en daarbij is de bagageruimte juist belangrijk.

Basis gelijk aan de Fiat 500
De nieuwe Ford Ka rolt samen met de Fiat 500 uit de fabriek in het Poolse Tychy. Aan de vormgeving van het product is het niet te merken - dat is goed gecamoufleerd - maar de techniek is wel grotendeels hetzelfde. Zo staat de stadsauto op hetzelfde onderstel als de retro Italiaan. Dit is overigens nog wel met een Ford sausje overgoten. Hij stuurt daardoor net iets scherper en volwassener dan de 500. Beide auto's zijn in hun klasse al erg goed en de Ka spant wat rijgedrag betreft de kroon. Het is ongelofelijk hoe een kleine auto als de Ka ons wist te verrassen. Of je nu door een drukke binnenstad rijdt of wat snellere bochten neemt op een buitenweggetje, de Ka geeft geen krimp. Wat ook positief opviel was het geluidsniveau in de compacte Ford. Zo blijft het onder de honderd kilometer per uur vrij stil in de auto. Pas daarboven nemen de wind- en afrolgeluiden toe.

Soepele, tamme motor
Achter de grote zwarte 'mond' schuilt een kleine viercilinder benzinemotor. Het vermogen van 69 pk peutert hij uit een inhoud van 1200 cc. Het geeft de stadsauto absoluut geen vleugels, maar onder de honderd kom je ruim met het verkeer mee; de bekende sprint doet hij in 13,1 seconden. Daarboven heeft de motor er duidelijk minder zin in. 'Autobahn vreten' is er met de Ka niet bij, want de auto komt nauwelijks tot 150 km/h. Geen schande overigens voor een auto in dit segment. Belangrijker zijn de prestaties onder de honderd en het verbruik. Het gretige karakter van de motor en de soepel schakelende vijfbak zorgt ervoor dat het met dat eerste wel goed zit. En het verbruik? Tijdens onze testperiode nam de Ka gemiddeld 6,9 liter per honderd kilometer tot zich. Dit is een flink verschil met de fabrieksopgave van 5,1 l/ 100 km. Reden wij zo pittig?

Uitrusting en prijzen
Dat de nieuwe Ka een volwassen auto is geworden blijkt wel uit de uitrusting van de auto. Ons testexemplaar, een Ka 1.2 Titanium, beschikt standaard al over zaken als airco, mistlampen voor, een subwoofer en een boordcomputer. Standaard beschikt de Ka overigens al over centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare portierramen voor en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. Het geluid is eveneens goed voor mekaar dankzij de standaard radio/CD-speler met zes speakers. Het systeem beschikt over een AUX-aansluiting om bijvoorbeeld de iPod te koppelen aan de geluidsapparatuur. Daarnaast heeft Ford nog een aantal interessante opties op de prijslijst staan. U moet dan denken aan climate control, verwarmbare stoelen, voorruitverwarming en parkeersensoren achter. De prijzen beginnen bij € 10.000,- voor de 1.2 Trend en bij € 16.100,- voor de 1.3 TDCi. De Titanium versie is bij beide motoren € 1.000,- duurder.

Conclusie
Na twaalf jaar trouwe dienst zwaait de oude Ford Ka af. Hij gaat welverdiend met pensioen en geeft het stokje door aan deze compleet nieuwe Ka. Deze auto heeft alles in zich om de oude te doen vergeten en het succes voort te zetten. Prima rijeigenschappen, een fris design en een slim, kwalitatief interieur zijn de peilers van de auto. Nadelen zijn er ook. Zo verbruikte de motor van de testauto aanzienlijk meer dan de fabrieksopgave en konden wij dankzij een niet in diepte te verstellen stuur niet altijd een ideale zitpositie vinden. Toch overweegt het positieve gevoel ruimschoots en verwachten we dat de concurrentie een zware dobber aan de nieuwe Ford Ka gaat krijgen. Eureka!

© Autoreview.nl | Kim Koning
Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties