Kia Sorento (2024) review: 7-zits SUV houdt van comfort, maar niet van caravans

Sinds de facelift (2024) ziet de Kia Sorento eruit alsof hij elke stadsauto wil verpulveren. Dat doet bijna geruisloos, want hij is er alleen nog als plug-in hybride. Al is na 55 kilometer de elektrische koek al op.

Wat valt op aan de vernieuwde Kia Sorento (2024)?

Bij de Kia Sorento facelift (2024) ging de bezem door het modelaanbod. Hij is er alleen nog als 252 pk sterke plug-in hybride. Een 1,6-liter benzinemotor en een elektromotor zorgen voor de aandrijving, het vermogen wordt via een zestraps automaat via alle vier de wielen op de weg overgebracht.

Met zijn vermogen blijft de Sorento achter bij andere zevenzits mastodonten, zoals de krachtigste Volkswagen Tayron (272 pk) en de Mazda CX-80 (327 pk). Maar nog altijd hoef je je met 252 pk natuurlijk niet te schamen in het stekkerklasje. Zoveel paardenkrachten zijn nodig ook, want de Sorento weegt een lieve 2005 kilo. De elektromotor haalt zijn energie uit een bescheiden batterij van 13,8 kWh. Dat levert een al net zo bescheiden elektrische actieradius op van 55 kilometer. 

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Het uiterlijk werd bij de facelift flink aangepakt. Je herkent de Sorento vooral aan zijn grotere grille en zijn forsere motorkap, die mooi aansluit op de bovenste rand van de led-koplampen. De Sorento ziet er nu nog meer uit alsof-ie alles wat voor hem opdoemt wil vergruizen. Aan de achterkant herken je het faceliftmodel aan de dubbele achterlichten, die aan de bovenkant met elkaar verbonden zijn.

Ook binnenin nam Kia geen halve maatregelen. Het dashboard werd ingrijpend vernieuwd en lijkt nu op dat van de EV6. Kia schermt met drie schermen: in het midden en voor de neus van de bestuurder zit een 12,3-inch scherm, het head-up display is 10 inch groot.

Wat is goed aan de Kia Sorento facelift (2024)?

Ironisch genoeg is de Sorento ons vervoermiddel tijdens een rit naar Autostadt Wolfsburg, het kloppende hart van concurrent Volkswagen. 500 kilometer over de autobahn geeft ons alle tijd om elk knopje dat we tegenkomen in te drukken en schaamteloos door te blazen totdat de Sorento zijn top van 183 km/h bereikt.

Vooral op comfortgebied heeft Kia alles uit de kast getrokken om van de Sorento een waardig vlaggenschip te maken. Zo heeft de ExecutiveLine waarmee wij rijden meervoudig verstelbare relaxstoelen. Ze zouden vergoed moeten worden door de zorgverzekeraar, zo fijn zitten ze. Na een uur rijden krijg je automatisch rugmassage – we reden zelfs eens een blokje om op een trip van 58:31 minuten, om hier nog net even van te profiteren.

Kia Sorento (2024) review: 7-zits SUV is van het comfort, maar niet van de caravans
Kia Sorento (2024) review: 7-zits SUV is van het comfort, maar niet van de caravans

Om het comfort nog verder te verhogen heeft Kia na de facelift ook de vering aangepast en de geluidsisolatie merkbaar verbeterd. En dat maakt onze rit naar Wolfsburg uiterst aangenaam, na zes uur sturen komen we fit als een hoentje in het hart van Volkswagen aan.

Over ruimtegebrek mogen alleen de mensen op het achterste bankje klagen. Op de eerste en tweede zitrij zit je voortreffelijk. Twee verwarmde captain chairs, ter vervanging van de achterbank, geven de achterpassagiers het gevoel dat ze CEO of minister zijn. Die zetels zijn wel optioneel op onze ExecutiveLine.

Elke week een gratis test? Dat kan als je meedoet met onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.


Wat kan beter aan de Kia Sorento facelift?

Kia is op EV-gebied een van de grote spelers. De EV6 won prijs na prijs, de EV3 wordt lyrisch besproken en lijkt een hit te worden. Maar de Sorento PHEV is op sommige vlakken eerder een middenmoter.

Zo is de elektrische actieradius maar een theoretische 55 kilometer. De Volkswagen Tiguan en Tayron komen op papier meer dan twee keer zo ver. Ook voor mensen met een caravan of paardentrailer is de Sorento geen ideale auto. Hij mag 1010 kilo trekken – net genoeg voor een magere Shetland-pony. Beide Volkswagens, maar ook de Mazda CX-80 PHEV, draaien hun hand niet om voor 2500 kilo.

Bij de rol van vaandeldrager hoort een omvangrijke veiligheidsuitrusting. Dat zit bij de Sorento in theorie wel snor. Hij heeft zoveel veiligheidssystemen dat je op de snelweg in theorie vrijwel niets meer hoeft te doen. De auto blijft automatisch tussen de belijning, houdt afstand tot de voorligger, kan zelfstandig inhalen en houdt in de gaten of de bestuurder zijn aandacht er nog wel bij heeft.

Maar in de praktijk lijkt de rijstrookassistent fan te zijn van Snollebollekes: hij schommelt van links naar rechts tussen de lijnen in plaats van rechtuit. De camera’s en sensoren van de cruisecontrol twijfelen als de weg vrij is oneindig lang of ze de Sorento de sporen kunnen geven. In Duitsland priemen er dan al snel BMW-koplampen in je binnenspiegel, waardoor je uit armoede dan zelf het pedaal maar vloert.

Inhalen doet de Sorento weifelend, alsof-ie voor het eerst in zijn leven flirt met de linkerbaan. Samen met de irritante verplichte waarschuwing voor overschrijding van de heersende snelheid schakelen we veel systemen dan ook uit. Bovendien ziet de verkeersbordherkenning nogal eens een bord over het hoofd of leest hij ze verkeerd af.

Wat is de prijs van de Kia Sorento facelift 2024?

De basisversie van de Sorento kost 56.195 euro. Daarmee is-ie goedkoper dan de zevenzits Mazda CX-80 (62.390 euro). Wij kregen het topmodel mee en dat is de riant uitgeruste ExecutiveLine (prijs: 64.895 euro).

Voor het manoeuvreren met deze sloep is de standaard 360-gradencamera fijn. Bovendien is de parkeerassistent zo slim om zelf een stop te maken als de bestuurder de waarschuwingspiepjes negeert. Andere luxe features van deze uitvoering zijn het head-up display en de stoelventilatie. De captains chairs op de tweede zitrij hadden we al genoemd.

Wat vind ikzelf van de Kia Sorento?

Uitblinken doet de Kia Sorento vooral met zijn riante standaarduitrusting en zijn luxe. Op andere gebieden veroudert hij: 55 kilometer range is te weinig voor een plug-in hybride en een aanhangergewicht van 1000 kilo is voor zo’n joekel van een auto ook wat magertjes. Tot slot missen de ADAS-systemen verfijning, zoals de adaptieve cruisecontrol en de rijstrookassistent.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Kia Sorento (2024) review: 7-zits SUV is van het comfort, maar niet van de caravans
Kia Sorento (2024) review: 7-zits SUV is van het comfort, maar niet van de caravans
Kia Sorento (2024) review: 7-zits SUV is van het comfort, maar niet van de caravans
Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties