Wat Kia nog niet vertelt over de Sorento Plug-in Hybrid (2021)

Wat Kia nog niet vertelt over de Sorento Plug-in Hybrid (2021)

De Kia Sorento Plug-in Hybrid is een grote, zevenpersoons suv met een benzinemotor, een elektromotor en een accupakket. Door vaak op te laden, stoot hij weinig CO2 uit. Maar hoe weinig CO2 precies? Het antwoord daarop is belangrijk voor de wegenbelasting.

Als je een plug-in hybride auto koopt, ontvang je geen aanschafsubsidie zoals bij een volledig elektrische auto. Ook krijg je geen vrijstelling voor de wegenbelasting. Maar je wordt wel een beetje gematst: als de stekkerauto zuinig genoeg is, krijg je 50 procent korting op de wegenbelasting. Dit wordt het halftarief genoemd. En dat tikt aan, als je in zo'n grote, zware suv rijdt.

Kia Sorento Plug-in Hybrid: accupakket van 13,8 kWh

Op dit moment is nog niet bekend hoe zuinig de Kia Sorento Plug-in Hybrid precies is. Zit-ie onder de grens van 50 gram CO2/km of erboven? Gezien het feit dat 180 pk en 265 Nm sterke 1,6-liter benzinemotor niet bijzonder zuinig zal zijn (want welke grote suv is dat wel), is dat op dit moment nog onzeker. Hopelijk kan de elektromotor met 90 pk en 304 Nm genoeg uitstootvrije kilometers uit het accupakket van 13,8 kWh wringen, om op een gemiddeld verbruik uit te komen dat laag genoeg is.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Meer informatie voor de verkoopstart in begin 2021

De elektrische actieradius en de CO2-emissies moeten dus nog gehomologeerd worden en Kia meldt dat de cijfers in aanloop naar de verkoopstart in begin 2021 bekend worden gemaakt. We hebben goede hoop voor een CO2-uitstoot van 50 gram of minder, want de soort van vergelijkbare Mitsubishi Outlander PHEV klokt 46 gram.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Wat Kia nog niet vertelt over de Sorento Plug-in Hybrid (2021)
Wat Kia nog niet vertelt over de Sorento Plug-in Hybrid (2021)
Wat Kia nog niet vertelt over de Sorento Plug-in Hybrid (2021)
Wat Kia nog niet vertelt over de Sorento Plug-in Hybrid (2021)
Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties