Rassemblement de Siècle: 100 jaar Citroën
Nog geen plannen dit weekend? Pak dan gauw je tassen en ga naar La Ferté-Vidame, een kleine 150 kilometer ten zuidoosten van Parijs. Daar viert Citroën dit weekend namelijk zijn eeuwfeest.
Van Type A tot E-Méhari, van SM tot 2CV en van Axel tot C6. Dit weekend is in La Ferté-Vidame, nabij de testbaan van PSA Peugeot Citroën, ongeveer de hele historische catalogus van Citroën verenigd. Het Franse merk bestaat namelijk 100 jaar, en dat mag groots worden gevierd. Zelfs modellen waar je nog nooit eerder van hebt gehoord, kunnen op het landgoed van het oude chateau van La Ferté-Vidame (of wat daarvan over is) worden ontdekt. Uiteraard vormen de geliefde DS, Traction Avant en 2CV de hoofdmoot van de aanwezige klassieke modellen van Citroën, maar van verloren gewaande modellen als de Axel, ZX en Bijou blijken wel degelijk exemplaren te zijn bewaard door hartstochtelijke Citrofielen.
Nederland Citrofielenland
Tijdens het Rassemblement du Siècle is Nederlands zowat de voertaal. Het is algemeen bekend dat er onze contreien nou eenmaal een grote menigte Citrofielen leeft. Lange tijd ging in Citroën-kringen het verhaal, dat er in Nederland meer DS'sen te vinden waren dan in heel Frankrijk. En inderdaad: menig DS, Traction Avant, XM, CX, SM, 2CV of Ami, is voorzien van Nederlandse kentekenplaten.
En welk type Citroën rijd jij?
Wie zich onder Citrofielen bevindt, wordt vanzelf een keer gevraagd welk type Citroën jij eigenlijk hebt. Welnu, als je moet bekennen níet in het bezit te zijn van een klassieke Citroën, word je in eerste instantie meewarig aangekeken. "Maar je bent hier toch, dus je bent dan ook een liefhebber. Welk model gaat je voorkeur naar uit?" Geen eenvoudige keuze, maar we noemen er toch drie op: Traction Avant, GS Break en M35.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Citroën M35: aan de shredder ontsnapt
Mocht bij dat laatste model even geen lichtje bij je gaan branden: kan kloppen, want dit prototype van een tweedeurs coupé met Ami-trekjes, hydropneumatisch veersysteem en experimentele Wankel-motor is nooit in serieproductie gegaan. Er is een aantal genummerde exemplaren ingezet voor praktijktests door Citroën-klanten, maar door de problematische motortechniek en het uitbreken van de oliecrisis (zo'n Wankel was bepaald niet zuinig …) heeft Citroën getracht alle M35's weer terug te kopen en te vernietigen. Er zijn echter enkele tientallen exemplaren toch aan de shredder ontsnapt.
Kleurrijke types
Op het evenement kom je veel kleurrijke types tegen. Citroën-eigenaren die in het Franse joie de vivre een religie zien, liefhebbers die hun eigen Citroën-brillen buigen, mannen met krulsnorren en ZZ-Top baarden, vrouwen met baret, picknickende gezinnen, maar vooral een grote verscheidenheid aan zowel oudere als jonge liefhebbers. Tijdens het eeuwfeest van Citroën – waar een gemoedelijke festivalsfeer heerst – wordt de nalatenschap van grondlegger André Citroën gekoesterd en geëerd. En met de huidige modelreeks zijn de klassiekers van de toekomst inmiddels geboren.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.