Het uiterlijk van de nieuwe Toyota Mirai is een hele verbetering

Smaken verschillen, maar de eerste generatie Toyota Mirai was gewoon lelijk. En dat dachten ze op de designafdeling van het Japanse merk kennelijk ook, want de tweede generatie brandstofcelauto ziet er een heel stuk appetijtelijker uit.
Toyota presenteerde de Mirai in 2014. Sindsdien zijn er in totaal 58 in Nederland verkocht, waarvan er vorig jaar sowieso 35 als taxi werden afgeleverd. Wereldwijd doet de Mirai het niet verkeerd. Drie maanden geleden maakte Toyota bekend al 10.000 exemplaren te hebben verkocht. En dus krijgt de auto een opvolger.
Toyota Mirai (2014)



Toekomst
De nieuwe Mirai – de naam betekent ‘toekomst’ in het Japans – komt pas in 2021 in Nederland op de markt. Toyota geeft nog geen details over de aandrijflijn. Op een volle tank waterstof zou de Mirai zo’n 500 kilometer ver komen, waarmee we gelijk bij het grootste probleem zijn aangekomen: de vooralsnog slechte tankinfrastructuur. Momenteel zijn er slechts drie tankstations in Nederland.
Waterdamp
In de eerste Mirai wordt een 154 pk en 335 Nm sterke elektromotor gevoed door een brandstofcel, die waterstof uit twee tanks (60 liter elk) gebruikt om elektriciteit te genereren. De enige uitstoot is waterdamp. Het tanken van waterstof gaat ongeveer net zo snel als het tanken van benzine of diesel en dus een stuk sneller dan het laden van een ev.