Met de Ferrari 296 GTB kun je elektrisch naar de supermarkt. En misschien ook weer terug

Met de Ferrari 296 GTB kun je volledig elektrisch naar de supermarkt en terug

Het is meer dan vijftig jaar geleden dat er een Ferrari met een V6-motor is geweest. In die zin is de nieuwe Ferrari 296 GTB een spirituele opvolger van de Dino. Hij is een plug-in hybride en wordt aangedreven door een 2,9-liter twinturbo zescilinder en een elektromotor. Elektrische stukjes rijden, kan de 296 GTB ook: slechts 25 kilometer.

De komst van de Ferrari 296 GTB is bijzonder. En een beetje vreemd ook. Want op het eerste gezicht lijkt er geen plaats voor de 296 GTB in het leveringsprogramma van Ferrari. Het Italiaanse sportwagenmerk heeft immers al de vergelijkbare SF90 Stradale (eveneens een plug-in hybride).

Ferrari 296 GTB is een V6-hybride met 830 pk

De Ferrari 296 GTB is er met een schoenlepel tussenin gepositioneerd. Zijn 2,9-liter twinturbo V6 en elektromotor leveren een totaalvermogen van 830 pk en 730 Nm koppel, waarvan 663 pk door de brandstofmotor wordt opgehoest. Daarmee gaat de 296 GTB in 2,9 seconden naar 100 km/h, 7,3 seconden naar 200 km/h en haalt hij uiteindelijk een top van ruim 330 km/h.  

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Met de Ferrari 296 GTB kun je volledig elektrisch naar de supermarkt en terug
Met de Ferrari 296 GTB kun je volledig elektrisch naar de supermarkt en terug
Met de Ferrari 296 GTB kun je volledig elektrisch naar de supermarkt en terug

Elektrische actieradius van maximaal 25 kilometer

Het accupakket van de Ferrari 296 GTB is slechts 7,45 kWh groot, dus spreekt het voor zich dat je op stroom alleen niet ver komt: maximaal 25 kilometer. Als je wilt, kun je in elektromodus een topsnelheid van 135 km/h halen, maar als je dat doet, is de batterij waarschijnlijk al na enkele kilometers leeg.

Ferrari 296 GTB optioneel met Assetto Fiorano-pakket

Opvallend is dat de 296 GTB niet vierwielaangedreven is, zoals de SF90, maar dat hij zijn gecombineerde vermogen alleen aan de achterwielen afgeeft. Standaard is de nieuwe Ferrari uitgerust met een achttraps transmissie met dubbele koppeling. Een optie is het Assetto Fiorano-pakket, dat de auto een stijver onderstel geeft, lichter maakt en meer downforce laat genereren.

Met de Ferrari 296 GTB kun je volledig elektrisch naar de supermarkt en terug
Met de Ferrari 296 GTB kun je volledig elektrisch naar de supermarkt en terug
Met de Ferrari 296 GTB kun je volledig elektrisch naar de supermarkt en terug

Wordt hij duurder of goedkoper dan de Ferrari F8 Tributo?

Hoe de 296 GTB qua prijs tegenover de F8 Tributo komt te staan, is nog niet bekend. Hij is krachtiger dan zijn stalgenoot, iets kleiner, en heeft door zijn plug-in hybride-techniek een lagere CO2-uitstoot. Dus dat zou kunnen betekenen dat hij door een lagere BPM onder de F8 Tributo terechtkomt. Maar goed, als dat gebeurt, gooit Ferrari de prijs voor belasting vast omhoog ... 

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Met de Ferrari 296 GTB kun je volledig elektrisch naar de supermarkt en terug
Met de Ferrari 296 GTB kun je volledig elektrisch naar de supermarkt en terug
Met de Ferrari 296 GTB kun je volledig elektrisch naar de supermarkt en terug
Met de Ferrari 296 GTB kun je volledig elektrisch naar de supermarkt en terug
Met de Ferrari 296 GTB kun je volledig elektrisch naar de supermarkt en terug
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties