Eerste review: Mercedes-Benz GLB (2020)
‘Wat een mooi compact suv’tje’, dachten we op basis van de eerste foto’s van de Mercedes-Benz GLB. Maar schijn bedriegt. Want zo klein is de nieuweling helemaal niet.
Wat is er opvallend aan de Mercedes-Benz GLB?
Dat hij eruit ziet als een mini-GLS. Hoewel, mini … De GLB oogt compact, maar is dat geenszins. Het nieuwe model is 1,5 centimeter hoger dan de GLC en slechts 2 centimeter korter en 5 centimeter smaller. Toch staat hij op hetzelfde voorwielaangedreven platform als de A-Klasse, B-Klasse, CLA en GLA. De GLC deelt zijn techniek met de C-Klasse en heeft in de basis dus achterwielaandrijving.
Wat is er goed aan de Mercedes-Benz GLB?
We reden de GLB 200, die naar verwachting het gros van de Nederlandse verkopen voor zijn rekening zal nemen. Hij gaat verrassend vlak de bocht om en is met 163 pk en 250 Nm meer dan vlot genoeg. In het interieur van de GLB 200 is het goed toeven. Er is genoeg hoofd- en beenruimte – behalve op de optionele derde zitrij – en het is aangenaam stil aan boord. Volgens Mercedes zijn de achterste twee stoelen alleen geschikt voor kinderen of kleinere volwassenen tot 1,68 meter. De toegang tot de achterste zitrij is krap. In zevenpersoonsuitvoering heeft de GLB iets minder bagageruimte: 500 tot 1680 liter. De vijfzitter kan 570 tot 1805 liter meesjouwen. De bestuurder van de GLB kijkt uit over het bekende ‘skateboard’ van Mercedes. Standaard huizen er twee kleine schermpjes in: een digitale cockpit en een infotainmentscherm. Mooier (en duurder) zijn de grotere displays, die samen één lijken te zijn. Het instrumentarium is kinderlijk eenvoudig te configureren met kleine touchpads op het multifunctionele stuurwiel. In het infotainmentsysteem raak je bijna verdwaald, zo uitgebreid is het.
Wat kan er beter aan de Mercedes-Benz GLB?
Het is niet makkelijk om verbeterpuntjes te vinden aan de GLB. Als we dan toch iets moeten noemen, dan heeft dat te maken met de optionele augmented reality-functie van het navigatiesysteem. Die is bedoeld om complexe verkeerssituaties overzichtelijker te maken, maar in de praktijk werkt dat niet. Het systeem laat livebeelden van de frontcamera op het centrale display zien en projecteert daar dan bewegende routepijlen overheen. Klinkt erg handig, maar onderweg is het nauwelijks bruikbaar. De weergave is niet duidelijk genoeg, waardoor je je blik te lang van de weg moet halen.
Wanneer komt de Mercedes-Benz GLB en wat kost-ie?
De GLB is per direct te bestellen. In de Nederlandse prijslijst staan voorlopig zes uitvoeringen: vier diesels en twee met benzinemotoren. De GLB 200 is de instapper, met een 1,3-liter viercilinder met 163 pk. Hij is uitgerust met een zeventraps automaat en kost minimaal 50.291 euro. Erboven staat de GLB 250 4Matic. De vierwielaandrijver haalt 224 pk uit een 2,0-liter motor, heeft eveneens een automaat, maar dan met een verzet meer, en moet minstens 62.546 euro opbrengen. De GLB 180d, 200d / 200d 4Matic en 220d 4Matic hebben allemaal een 2,0-liter turbodieselkrachtbron en komen tot respectievelijk 116, 150 en 190 pk. Voor de sportievere suv-rijder heeft Mercedes-AMG de 306 pk sterke GLB 35 in petto. Op termijn krijgt hij gezelschap van de nog krachtigere GLB 45.
Wat vind ikzelf van de Mercedes-Benz GLB?
Ik begrijp weinig van de enorme suv-hype en verplaats me het liefst in een hatchback of sedan, maar van de GLB word ik toch licht hebberig. Hij spreekt me aan met zijn GLS-achtige styling, zijn comfort, zijn fijne stuurgedrag en zijn kwaliteitsinterieur. De GLB is ruim, praktisch, maar voelt niet onhandig groot aan. Wat me ervan zou weerhouden om hem te kopen? Zijn premiumprijs.